סגור
מוצרי טואלטיקה
מוצרי טואלטיקה (צילום: אוראל כהן)

חשש בענפי המזון, הטואלטיקה והחשמל: עצירת היבוא הטורקי תזניק את המחירים

ישראל מייבאת כיום מוצרים רבים מטורקיה, כגון מזון, כלים חד פעמיים ומוצרי טיפוח; לפי מנכ"ל גוד פארם, אדם פרידלר, "מדובר במכה כואבת" שתיאלץ לחפש מקורות חלופיים ויקרים בהרבה; ההערכות הן שבתחום הירקות דווקא לא צפוי מחסור; בשוק מוצרי החשמל הצפי הוא להתייקרות של עד 10%

הדיווחים על עצירת היבוא מטורקיה לישראל מעוררים חשש לזינוק בעלויות היבוא של מוצרי מזון, כלים חד פעמיים ומוצרי טיפוח וטואלטיקה, המיובאים ממדינה זו.
"מדובר במכה כואבת לשוק מוצרי הצריכה, שחלק ניכר מהמוצרים בו מיובאים מטורקיה", העריך אדם פרידלר, מנכ"ל ומבעלי רשת גוד פארם. לדבריו, בשל הקרבה הגאוגרפית טורקיה היא "סין של אירופה", ובהתאם, חלק ניכר מהמוצרים בעלי נפח גדול כמו כלים חד פעמיים מיובאים ממנה. לפיכך עצירת היצוא תגרום לדבריו "לחפש מקורות חלופיים, שיעלו הרבה יותר".
בשנתיים האחרונות, עבר חלק מייצור מוצרי הטואלטיקה מאוקראינה לטורקיה, בה מיוצרים חיתולים, דיאודורנטים, מוצרי כותנה כמו צמר גפן, חומרי ניקוי ועוד. גם בתחום המזון, אחראית טורקיה ליצור פסטה, פירות יבשים ושמן, המיובאים בעיקר תחת המותגים הפרטיים של רשתות השיווק. למוצרי הטואלטיקה מיובאים מטורקיה, ניתן למצוא חלופות מקומיות, אולם אם תאסור טורקיה על החברות הבינלאומיות הפועלות בשטחה לייצא את מותגים הבינלאומיים המיובאים ממנה כמו פיירי, ספיד סטיק ואקס, הבעיה עלולה להעמיק.
אתגר מורכב יותר נוגע לכך שחלק ניכר מהיבוא המקביל של מוצרים אלו, המהווים חלופה זולה ליבואנים הרשמיים, עלולים להיעלם מהמדפים בעתיד הקרוב.
בתחום הירקות, בו טורקיה היא אחת היצואניות הגדולות של עגבניות, דווקא לא צפוי מחסור. לדברי אילן שבע, מנכ"ל ומבעלי השליטה בביכורי שדה, סיטונאית הירקות והפירות הגדולה, "ישראל צריכה להחרים תוצרת חקלאית טורקית. אנו בקלות מסתדרים ללא טורקיה ואין כל השפעה שלילית להודעה. יש כרגע די והותר תוצרת מקומית ואם יש קצת חוסר נעזרים בירדן".
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר קרא להטיל בתגובה מסים על התוצרת הטורקית. לדבריו, "כבר לפני חודש בקשנו ממשרדי האוצר והכלכלה להגיב בהטלת מכסי מגן של 100% לשלוש שנים על כל היבוא מטורקיה ובמוצרים מסוימים לאסור לגמרי יבוא משם". זאת, במקביל לכך שעל המדינה לעשות ככל שביכולתה בכדי לעודד הקמה והרחבה של מפעלי מזון ובנייה אשר יגדילו את היקף כמות המזון וחומרי הבנייה המיוצרים בישראל כדי להתנתק מהתלות בטורקיה.

השפעה מרחיקה לכת גם על שוק מוצרי החשמל

30% ממוצרי החשמל הלבנים שמשווקים בישראל מיוצרים בטורקיה והיקפם הכספי מוערך במעל מיליארד שקל בשנה.
לטורקיה יש השפעה גדולה על ענף מוצרי החשמל הלבנים שכולל מקררים, מכונות כביסה, מייבשים, תנורים וכיריים. אמנם היצרנים הישראלים מעדיפים להצניע את הייצור והיבוא שהם מבצעים מטורקיה, אבל מוצרי חשמל רבים, בינלאומיים או כאלה שמיוצרים כמותג פרטי עבור יבואנים ישראלים, מיוצרים בשני מפעלים גדולים: וסטל וארצ'ליק.
בענף החשמל מעריכים כי אם היחסים מול טורקיה לא ישתנו והסחר איתה אכן יעצר, בחודשים הקרובים המחירים יעלו, ולקראת ראש השנה ההתייקרות תעמוד על 5% עד 10%.
וסטל הוא מפעל ענק בטורקיה שמייצר 15 מותגים שונים לישראל, שהמוכר והגדול בהם הוא אלקטרה, של קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה. אלקטרה תופסת נתח שוק של 16% ממכירות החברה ובקבוצה דיווחו ברבעון השלישי של שנה שעברה כי בכוונתם להגדיל את מכירות מותג הבית. לאלקטרה יש בשלב זה מלאים שהוזמנו לפני מספר חודשים אבל במידה שהיבוא מטורקיה יעצר, תיאלץ החברה, כמו גם יתר היבואנים שרוכשים ממפעלים שם, לייבא דרך ארצות שכנות כמו קפריסין או להעביר את הייצור לסין. החשש הוא שסין תעלה מחירים במצב כזה.
אבל אלקטרה לא לבד. גם BSH מייצרת חלק לא קטן ממותגי בוש וסימנס במפעל בטורקיה. מותגים נוספים שמיובאים לישראל ומיוצרים על ידי וסטל הם מסכי פוג'יקום שמייבאת יניר מערכות, חלק ממוצרי החשמל לבית שמוכרת תדיראן, לנקו שמיובא על ידי ישפאר, ג'נרל של קבוצת אלקטרו קובי, וכן המותגים קראון, באייר, לבאמאט, נורמנדה ואחרים.
היצרנית הטורקית הגדולה הנוספת היא חברת ארצ'ליק מקבוצת KOC Holding. ארצ'ליק מייצרת את אחד ממותגי החשמל שהכי מזוהים עם טורקיה: בקו. המותג המוזל שווק עד היום על ידי ברימאג והחל ממחר הוא עובר לשיווק עצמאי של ארצ'ליק הטורקית שפתחה בארץ נציגות מקומית והתכוונה לבצע הזמנת מוצרים של סחורה לישראל ולהתחיל למכור ישירות לקמעונאים.
על פי הערכות בענף החשמל, בקו הוא המותג שעשוי להיפגע באופן הקשה ביותר מהחרם הטורקי. לא רק זאת, לבקו כאמור אין כרגע נוכחות בשוק הישראלי לאור העברת ההפצה מברימאג לנציגות הטורקית. בטרקלין חשמל ששייכת לבעלים של ברימאג לא מתכננים לעשות לטורקים חיים קלים לאחר שהפקיעו לברימאג את הפצת המותג, וטרקלין לא תרכוש סחורה מבקו בזמן הקרוב. גם במחסני חשמל מקדמים את המותג אלקטרה ולכן הסיכוי שבקו יימכר ברשת שנחשבת לגדולה בישראל בתחומה, אינו גדול.
שני מותגים נוספים שמיוצרים על ידי ארצ'ליק הטורקית ומשווקים בישראל הם מקררי בלומברג ומוצרי האלקטרוניקה של המותג גרונדיג. שניהם מיובאים על ידי חברת ראלקו מטורקיה. בנוסף, בימים האחרונים השלימה ארצ'ליק את רכישת הפעילות של מותג מוצרי החשמל ווירלפול במזרח התיכון, צפון אפריקה ואירופה - מותג שאלקטרה מוצרי צריכה משווקת בישראל. במסגרת העסקה עברו לידי הענקית הטורקית מותגי חשמל נוספים מלבד ווירלפול, בהם באוקנכט, אינדסיט והוטפוינט שנמכרים גם הם בארץ.