סגור

סולארדג' עברה להפסד רבעוני; "כל השוק ציפה שקצב הצמיחה יהיה גבוה יותר"

חברת האנרגיה הסולארית מסכמת את הרבעון הראשון עם הפסד של 108.6 מיליון דולר, מול רווח של 174.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה הקודמת; סמנכ"ל הכספים רונן פייר: "גם המתקינים והמפיצים צפו שקצב הצמיחה של השוק הסולארי יהיה גדול ממה שהוא באמת, בעיקר לאחר המלחמה באוקראינה שהובילה לסחרור, וזו הייתה תפיסה שגויה של כל השוק"


חברת האנרגיה המתחדשת סולאראדג' עדיין לא הצליחה להתגבר על סביבת הריבית הגבוהה ועודף המלאים, מניית החברה צנחה בכ-40% מתחילת השנה, והיום - לאחר שסולאראדג' פירסמה אמש דוחות רבעוניים עם מעבר להפסד והחמיצה את תחזיות השוק - נופלת המניה ב-7% נוספים בשעות הראשונות של המסחר.
החברה רשמה ברבעון הראשון של 2024 הפסד בגובה 108.6 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 174.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2023. ההפסד למניה של סולאראדג' ברבעון הראשון של השנה עמד על 1.9 דולר, ירידה חדה יותר מההערכות האנליסטים שצפו הפסד של 1.57 דולר, ואחרי רווח של 2.9 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד.
בשיחה עם כלכליסט טען סמנכ"ל הכספים של סולאראדג', רונן פייר, כי על אף התקופה הקשה, בחברה מאמינים שהשוק הסולארי בעולם ימשיך לצמוח בטווח הארוך, גם אם בקצב איטי יותר ממה שחשבו בעבר, ועד סוף השנה תוכל החברה להתגבר על עודף המלאי. "2022 ו-2023 היו שנים חריגות מאוד בשוק הסולארי. אבל לחזור למספרים של 2021 זה אפשרי".
הכנסות החברה צנחו ברבעון ב-79% והסתכמו ב-204 מיליון דולר. החברה אמנם עקפה את תחזית האנליסטים, שהייתה ל-196 מיליון דולר בלבד, אך עדיין מדובר בירידה חדה. לפי פייר, "אלה לא תוצאות שאנחנו שמחים איתם, אבל הן משקפות את מה שאמרנו ברבעון שעבר – ירידה במכירות בארה"ב ובאירופה, מלבד גרמניה שמתקדמת בקצב איטי מעט ממה שציפינו".
הנפילה של סולאראדג' בשנה האחרונה, שבמהלכה אף יצאה מהמדד היוקרתי S&P 500, נבעה משתי סיבות מרכזיות. הראשונה היא סביבת הריבית הגבוהה בארה"ב שהובילה לירידה בכדאיות הכלכלית של הקמת מתקנים סולארים, בעיקר ביתיים, ברחבי המדינה, וייתכן שתמשיך לפגוע בכדאיות של המתקנים הסולאריים. "מרבית ההערכות הן שגם ב-2024 השוק הסולארי וקצב הגידול שלו יקטנו, אך בהמשך נראה צמיחה". אמר פייר.
הסיבה השנייה היא הסחרור שאליו הגיע שוק האנרגיה הסולארי לאחר תחילת המלחמה באוקראינה. ההגבלות על ייצוא גז טבעי רוסי והחשש ממשבר אנרגיה חריף באירופה הובילו לגל הזמנות משמעותי ברחבי היבשת לכל מתקני האנרגיה המתחדשת – ואיתם גם הציוד שסולאראדג' מספקת. לפי פייר "שוק הסולאר הוא לא רק סולאראדג'. גם המתקינים והמפיצים ורוב השוק צפו שקצב הצמיחה יהיה גדול ממה שהוא באמת, בעיקר לאחר המלחמה באוקראינה שהובילה לסחרור וזו הייתה תפיסה שגויה של כל השוק".
בדוח של בנק ברקליס בשנה שעברה, טענו האנליסטים כי מפיצי הציוד של החברה מוכרים אותו בהנחה של 6% על מנת להיפטר מהמלאים העודפים. ההנחה אמנם לא פגעה בהכנסות סולאראדג' עצמה, אלא רק במפיצים שלה, אך בדוח העריכו כי לא מן הנמנע שבעתיד המפיצים ידרשו מסולאראדג' הנחות.
החברה מכרה ברבעון הראשון של השנה 1.071 מיליון יחידות בלבד של מכשירי האופטימיזציה לפאנלים סולאריים שמאפשרים להגדיל את כמות החשמל המופקת מהפאנלים. ירידה חדה של 83% לעומת מכירות של 6.441 מיליון יחידות ברבעון הראשון של 2023. גם במכירות האינוורטרים צנחו מכירות החברה ל-69 אלף בלבד, לעומת 329.7 אלף יחידות ברבעון המקביל ב-2023.
למרות הירידה החדה במכירות, בסולאראדג' המשיכו לייצר בכמות משמעותית בשני הרבעונים האחרונים. על פי פייר, "כשאתה מייצר בהרבה מקומות אי אפשר להפסיק ייצור מהיום למחר – לכן בשני הרבעונים האחרונים ייצרנו יותר ממה שמכרנו, ולכן צרכנו יותר מלאי ממה שמכרנו. ברבעון השני אנחנו מצפים למכור את המלאי למזומן".
ייתכן דהדבר גם מסביר את הירידה המתונה בהוצאות התפעליות של סולאראדג', שעמדו על 109 מיליון דולר, ירידה של 3% בלבד לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
עם זאת, פייר מעריך שבהמשך המצב יתאזן: "יש לנו בערך רבעון, קצת יותר, של מלאי עודף. לא נוכל להפסיק את הייצור לחלוטין במשך יותר מרבעון, ולכן גם ייצרנו בשני הרבעונים האחרונים ייצרנו יותר ממה שמכרנו – אבל ברבעון השני כבר נראה מכירות מהמלאי העודף שיצרנו, וגם נחזור לתזרים חיובי מהפעילות".