סגור
רכב אאודי חשמלי ב עמדת טעינה ביתית
רכב אאודי חשמלי בעמדת טעינה ביתית (צילום: עמית שעל)

לא רק מס נסועה: תוכנית המיסוי על רכב חשמלי

התוכנית שאמורה להיכנס לתוקף רק בעוד שנתיים כוללת מס נסועה שיוטל במשך חמש שנים על בעלי רכב חשמלי בגובה 15 אגורות לכל ק"מ. המס לא יוטל על בעלי משאיות חשמליות ורכב מסחרי חשמלי כבד, אך כן על כלי רכב המונעים בגפ"ם. ההצעה מפרטת גם את השינוי שיחול במס הקנייה על רכב חשמלי בשנים הקרובות

תוכנית מיסוי הרכב החשמלי המלאה של מדינת ישראל נחשפת - ויש בה הרבה סעיפים מוכרים. רובם כבר נחשפו השבוע בכלכליסט, ובכל מקרה כמו בשנים עברו, ייתכן שחלקם לא ייכנסו לחוק ההסדרים או שיעברו בגרסה מאוד מרוככת.
בהצעת המחליטים ששמה "הערכות המשק למעבר לתחבורה חשמלית ומבוססת אמצעי הנעה חליפיים" מופיעים כמה סעיפים חשובים שבעצם "מתלבשים" על העובדה שהחל מהשנה הנוכחית למדינת ישראל אין מתווה ברור למיסוי של רכב ירוק, או של רכב בכלל.
על פי עיקרי ההצעה, החל ב-1 בינואר 2026 יוטל על בעלי רכב חשמלי מס נסועה, כלומר מס שישולם על ידי בעל הרכב לפי כל קילומטר של נסיעה. גובה המס הוא 15 אגורות לקילומטר צמוד למדד המחירים לצרכן. כלומר על כל 100 ק"מ בעלי מכוניות חשמליות ישלמו 15 שקל.
מס הנסועה יחול במשך חמש שנים על מה שמדינת ישראל רואה כרכבים שהם בחזקת "פוגעים בהכנסות" ממיסוי על הדלק - כלומר החשמליים, אבל לא רק: לפי עיקרי הדברים באופן מעניין גם על רכבים שמונעים בגפ"מ (גאז פחמימני מעובה). מדובר ברכבים שמונעים בבנזין, אבל ניתן גם להניעם בגז שמאוחסן במיכל מיוחד ברכב. לפי ההצעה, מס הנסועה יחול במשך חמש שנים רק על מכוניות פרטיות, מוניות, אופנועים ומסחריות – שמונעים בחשמל או גפ"מ. כלומר מס הנסועה לא יחול על משאיות חשמליות ורכב מסחרי חשמלי כבד.
חישוב המס יבוצע באמצעות רישום של מד הנסועה של הרכב (ספידומטר בלשון העם) בטסט השנתי – שיהווה אינדיקטור לחישוב משוער של כמה ישלמו הישראלים מדי חודשיים באמצעות מקדמות. לפי עיקרי הדברים – רשות המסים תהיה האחראית על הגבייה באמצעות יחידת גבייה ייעודית – היחידה שהוקמה במקור לגביית אגרות הגודש - שתעשה שימוש במערכות גבייה ממוחשבות, כולל מנגנוני אכיפה, הטלת קנסות על חייבים וקבלת ערעורים.
לצד אלה מוצגים גם שיעורי מס הקנייה על רכב חשמלי לשנים הקרובות, שמדינת ישראל מציגה כ"שיעורים מופחתים" – רק מכיוון שהם נמוכים משיעורי המס המוטלים על רכבי בנזין ודיזל העומדים על 83% (וכך יישארו בשנים הקרובות). כך, השנה מוטל על רכב חשמלי מס קנייה בגובה 35%. בתחילת 2025 לפי עיקרי הדברים יוטל על רכב חשמלי מס קנייה בגובה 50%. מעבר לכך – על המס המופחת על רכב חשמלי יש "תקרת הטבה" - כלומר מגבלה על גובה ההטבה המרבי שניתן לתת לרכב. תקרת ההטבה תוגבל גם היא. וכך משנת 2025 גובה תקרת ההטבה יירד מ-50 אלף שקל ל-35 אלף שקל. בשנת 2026, במקביל לכניסת מס הנסועה, יעלה מס הקנייה לרכב חשמלי מ-50% ל-57% וגובה תקרת ההטבה יירד שוב - הפעם ל-30 אלף שקל. בשנת 2027 יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי ל-65% וגובה תקרת ההטבה יפחת ל-25 אלף שקל.
כפי שהוסבר אתמול בכלכליסט, גורמים בענף הרכב לא צופים ירידות משמעותיות בביקוש לרכב חשמלי – בגלל מספר גורמים: מחירי מכוניות חשמליות נמצאים בירידה גם בעולם עקב ירידת עלויות חומרי גלם. היקף הפיתוחים כיום בתחום גם מוזיל את הטכנולוגיות שעדיין נחשבות בחלקן חדשות, מה שבתורו ימנע לפי ההערכות ייקור של המכוניות. יבואני הרכב, כפי שהוכח היטב גם בחודש שעבר צוברים מלאים לפני מועדי עליית מסי הקנייה - ובאופן כללי עקב שינויי רגולציה עולמיים ההיצע של מכוניות בעלות מנועי בנזין ודיזל הולך ופוחת בעוד שהיצע הרכבים החשמליים רק עולה, כך שבכל מקרה לקראת 2027 חלק ניכר מהדגמים החדשים שישווקו בישראל – יהיו חשמליים.