$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

פרויקט כיבוי–בינוי: הכבאים דורשים עוד גרם מדרגות בכל תמ"א 38 בתל אביב

לאחר שרשות הכבאות וההצלה עצרה פרויקטים של התחדשות עירונית ברחובות צרים, נרשמת התקדמות במו”מ בין הצדדים. האוצר ירכוש 12 כבאיות קטנות

אמיתי גזית 06:5022.06.17

האם 30 מיליון שקל לרכישת 12 כבאיות עירוניות קטנות יפתרו את הקיפאון בתמ"א 38 בתל אביב? לפני כחצי שנה נחשף ב"כלכליסט" כי הרשות הארצית לכבאות והצלה מסרבת לאשר היתרי בנייה לפרויקטים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש, ברחובות שבהם הכביש צר מ־3.7 מטר ואינו מאפשר כניסת כבאית במקרה שריפה, ואם אין רחבת התארגנות פנויה בחזית הבניין. מכיוון שחלק גדול מהפרויקטים ממוקמים בשכונות ישנות, החלטת רשות הכבאות עצרה יותר ממאה פרויקטים בתל אביב.

 

במרץ עתרה לשכת המסחר, שאליה משויך איגוד חברות תמ"א 38, לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לא להתנות היתרי בנייה באישור רשות הכבאות וההצלה. אתמול התקיים דיון בעתירה, ונציגי העותרים הסכימו למשוך אותה לאחר שפרקליטות המדינה התחייבה למצוא פתרון לבעיה בתוך חודשיים.

 

ל"כלכליסט" נודע שההבטחה של הפרקליטות נשענת על דיונים שהתקיימו לאחרונה בין מטה הדיור במשרד האוצר לבין נציגי רשות הכיבוי וההצלה, מינהל התכנון ואיגוד חברות תמ"א 38. בשבוע שעבר אף התקיימה פגישה בלשכת שר האוצר משה כחלון בעניין.

 

תרגיל כיבוי בתל אביב. כמות המים בכבאיות הקטנות לא תספק תרגיל כיבוי בתל אביב. כמות המים בכבאיות הקטנות לא תספק צילום: אוראל כהן

 

בשיחות נרשמה התקדמות מסוימת, כאשר הכבאים הסכימו לאשר היתרי בנייה בפרויקטים שבהם רוחב הכביש גדול מ־3.3 מטר, במקום 3.7 במקור. במקביל, באוצר הסכימו לרכוש 12 כבאיות המכונות "עירוניות", משום שהן קטנות יחסית ומתאימות לרחובות צרים, בתקציב כולל של כ־30 מיליון שקל. אלא שאת הכבאים הפתרון אינו מספק, בין היתר משום שלטענתם כמות המים שהכבאית הקטנה יכולה לשאת אינו מספיק לכיבוי שריפות גדולות.

 

כדי לצמצם את הסיכון, העלתה רשות הכיבוי דרישה חדשה, לפיה בפרויקטים של תמ"א 38 ברחובות צרים ייבנה גרם מדרגות שני, שיאפשר פינוי מהיר יותר של הבניין, באמצעות נתיב מילוט שני. אלא שדרישה זו מייקרת את העלויות של כל פרויקט, מצמצמת את הכדאיות הכלכלית שלו ועולה החשש כי הקיפאון בהתחדשות העירונית יימשך.

 

טפסר בכיר חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש וחקירות ברשות הכבאות, מסביר כי צי של רכבים קטנים מעורר עוד קשיים. "איך ניתן שירות לערים מחוץ לתל אביב?”, שאל תמם, “ואיך נדע לאיזה רחוב לשלוח כבאית עירונית ולאן לשלוח כבאית רגילה?"

 

תמם מסביר כי הנושא עדיין מצוי במשא ומתן, אך סבור כי יתקשה לאפשר פרויקטים ברחובות צרים מ־3.3 מטר. לטענתו הפתרון צריך לבוא מהעירייה, שתמנע למשל חניית כלי רכב משני צדי הרחוב.

 

אייל אוכמן, יו"ר איגוד חברות תמ"א 38, אומר על כך כי יש יתרון בדרישה של הכבאים לאסור על חניה משני צדי הרחובות משום "שפתאום הלחץ לא יהיה עלינו אלא על הרשויות המקומיות". באשר להחלטת בית המשפט, אומר אוכמן "אנחנו מברכים את בית המשפט שקיבל את עמדתנו, וקצב את פרק הזמן לסיום הדיונים, כי הזמן קריטי וחשוב לקבל החלטה טובה. אנחנו מאחלים בהצלחה לכל העוסקים במלאכה בתקווה שנמצא פתרון לכל בניין בארץ ושלא יווצר מצב שלא יוכלו לחדש בניינים".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x