סגור
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו
נשיא קולומביה גוסטבו פטרו (צילום: Departamento Nacional de Planeación, wikipedia)

נשיא מדינת קולומביה מנתק את היחסים עם ישראל: "יש לה מנהיג רוצח עם"

גוסטבו פטרו, שהשווה את פעולות צה"ל בעזה לנאציזם וכבר איים בעבר לנתק את היחסים, הכריז על המהלך בצעדה בבוגוטה - וזכה לתשואות מהקהל: "אסור להיות פסיביים"

נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו, מימש הערב (יום ד') את איומו לניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל - והודיע על המהלך הדרמטי בצעדה גדולה של תומכיו שנערכה בבירה בוגוטה. בצעדה, שנערכה לרגל יום העובד הבינלאומי, זכה גוסטבו לתשואות מהקהל כשהודיע על ניתוק היחסים.
"כאן לפניכם, ממשלת השינוי, ממשלתו של הנשיא של הרפובליקה, מכריזה שמחר אנחנו ננתק את היחסים הדיפלומטיים עם מדינת ישראל, כיוון שיש לה נשיא (כך במקור - א"א) שהוא רוצח עם", הצהיר גוסטבו בפני ההמונים בבירת הקולומביאנית. גוסטבו הוסיף כי מדינות העולם "לא יכולות להיות פסיביות" אל מול האירועים המתרחשים בעזה.
גוסטבו, איש שמאל שבעבר היה חבר בארגון מורדים ומכהן כנשיא המדינה הדרום-אמריקנית מאז 2022, מוביל קו תקיף מאוד נגד ישראל מאז פרוץ המלחמה, ומרבה לערוך השוואות בין ההפצצות הישראליות בעזה לבין השואה. הוא אף הודיע על הצטרפות ארצו לתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בטענה לרצח עם בעזה.
כבר במרץ האחרון איים גוסטבו לנתק את היחסים עם ישראל, אם זו לא תציית להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם מאותם ימים, שקראה להפסקת אש הומניטרית מיידית ברצועת עזה במהלך חודש הרמדאן ול"שחרור מיידי וללא-תנאי" של החטופים. כעת כאמור מימש את איומו.
בעקבות המתקפות השונות של פטרו, השעתה ישראל את הייצוא הביטחוני המשמעותי שהיא שולחת לקולומביה. שר החוץ ישראל כ"ץ האשים במרץ כי "תמיכת נשיא קולומביה ברוצחי החמאס שביצעו מעשי טבח ופשעי מין נוראים בתינוקות, נשים ומבוגרים היא חרפה לעם הקולומביאני. ישראל תמשיך להגן על אזרחיה ולא תיכנע לשום לחצים ואיומים".
בדצמבר האחרון שווה פטרו בין מתקפות צה"ל ברצועה לנאצים. "הנאציזם הוא סוג של פשיזם אלים ועמוק. הוא מבוסס על אמונתו של גזע עליון המקנה לו את הזכות להשמיד ולהכפיף אליו את אלה ששונים ממנו, שאותם הוא אפילו מחשיב כלא אנושיים. זה קורה בפלסטין", כתב אז בציוץ ברשת X, שאליו צירף סרטון ובו נראה אזור דיר אל-בלח מופצץ. "אומרים שהם לא נאצים. גם אם המצפון המערבי לא אוהב את העובדות האלה, השמדת 5,300 נערות ונערים פלסטינים היא נאציזם", כתב אז.
בתחילת נובמבר הודיע פטרו כי הוא מחזיר את שגריר קולומביה מישראל "להתייעצויות". הוא אף אמר כי "אם ישראל לא תעצור את הטבח בעם הפלסטיני לא נוכל להישאר שם". כשבועיים לפני כן ביקש שר החוץ של קולומביה אלברו לייבה משגריר ישראל במדינה גלי דגן להתנצל ולעזוב את ארצו, בעקבות תגובתה של ישראל להצהרותיו של הנשיא הקולומביאני גוסטבו פטרו, שהשווה את ההתקפות של ישראל בעזה למעשי הנאצים.