סגור
שי באב"ד מנכ"ל חברת שטראוס עלית
מנכ"ל שטראוס שי באב"ד. המינוי הסיט את השיח לאישיותו הדומיננטית, המנוגדת לאופי הסולידי של החברה (צילום: נחום סגל, דנה קופל)

פרשנות
בניסיון לשקם את החברה, שטראוס התפשרה על המנכ"ל

הבחירה של דירקטוריון שטראוס בשי באב"ד, שמעולם לא ניהל חברה תעשייתית דומה, מבטאת את רצונה של היו"רית להישאר מעורבת מאוד בפעילות הקבוצה שנקלעה למשבר וגם להסיט ממנה את האש בעזרת מנכ"ל בעל פרופיל תקשורתי גבוה

בתום תהליך איתור שנמשך שלושה חודשים, אישר דירקטוריון שטראוס את מינויו של שי באב"ד לתפקיד מנכ"ל קבוצת שטראוס. הבחירה במי שמעולם לא ניהל חברה תעשייתית דומה, בשילוב הדומיננטיות של באב"ד כפי שבאה לידי ביטוי במאבקים שניהל בשנים האחרונות כמנכ"ל משרד האוצר, העצימו את התדהמה שאחזה בקרב רבים בשוק ובחברה עצמה.
החלטת הדירקטוריון למנות מנכ"ל שמגיע מבחוץ מעידה על הפנמת הצורך בשינוי מטלטל לחברה שנקלעה למשבר בשנה האחרונה בעקבות פרשת הסלמונלה במפעל הממתקים של עלית ובמפעל הסלטים של סברה בארצות הברית, שהוביל לריקולים ענקיים ולהשבתת הייצור לחודשים ארוכים. עם זאת, הבחירה בבאב"ד, שמתאפיין בהיעדר ניסיון בתחום ובאישיות כוחנית משהו המנוגדת לאופייה הסולידי של הקבוצה ומשפחת שטראוס – מיקדה את השיח בדמותו של באב"ד, והסיטה את תשומת הלב מרצונה של עפרה שטראוס, יו"ר הקבוצה זה שני עשורים, להישאר מעורבת בפעילות, למרות המשבר שאליו נקלעה החברה במשמרת שלה.
גם במצבה המשברי של הקבוצה תפקיד המנכ"ל עדיין אטרקטיבי מאוד למספר רב של מנהלים בכירים ומוכשרים. אלא שהדומיננטיות של יושבת הראש הרתיעה מועמדים שכבר צברו ניסיון בתחום ומחזיקים בקבלות. כדי לעשות שינוי מהותי, בהובלה של מנכ"ל מהשורה הראשונה בארץ ובעולם, כזה שכבר נהנה מחופש ניהולי, עפרה שטראוס היתה נדרשת לצמצם את מעורבותה, מה שכנראה לא עמד על הפרק מבחינתה. במצב כזה הבחירה מצטמצמת למנהלים מנוסים פחות, כאלו שעוד צריכים להוכיח את עצמם ומוכנים לספוג יו"ר מעורב מאוד.
המינוי הזה מעורר את השאלה אם במצבה הנוכחי החברה יכולה להרשות לעצמה לקחת את הסיכון הזה של מנכ"ל חסר ניסיון. נראה שרק הזמן יוכיח עד כמה באב"ד יכול להיות מנהיג, להוביל תהליכי שינוי כואבים, להוציא את החברה מהשיתוק שאליו נקלעה מאז משבר הסלמונלה, ולפתח מנועי צמיחה.
אף שלאורך שנים נתפסה החברה כבית ספר למנהלים, כבר לפני ארבע שנים הכשירה שטראוס את הקרקע לכך שהמנכ"ל הבא יגיע מחוץ לחברה. בוועידת התעשייה של "כלכליסט" ב־2018 אמרה שטראוס: "עשינו פרופיל ניהולי חדש וראינו שהחלק הכי משמעותי הוא שהמנכ”לים לא נבחרים רק לפי תוצאות אלא לפי יכולתם להיות הפנים שלנו. לא תמיד נוכל לגדל את כולם, ואנו דואגים שיהיו יותר נשים. בדור הבא של המנכ”לים יהיו אלה שמסוגלים לעמוד בפני עדות בסנאט". על רקע דברים אלו ספק אם באב"ד הוא מי שראתה שטראוס לנגד עיניה כמנכ"ל העתידי לקבוצה שייסד אביה מיכאל שטראוס שהלך לעולמו לפני שנתיים.
אלא שלא תמיד הנכונות של מנכ״ל חסר נסיון לקבל את מעורבותו של היו״ר מוכיחה את עצמה בשטח, כפי שניתן ללמוד מהאפיזודה הקצרה של באב"ד עצמו, שסיים את התפקיד הראשון שקיבל כמנכ״ל רבוע כחול של מוטי בן משה היו״ר המעורב בתוך כחצי שנה בלבד, כיוון שהשניים לא ״שידרו על אותו גל״.
אף שתהליך המיון היה ממושך, נראה שההחלטה הסופית התקבלה תחת לחץ, לאחר שנחשף באותו בוקר ב"כלכליסט" כי החברה מנהלת מגיעים עם אבנר מנדלסון, לשעבר מנכ"ל לאומי ארצות הברית, על מינויו לתפקיד. בשטראוס לא "חגגו" את המינוי. באב"ד ומנדלסון, שהיו מהמועמדים הסופיים, התבשרו על ההחלטה ברגע האחרון, וגם מנהלי החברה עודכנו על כך יחד עם המשקיעים וכלי התקשורת ביום חמישי בשעות הערב.
אין זו הפעם הראשונה ששטראוס מצאה את עצמה מגיבה לאירועים ולא מנהלת אותם. גם ההחלטה על סיום כהונתו של המנכ"ל הנוכחי גיורא בר דעה נחשפה ב"כלכליסט", ואילצה את החברה לדווח בעקבות כך כי בר דעה ביקש לסיים את כהונתו.
העשור הראשון של עופרה בתפקיד היו"ר התאפיין בפיתוח מנועי צמיחה מרכזיים: חברת הקפה הבינלאומית, הקמת זרוע המים דרך רכישת תמי 4 והוספת טכנולוגיות שפותחו בחברה והקמת זרוע הסלטים עם פפסיקו העולמית. זאת לצד בניית עתודה ניהולית שהתבססה על גדי לסין ואבי בן אסייג. לסין מונה ב־2008 לתפקיד המנכ"ל, ובן אסייג עזב ולבסוף מונה לתפקיד מנכ"ל אסם. כשלסין נאלץ ב־2018 לעזוב את התפקיד מסיבות בריאותיות, מונה בר דעה לתפקיד, והשניים שסומנו כעתודה ניהולית, תומר הרפז וציון בלס, מונו לתפקידי ניהול בחברות הסלטים והקפה הבינלאומיות של הקבוצה. בלס, ששמו עלה בסבב הנוכחי כמועמד, לא קיבל את התפקיד, והרפז איבד עניין עוד קודם והתפטר לפני כשנה. בזמן הזה לא רק שלא פותחה עתודה ניהולית חדשה, גם לא פותחו מנועי צמיחה חדשים.
אין מחלוקת בנוגע לכך ששטראוס צריכה שינוי גדול, אבל לא ברור אם תוכל לשמר את הדי־אן־איי הייחודי שלה, זה שבנה את תדמיתה כחברה אהובה, כשבראשה יעמוד מנכ"ל אוצר לשעבר שמינויו חושף אותה לטענות הון־שלטון, שהיו שמורות עד כה למתחרה תנובה, שבראשה עומד חיים גבריאלי.
מאז המחאה החברתית של 2011 ועד מאי אשתקד העלאת מחירים לא היתה אופציה מבחינת המנכ"ל גיורא בר דעה, שבמקביל הציג את הנהלת החברה כ"ועד העובדים" הכי טוב לעובדים ודאג להם ביוזמתו להעלאות שכר. אפשר להעריך שעמדתו של באב"ד בנושאים אלו תהיה שונה.
שאלה נוספת אפשר להעלות בנוגע למשבר כמו זה שחוותה שטראוס בחודשים האחרונים: האם באב"ד יפעל כמו בר דעה, שלא לקח סיכון על בריאות הציבור ונלחם על ערכיותה של החברה בכל מחיר, כולל ריקול קיצוני, או כמו תנובה, שהסתירה ונאבקה במשרד הבריאות כשהתגלו ראש של עכבר וחלק נחש במוצרי סנפרוסט.
ואולי זה בדיוק מה שעופרה שטראוס רוצה: מישהו בעל פרופיל תקשורתי גבוה, שיסיט את המיקוד ממנה, מישהו חזק שיאבק ברגולטורים ולא יחשוש לנהל ריבים מתוקשרים בתוך הארגון, כפי שעשה באוצר עם דורית סלינגר, שהיום משמשת דירקטורית בשטראוס וגם מחוצה לו עם הקמעונאים.
למרות הטלטלה שעוברת החברה, אפשר להעריך שלא תהיה נטישה מיידית של מנהלים, אבל מנגד הבכירים שלא נבחרו לתפקיד המנכ"ל לא יישארו לאורך זמן. כך או אחרת באב"ד צפוי להכנס לתפקיד בעוד חודש, כשהתוכנית העסקית של החברה והתקציב השנתי כבר מוכנים, מה שישאיר לו זמן קצר לבצע שינויים והתאמות שירצה.
גם תוכנית ההתייעלות עליה עמלה שטראוס בחודשים האחרונים כבר מוכתבת לו, והוא ייאלץ להוציאה לפועל, בלי שהיה לו חלק בגיבושה.