סגור
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן 17.11.23
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Sean Gallup/Getty Images)

טורקיה מקפיאה המסחר עם ישראל, "עד להפסקת אש קבועה ברצועת עזה"

במסגרת ההחלטה אוסרת טורקיה על יבוא מישראל ויצוא אליה של כל הסחורות; אנקרה דורשת העברת סיוע הומניטרי לרצועה ללא הגבלה, שר המסחר: "הצעד יהיה בתוקף עד להשגת הפסקת אש מוחלטת"; באחרונה הגבילה אנקרה את היצוא לישראל, בירושלים התייחסו לכך בשאננות

טורקיה אישרה הלילה באופן רשמי את הדיווחים כי הקפיאה את יחסי הסחר עם ישראל, צעד הכולל איסור על יבוא ויצוא של כלל הסחורות. לפי ההודעה, האמברגו יהיה בתוקף עד שישראל תאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה ללא הגבלה.
הבוקר אמר שר המסחר של טורקיה עומר בולאט אמר כי השעיית קשרי המסחר עם ישראל תימשך עד שתהיה הפסקת אש מוחלטת ברצועת עזה. בולאט, כך דווח בסוכנות רויטרס, דורש בנוסף גם הבטחת זרימה של סיוע הומניטרי לרצועה.
לפני כשלושה שבועות פרסמה טורקיה רשימת מוצרים מ-54 קטגוריות שיצואם לישראל יוגבל במחאה על המלחמה בעזה. אתמול בערב פורסמו דיווחים ולפיהם טורקיה הקפיאה כליל את יחסי המסחר עם ישראל, והלילה אישרה זאת אנקרה רשמית.
גורם בכיר באחד ממשרדי הממשלה התייחס אתמול בשיחה עם כלכליסט לאיום של ארדואן כי יגביל את הסחר של מדינתו עם ישראל כמהלך הצהרתי בלבד שנועד להוציא קיטור ולא יחלחל אל השטח. אלא שאז התברר כי יצוא של סחורות שיועדו לישראל דרך נמלי הים באשדוד ובחיפה נבלם במכס הטורקי. במקביל, נאסרה פריקה של סחורות שיוצאו מישראל לנמלי הים בטורקיה.
במשרדי הכלכלה והחוץ עוקבים אחר ההתפתחויות בטורקיה, , זאת כששר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת שוהה בימים אלה עם ראש המינהל לסחר חוץ במשרדו בכנס של ארגון ה-OECD בפריז. במקביל, בענפי המזון והטואלטיקה מעריכים כי המהלך הטורקי עלול להביא לעליות מחירים.
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מבקר את מהלכיה של ישראל בעזה בחריפות מאז תחילת המלחמה, האשים אותה במעשי טבח בעזה והשווה אותם למעשי הנאצים. ארדואן התעלם מהטבח האכזרי של חמאס ב-7 באוקטובר. בדיון שנערך באחרונה בפרלמנט הטורקי נשמעו קריאות "מוות לישראל".
בישראל התייחסו לאיומים מצד טורקיה בשאננות. גם לאחר פרסום רשימת המוצרים האמורה. גורמים כלכליים בארץ האמינו כי ארדואן לא יקריב את יחסי המסחר בין המדינות – צעד שלא נקט בו גם אחרי משבר משט המרמרה ב-2010.
עם זאת, אנשי עסקים שמעורים ביחסי המסחר עם טורקיה הזהירו כבר בסמוך לפרוץ המלחמה בדרום כי ישראל שבויה בקונספציה בכל הקשור להתנהלותו של ארדואן ביחס אליה, ואמרו כי הוא עלול לדרדר את היחסים איתה עד לכדי פגיעה בסחר בין שתי המדינות.
ברשימה הארוכה של מוצרים שיצואם לישראל נאסר נמצאים חומרי בנייה כמו מלט, זכוכית וברזל לענף הבנייה, צינורות פלסטיק ומוצרי איטום לתעשיית הבנייה. חלק ניכר מהמלט המשמש את השוק הישראלי יובא בשנים האחרונות מטורקיה, בעיקר בידי סימנט של מספנות ישראל. אלא ששם אמרו באחרונה כי החברה מייבאת כיום את עיקר המלט מיוון וכי יש לה מקורות יבוא נוספים שאינם טורקיה.
שר החוץ ישראל כ"ץ מסר אתמול: ‏"ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ"ל. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. ‏We Win, and They Lose".
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר אמר אתמול: "על ישראל להטיל כבר כעת מכסי מגן של 100% למשך שלוש שנים על כל פריט מיובא מטורקיה". הוא הוסיף כי "מזה חודש וחצי שאנחנו מתריעים שזה הכיוון שאליו הולך ארדואן וכעת מתברר כי הוא עוצר באופן מלא יצוא לישראל שזה אמברגו לכל דבר. לצערי ישראל מתנהלת בתסמונת 'האישה המוכה' – תחילה מתכחשת ואחר כך אומרת שזאת תאונה ובסוף האמת מתפוצצת לה בפרצוף".
תומר ביקר את משרד הכלכלה ואת משרד האוצר ואמר כי כבר לפני כחודש ביקש מהם להגיב על איומי טורקיה, באיום מצדם על העלאת מכסי המגן של מוצרים שמיובאים ממנה וזאת כדי לאותת לה כי ישראל לא תסבול חרם נגדה. לדבריו "מעבר לרפיסות ואובדן הכבוד הלאומי, איבדנו הזדמנות להעביר מסר חשוב לכל מי שמבקש להחרים אותנו – שלא נקבל מצב כזה ושכל מי שיחרים אותנו ייענש". הוא הוסיף וקרא למשרדי הממשלה לקדם בבהילות מהלכים לחיזוק התעשייה הישראלית ולניתוק התלות של המשק הישראלי בטורקיה.
אלדד בן משה, יו"ר יצרנית המלט נשר, מסר בתגובה: "מדינת ישראל נטולת מצפן, איבדה רבים מערכי הבסיס שלה. חבל שנדרשים להחלטות נלוזות של אחרים כדי לפקוח במעט את עינינו. לצערי, אני מעריך כי בטווח הארוך נמשיך להתרפס בפני ארדואן ושכמותו".
עמית גוטליב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, מציין כי: "חברות הבנייה מקבלות את הבשורה הקשה וההכרזה של טורקיה, כאשר הענף נמצא במצוקה אדירה מאז תחילת המלחמה בגלל מחסור בכוח אדם ובחומרי גלם. אני מפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה שכמו בנושא כוח האדם, בחרה להישען על סחר סחורות עם מדינה שאינה אוהדת אותנו מזה שנים ולא עשתה דבר למצוא אלטרנטיבה. גם תעשיות הבנייה נושאות באחריות על כך שלא השכילו למצוא מקורות לחומרי גלם ממדינות אחרות מאז אוקטובר ולא הבינו את ההשלכות הכלכליות הרות הגורל.
"הציבור ישלם מחיר כבד על כך שעבודות רכבת, בניית מוסדות ציבור, גשרים וכדומה, יתייקרו ואף ייפסקו לתקופה שאין לדעת כמה תתארך. בנוסף, מדד תשומות הבניה צפוי להתייקר. אני לא רואה כיצד חלק מחברות הבניה תהינה מסוגלות להתמודד את ההתייקרויות של מוצרי הבניה ומעריך כי נראה כאן קריסה של חברות ביצוע. שוב הוכח כי ענף הבניה מופקר".
דגן יראל, מנכ"ל ארגון יצרני החלב, מסר בתגובה: "ההחלטה שהתקבלה בטורקיה היא קריאת השכמה דחופה למקבלי ההחלטות בישראל. שוב הוכח שהמדינה חייבת לקדם את התעשיה הישראלית לפני כל הסתמכות על מוצרים ממדינות זרות. צו השעה מחייב את הממשלה להשקיע בתעשיית החלב הישראלית, ברפתות, במחלבות וביתר שרשרת היצור בענף. בכל תקופת המלחמה, עמדו הרפתנים באתגרים אדירים וניצבו איתנים כדי להבטיח את המשך אספקתו של חלב ישראלי איכותי. היום זה טורקיה מי יודע מי זה יהיה מחר?"

היבוא מטורקיה ירד ברבעון הראשון

לפי הלמ"ס, יבוא הסחורות של ישראל מטורקיה היווה ברבעון הראשון של השנה 4.8% מסך יבוא הסחורות של ישראל, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד (כ-1.1 מיליארד דולר באותה תקופה). קרי, בעקבות מלחמת חרבות ברזל והמדיניות האנטי-ישראלית של ארדואן, משקלה של טורקיה ביבוא הסחורות הישראלית כבר ירד.
בשנת 2023 (השנה האחרונה שבה יש נתונים מלאים), היבוא של ישראל מטורקיה היווה 5% מסך יבוא הסחורות. עם זאת, למרות שמדובר ב"שיעור" נמוך יחסית, כאשר מסתכלים על מדינות, טורקיה היא מקור היבוא הרביעי של ישראל אחרי סין, ארה"ב וגרמניה (ללא יהלומים). בכל שנת 2023 ישראל היקף היבוא הישראלי מטורקיה עמד על 4.9 מיליארד דולר.
יצוא הסחורות של ישראל לטורקיה ברבעון הראשון של 2024 אינו משמעותי ומהווה 2.6% מסך יצוא הסחורות של ישראל - וגם במקרה הזה נרשמה ירידה לעומת שיעור זה ברבעון הראשון של שנת 2023 – לפני המלחמה (כ-3%). טורקיה היא היעד העשירי של יצוא הסחורות הישראלי, שהסתכם בשנה שעברה בכ-1.5 מיליארד דולר.

הערכות בענף הרכב: המכוניות מטורקיה יגיעו לישראל דרך יוון

"מכוניות חדשות מטורקיה פשוט יגיעו לישראל דרך יוון והשילוח שלהן יתייקר", אמרו ל"כלכליסט" גורמים בענף הרכב לאחר הצהרת טורקיה על עצירת הסחר עם ישראל. בענף הרכב מדגישים כי ההחלטה לחסום באופן מוחלט את יצוא הסחורות מטורקיה לישראל לא תחסום את יצוא המכוניות, אך כן תשפיע על מחיריהן. לדברי גורמים בענף, ככל הנראה יבואני הרכב יצטרכו להשיט את המכוניות מנמלי טורקיה לנמלים סמוכים, כגון נמל סלוניקי היווני, מה שייקר את השילוח במאות דולרים למכונית.
כיום מספר יצרני רכב גדולים מייצרים מכוניות בטורקיה: טויוטה, פורד, מרצדס בנץ ואחרים. רשימת הדגמים הבולטים המיוצאים כיום מטורקיה לישראל כוללת בין היתר את טויוטה קורולה, פורד טרנזיט, רנו קליאו ודגמים נוספים. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, נכון לארבעת חודשיה הראשונים של 2024 טורקיה נמצאת במקום הרביעי מבחינת היקף יצוא הרכב לישראל. מתחילת השנה נמכרו בישראל 24,262 מכוניות מתוצרת קוריאה הדרומית, 21,879 מכוניות מתוצרת סין, 16,600 מכוניות מתוצרת יפן - ו-10,648 מכוניות מתוצרת טורקיה.

טורקיה - יעד מרכזי לתייר הישראלי

גם בהקשרי תעופה טורקיה היא שותפת סחר מרכזית של ישראל. טורקיה היתה יעד התעופה המרכזי של התייר הישראלי בשנת 2023, כאשר 2.3 מיליון נוסעים טסו אליה - 13.1% מכלל הטסים מנתב"ג, בין היתר מפני שהמדינה משמשת לא רק כיעד תיירותי אלא כהאב מרכזי לטיסות קונקשן.
טורקיש איירליינס הייתה החברה הרביעית בגודלה מבחינת פעילות בנתב"ג בשנת 2023 (לפני ישראייר וארקיע) עם כ-1.1 מיליון נוסעים, וחברת הלואו קוסט הטורקית פגסוס היא החברה השביעית מבחינת כמות הנוסעים עם כ-692 אלף נוסעים. טורקיש היא גם החברה השנייה בגודלה מבחינת טיסות מטענים שנחתו בנתב"ג (אחרי אל על) בשנת 2023 וזו פרקה בישראל כ-10.6 טונה סחורות. טורקיה עצמה היא המדינה השלישית בגודלה מבחינת מטען אווירי הנכנס לישראל, כאשר ב-2023 נכנסו דרך נתב"ג 21.5 אלף טונה סחורות.
בהכנת הכתבה השתתפו יובל אזולאי, אדריאן פילוט, יובל שדה, גיא נרדי, תומר הדר