סגור
מירי רגב  ברקע קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
מירי רגב ברקע קו מטרו. הזכויות מתחלקות בין מאות בעלי קרקע פרטיים (צילום:אלכס קולומויסקי , נתע)

2 מיליארד שקל במחלוקת: עתירה לבג"ץ נגד הפקעת מגרשים להקמת מוסך המטרו בראשונים

קבוצת בעלי מגרשים הגישה עתירה נגד שרת התחבורה מירי רגב ונת"ע, בטענה כי הבנייה המתוכננת בשטח של הדיפו בן 97 דונם של 1,231 יח"ד ו־184 אלף מ"ר תעסוקה, אינה חוקית. זאת משום שהחוק מאפשר להפקיע מגרש רק לצרכים ציבוריים

קבוצה של בעלי מגרשים במתחם בראשון לציון שבו מתוכננת שכונה ענקית על גג מוסך המטרו עתרו לבג"ץ במטרה לעצור את ההפקעות המגרשים על ידי נת"ע. הערכות הן כי השווי העתידי של המתחם שבלב המחלוקת לאחר אישור התוכנית לבניית השכונה על המגרשים שיופקעו מהם הוא כ-2 מיליארד שקל.
טענתם של בעלי המתחם היא כי הליכי ההפקעה אינם חוקיים משום שהחוק מאפשר להפקיע מגרש רק לצרכים ציבוריים כמו כביש, מוסדות חינוך או משרדי ממשלה. אלא שתוכנית הדיפו היא חסרת תקדים משום שיהיו בה שני רבדים: השימוש הציבורי הוא התחנה, המוסך וקומה טכנית שלטובתם מותר להפקיע את המגרשים - אך על הגג של הדיפו תיבנה שכונת ענק עם בנייני מגורים ומגדלי משרדים. מדובר בשימוש סחיר ששווה הרבה כסף. הטענה היא כי החוק הקיים אינו מאפשר להפקיע מגרשים לטובת בנייה מהסוג הזה, זאת כדי למנוע מצב שבו המדינה מפקיעה קרקע ואז עושה קופה מעסקי נדל"ן שהיא מקדמת עליה.
את העתירה כנגד שרת התחבורה מירי רגב והחברה הממשלתית נת"ע שמנהלת את פרוייקט המטרו הגיש בשם בעלי המגרשים עו"ד אריאל קמנקוביץ.
תוכנית להקמת הדיפו (מוסך המטרו) בסמוך לתחנת ראשונים היא חלק מקו המטרו M1 דרום ואושרה ביולי 2022. ואילו התוכנית להקמת השכונה שמעל הדיפו נמצאת כעת במוסדות התכנון וההערכה היא כי היא תאושר סופית בקיץ השנה. בסך הכל היא תאפשר לבנות בניינים ומגדלים בגובה של עד 28 קומות שבהם 2,733 דירות, 340 אלף מ"ר של שטחי משרדים ו־27 אלף מ"ר של מוסדות ציבור. כל הזכויות האלה מתחלקות בין מאות בעלי קרקע פרטיים, אך מצבם של אלה שהמגרש שלהם נמצא ממש מעל המוסך מסובך ותלוי בפרק של חוק המטרו שהכנסת מעכבת את אישורו.
התוכנית מורכבת משני מתחמים: האחד ששטחו 140 דונם נקרא עוטף דיפו, וכשמו כן הוא - אלה מגרשים שעוטפים את הדיפו מצפון וממזרח, בהם ייבנו 1,502 דירות, ו־157 אלף מ"ר של משרדים. כן מקודמת תוכנית רגילה.
המחלוקת היא באשר למתחם המרכזי שכאמור ייבנה ממש מעל המוסך. שטחו 97 דונם וייבנו בו 1,231 יח"ד ו־184 אלף מ"ר תעסוקה. שמאי המקרקעין שני אהרון, ממשרד "קמיל-טרשנסקי-רפאל", מעריך כי לזכויות הבנייה האלה יקנה למתחם לאחר שהתוכנית תאושר שווי כספי כולל של כ-2 מיליארד שקל.
אלא שבעלי המגרשים במתחם המרכזי לא יהנו מעליית הערך הזו. בשלב ראשון נת"ע, פועלת להפקעת המגרשים וכבר שלחה מכתבים לבעלים השונים.
השלב הבא הוא תקדימי ואפשר יהיה להגשים אותו רק לאחר שהכנסת תשלים את חקיקת הפרק החסר בחוק המטרו. הפרק הזה אושר בקריאה ראשונה ונמצא כעת בהליכי חקיקה לקראה הצבעה בקריאה שנייה ושלישית. על פי החוק המסתמן, לאחר אישור התוכנית לבניית השכונה לבעלי הקרקע שהופקעה יהיו שתי אפשרויות: לקבל 70% מהכנסות המדינה משיווק המגרשים, אבל כל זאת לאחר שהפחיתו מהתשלום את עלויות התכנון, הפיתוח וקירוי הדיפו. משום שהקירוי אמור להחזיק שכונה שלמה, זהו פרויקט הנדסי יקר מאוד שיעלה כמיליארד שקל שיקוזזו מהתמורה שתשולם לבעלי המגרשים. בנוסף לכך הם ישלמו כמו בעלי מגרשים אחרים היטל השבחה והיטל מטרו. לחלופין, אם בעלי המגרשים יצליחו להתאגד תחת חברה משותפת ולהשיג לפחות 50% מהזכויות, הם יוכלו להפוך ליזמים ולבנות את בנייני המגורים ושטחי המסחר.