סגור
בורגה ברנדה נשיא הפורום הכלכלי העולמי
נשיא הפורום הכלכלי העולמי, בורגה ברנדה (צילום: Getty Images)

"העימות בין ישראל ואיראן עלול להזניק את הנפט ל-150 דולר לחבית"

נשיא הפורום הכלכלי העולמי, בורגה ברנדה, הזהיר מפני השפעות המתיחות הגיאופוליטית על הכלכלה העולמית; עוד אמר כי החוב העולמי הגיע לרמות "שלא נראו מאז מלחמות נפוליאון"

נשיא הפורום הכלכלי העולמי, בורגה ברנדה, העניק תחזית עגומה ולפיה לעולם צפוי עשור של צמיחה נמוכה אם לא יינקטו הצעדים הדרושים. כן הזהיר בנאום שנשא היום (א') בכנס בסעודיה שהחוב הגלובאלי קרוב לרמות שלא נראו מאז שנות העשרים של המאה ה-19, ושהכלכלות המפותחות נמצאות בסכנה של סטגפלציה.
ברנדה ציין גם את המתיחות הגיאופוליטית, בדגש על העימות בין ישראל ואיראן ואמר כי "יש כל כך הרבה חוסר ודאות, וזה יכול לצאת בקלות משליטה. אם העימות בין ישראל ואיראן יחריף, אנו עלולים לראות את מחירי הנפט מזנקים ל-150 דולר בין לילה. וזה כמובן יפגע מאוד בכלכלה העולמית".
לדברי ברנדה, "התחזית לצמיחה העולמית השנה עומדת על 3.2%. זה לא רע, אבל זה לא מה שהיינו רגילים לראות - צמיחה של 4% במשך עשורים". עוד הוסיף כי הסיכון להאטה כלכלית דומה לזה ששרר בשנות השבעים בכלכלות המפותחות.
"איננו יכולים להיכנס למלחמת סחר, עלינו עדיין לסחור זה עם זה", אמר בתשובה לשאלה כיצד ניתן להימנע מעשור של צמיחה נמוכה. לדבריו, "המסחר העולמי ישתנה - יהיה יותר סחר עם מדינות שכנות וידידותיות - אבל אל לנו לשפוך את התינוק עם המים. ואז יהיה עלינו לטפל בבעיית החוב העולמית. לא ראינו רמות חוב כאלו מאז מלחמות נפוליאון. אנו קרובים לרמה של 100% חוב מהתוצר העולמי".
ברנדה ציין כי על הממשלות לשקול איך להפחית את החוב הזה ולנקוט באמצעים הפיסקאליים הנכונים, וזאת מבלי להיכנס למיתון. הוא ציין עוד את קיומם של הלחצים האינפלציוניים ואמר שבינה מלאכותית גנרטיבית עשויה להיות הזדמנות עבור המדינות המתפתחות.
אזהרותיו של ברנדה עולות בקנה אחד עם דיווח שפורסם לאחרונה מטעם קרן המטבע הבינלאומית, ולפיו החוב הציבורי העולמי עלה לרמה של 93% מהתמ"ג בשנה שעברה, ועדיין גבוה ב-9% לעומת הרמה שנרשמה לפי מגיפת הקורונה. הקרן צפתה שעד סוף העשור השיעור עלול להתקרב ל-100%, ואותתה על רמות חוב גבוהות בסין ובארה"ב.