סגור
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט
גיא סמט. חוק המטרו מאפשר לו לעמוד בראשות שני הגופים (צילום: חיים צח / לע"מ)

בלעדי
התנאי של המועמד למנהל המטרו: דורש לקבל גם את תפקיד יו"ר נת"ע

גיא סמט, מנכ"ל משרד הגנת הסביבה, הוא המועמד המוביל. מינויו תואם לאינטרס של רגב

משרדי האוצר והתחבורה מקדמים את מינויו של גיא סמט, המנכ"ל הנוכחי של המשרד להגנת הסביבה, לתפקיד מנהל רשות המטרו. ל"כלכליסט" נודע כי כתנאי להסכמתו סמט דורש להתמנות במקביל גם ליו"ר נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) . חוק המטרו מאפשר לעשות זאת, אולם כיום התפקיד מאויש על ידי מיה ליקוורניק, שמונתה על ידי מרב מיכאלי בתקופתה כשרת התחבורה. הדרישה של סמט תואמת גם את האינטרס הפוליטי של שרת התחבורה מירי רגב, שכן היא תאפשר לה להזיז מתפקידה את ליקוורניק ובכך לשלוט בחברה ולהשפיע על זהות המנכ"ל הבא שלה. ל"כלכליסט" נודע כי המנכ"ל הנוכחי חיים גליק, שהיה אמור לסיים את תפקידו החודש, ישאר בחברה עוד כמה חודשים עד למינוי מנכ"ל חדש.
רשות המטרו היא גוף ממשלתי חדש המשותף למשרד האוצר ומשרד התחבורה, שהוקם כתוצאה מחוק ההסדרים של ממשלת בנט־לפיד ב־2022. רשות המטרו אמורה לתכלל את הקמת הרכבת התחתית בגוש דן ולא לנהל את ההקמה באופן ישיר, ומטרתה המרכזית היא הסרת חסמים ותיאום בין הגופים השונים שיעסקו בפרויקט היקר והמורכב ביותר בישראל.
הליך מינוי מנהל רשות המטרו נעצר לאחר שהמועמדים צחי דוד ועינת גנון פרשו, ובממשלה לא רצו לבחור את המועמד האחרון שנותר אלכס דן. השיח מול מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט מתקיים כבר זמן ממושך וההערכה היא שחברי הוועדה (המורכבת משני נציגים ממשרד התחבורה ושני נציגים ממשרד האוצר) מעוניינים במינויו.
סמט מכהן כבר בפעם השנייה כמנכ״ל המשרד להגנת הסביבה, לאחר שבעבר כיהן בתפקיד המנכ״ל בפועל תחת השר זאב אלקין ובעבר כיהן גם כממונה על הנפט במשרד האנרגיה.
ל"כלכליסט" נודע כי סמט טרם השיב בחיוב לתפקיד, ואחת האפשרויות שנבחנות היא להעניק לו גם את תפקיד יו"ר דירקטוריון נת"ע וזאת כדי שלא יעמוד רק בראש רשות המטרו. מינוי זה יתאפשר בזכות סעיף בחוק המטרו שקובע כי יושב ראש הדירקטוריון של החברה המבצעת של המטרו (נת"ע) יכול להיות זה שמונה על פי חוק החברות הממשלתיות או לחילופין מנהל רשות המטרו. המהלך יאפשר גם לשרת התחבורה רגב להזיז מתפקידה את יו"ר נת"ע הנוכחית מיה ליקוורניק שמונתה על ידי השרה הקודמת מיכאלי.
מה שעלול לשבש את התוכנית של רגב, האוצר וסמט זה שנוסח חוק המטרו בנושא מינוי מנהל רשות המטרו כיו"ר דירקטוריון החברה המבצעת — עמום, ולא ברור אם יתאפשר מהלך של הזזה מידית של היו"ר המכהנת מתפקידה. גם פסיקת בג"ץ שמנעה את הדחת יו"ר דואר ישראל מישאל וקנין עשויה להגן על ליקוורניק — אם תטען שאין טענות ענייניות כלשהן על ליקויים בתפקידה המצדיקים את הדחתה.
בחודש שעבר גם פורסם כי הליך איתור מנכ"ל המטרו מתקדם, כאשר מספר רב של שמות בולטים במשק הגישו לתפקיד ביניהם מנכ"ל הרכבת לשעבר מיכה מייקסנר, מנכ"ל נת"ע לשעבר יהודה בר און, מנכ"ל נתיבי איילון לשעבר איתמר בן מאיר, יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה ועוד. מי שעומדת בראש ועדת האיתור היא מיה ליקוורניק. המטרו צפוי לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב ועלות ההקמה שלו מוערכת ביותר מ־150 מיליארד שקל, מה שהופך את הפרויקט ליקר ולמורכב ביותר בהיסטוריה של ישראל.