סגור
מירי רגב שרת התחבורה
מירי רגב, שרת התחבורה . אז הקפאתי (צילום: יואב דודקביץ)

רשות המסים מקימה יחידה לגביית אגרות גודש - למרות הצהרת שרת התחבורה

חרף הכרזותיה של מירי רגב על הקפאת התוכנית לגביית אגרות גודש בשעות העומס, פרסמה רשות המסים מכרז לאיתור עובדים ליחידה חדשה שצפויה להיות ממונה על הנושא. היחידה תעסוק גם במיסוי רכבים חשמליים

רשות המסים החלה בהליך איתור מועמדים לקראת הקמת "היחידה הארצית למיסוי תחבורה" שתהיה ממונה על אגרות הגודש ומיסוי הנסועה.
היחידה, לפי לשון המסמכים, תהיה כפופה למנהל רשות המסים ותעסוק ב"התוויית מדיניות בתחום מסי התחבורה השונים בטווח הבינוני והארוך, לרבות מיסוי נסועה ומיסוי גודש". עוד עולה מן המסמכים כי היחידה תהיה אחראית על "בקרה חשבונאית על גביית המס ובקרה מקצועית על ניהול המערכות השונות, לרבות אבטחת מידע, קיום קשרי עבודה עם המחלקה המשפטית לצורך גיבוש הנחיות לציבור ולחברה הממונה ומתן מענה לעררים בהתאם לחוק מס הגודש".
מנהל היחידה, כך עולה מהמסמכים, יהיה אחראי ל"ייזום בניית מודלים כלכליים ותפעוליים למיסוי נסועה ומיסוי גודש בהתחשב בהיבטי יישום, תמחור, היבטים פיסקאליים, הפנמת עלויות חיצוניות וכיוצא בזאת". בנוסף ילוו אנשי היחידה את תהליכי החקיקה העוסקים במיסי גודש ונסועה.
בפועל, היחידה החדשה שמוקמת ברשות המסים נוגעת לשינוי הצרכני החשוב ביותר שיתרחש בענף הרכב הישראלי: מיסוי נסועה של רכב חשמלי ואגרות גודש, שני תהליכים שכבר החלו לצאת לפועל ונעצרו (מס הנסועה הוצא מחוק ההסדרים ואגרות הגודש הוקפאו על ידי שרת התחבורה מירי רגב).
אגרות הגודש, כלומר גביית תשלום עבור כניסה למרכזי הערים הגדולות, היא תוכנית מקיפה שכבר נהגתה ואושרה על ידי ועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית בשנת 2021 - בתקופת ממשלת לפיד־בנט. במסגרת התוכנית נקבע כי גוש דן יחולק לשלוש "טבעות" אשר משמשות כאזורי תשלום שונים, כאשר גובה התשלום השתנה בהתאם לשעת הכניסה לטבעת והתכנית תיכנס לפועל במרץ 2025.
לדוגמה, בין שש וחצי בבוקר לעשר בבוקר נסיעה לכיוון מוקד הגודש אמורה לעלות 5 שקלים לנסיעה בטבעת החיצונית, 10 שקלים לנסיעה בטבעת האמצעית ו־10 שקלים בטבעת הפנימית. גובה ההכנסות מאגרות הגודש הוערך בשעתו על ידי האוצר בכ־1.3 מיליארד שקל בשנה. ואולם, במרץ 2023 הורתה כאמור שרת התחבורה רגב על הקפאת הגשת ההצעות במכרז.
במקרה של מס הנסועה על הרכב החשמלי, מדובר בנושא אשר עולה מדי כמה שנים - ונכנס לחוק ההסדרים מדי כמה שנים וזאת לנוכח קצב החדירה המהיר של רכבים חשמליים לישראל. כיום מוטל על רכב חשמלי מס קנייה בגובה 20%, שיעור מס קנייה אשר צפוי לעלות בינואר הקרוב ל־35%. שיעור מס קנייה זה עדיין נמוך משמעותית משיעור מס הקנייה המוטל על רכב בעל מנוע בעירה פנימית, ולכן משרד האוצר יזם כמה פעמים הכנסה של מס נסועה על רכב חשמלי לחוק ההסדרים.
מס נסועה הוא מס המוטל על רכב בהתאם למספר הקילומטרים שהוא נוסע. גם בחוק ההסדרים האחרון הוכנס סעיף מס נסועה על הרכב החשמלי שהיה אמור להיכנס לתוקף בתחילת 2026 אך זה לא נכנס לחוק ההסדרים בפברואר האחרון.
תגובת רשות המסים: "החוק להפחתת גודש התנועה בתוקף, לאור כך, רשות המסים ממשיכה להיערך ליישום החוק. בנוסף, רשות המסים ומשרד האוצר נערכים לאתגרים הכרוכים בהכנסת הרכב חשמלי לשוק. היחידה שתוקם תפעל בשלב זה לגבש את מדיניות מיסוי התחבורה ותפעל לקדם את השינוי מול משרדי הממשלה".