סגור
טעינת רכב חשמלי
טעינת רכב חשמלי (צילום: גטי)

שאלות ותשובות
המכה הבאה לבעלי החשמליות? מהו מס נסועה ומה הסיכוי שהוא ייכלל בתקציב

משרד האוצר מתכנן להטיל מס נסועה על רכב חשמלי החל מ-2026. מה זה אומר בכלל, מה שיעור המס שיוטל וכיצד זה ישפיע על בעלי המכוניות החשמליות - כלכליסט עושה סדר

כפי שפורסם בכלכליסט בסוף השבוע, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גיבש תוכנית שכוללת צעדים מרסנים בהיקף של 20-15 מיליארד שקל. אחד הצעדים שהוצעו בתוכנית הוא הטלת מס נסועה על רכב חשמלי החל משנת 2026. מה זה בכלל אומר ומה הסיכוי שזה יעבור? כלכליסט עושה סדר.
מהו מס נסועה? מס נסועה הוא מס המוטל על בעלי רכבים חשמליים בהתאם למרחק שהם נוסעים. מס הנסועה אינו קונספט זר בעולם: הטלת מס נסועה נשקלת בקליפורניה, וירג'יניה וושינגטון, כמו גם בבריטניה. לפי תוכנית האוצר, המס שיוטל יעמוד על 15 שקלים ל-100 קילומטר.
מה הסיכוי שזה יעבור? בשלב זה קשה לדעת. הטלת מס נסועה על רכב חשמלי נכנסה לחוק ההסדרים בעבר, אך בסוף הוצאה ממנו.
האם הישראלים יפסיקו לרכוש מכוניות חשמליות? התשובה שלילית. אין ספק שכיום אחד השיקולים העיקריים של רוכשי מכוניות חשמליות הוא החיסכון הניכר בעלויות הדלק, עד כדי כך שהישראלים מוכנים להתעלם ממחירים מוגזמים של מכוניות ומוצרים שהם לעתים נחותים ממש. אין ספק שלהטלת מס "אח גדול" יש השפעה מכרעת, אבל כפי שפורסם אתמול בכלכליסט, בדרך לשם תהיה עוד "עז": עלייה של מס הקנייה על רכב חשמלי בעוד דרגה. כלומר, ב-2025 מס הקנייה עשוי לעמוד על 50%.
אבל אל תטעו - כל אלה לא יצננו את הביקוש לרכב חשמלי ממספר סיבות: יבואני הרכב יצטיידו במלאים מראש בסוף השנה, היצע הדגמים שמונעים בחשמל הולך וגדל, מחירי חומרי הגלם של הסוללות יורד ובסופו של דבר תוך כמה שנים מה שיהיה אפשרי לרכוש בישראל בגלל הרגולציות של אירופה וארה"ב יהיה בעיקר רכב חשמלי, כך שמדובר יותר במיסוי של מי שאין לו ברירה אלא לרכוש חשמלי.
יש לי מכונית חשמלית. המס יהיה רטרואקטיבי? התשובה היא שכנראה שכן. כפי שעליית מחירי הבנזין משפיעה גם על מי שיש לו מכונית בת חמש, כך גם מס הנסועה.
האם רכב חשמלי עדיין ישתלם? בקצרה: כן. אבל פחות ממה שהוא משתלם כיום. לצורך ההשוואה, רכב בנזין היברידי צורך בערך 5 ליטרים בנזין ל-100 קילומטר, ששווים בערך 35 שקלים. לעומת זאת, מס הנסועה, אם אכן יצא לפועל בפורמט שמתכנן האוצר, יעלה לנהגי החשמליות 15 שקלים לליטר. אם מוסיפים לכך את מחיר הטעינה - התמונה משתנה. מה שבטוח: זה יהיה יותר זול ממכונית בנזין שאינה היברידית.
מה יקרה למי שמחזיק רכב חשמלי צמוד? לפחות לעת עתה, למדינת ישראל אין מנגנון שמסביר לנו כיצד יוטל מס הנסועה על הרכב הצמוד, כלומר רכבי הליסינג. אם המעסיקים יספגו את מס הנסועה, זה ייצר בישראל מעמד חדש של מחזיקי מכוניות שהמעסיק שלהם משלם להם בעצם את הנסועה, או לפחות מסבסד אותה בנדיבות. וכך התופעה שכולנו מכירים היטב, של רכבי ליסינג שנוסעים הרבה יותר, תישמר.