סגור
מנכל סודה סטרים דניאל בירנבאום 20.8.18
מנכ"ל סודה סטרים לשעבר דניאל בירנבאום (צילום: יריב כץ)

מנכ"ל סודהסטרים לשעבר הודה והורשע בשימוש במידע פנים; ירצה חודשיים מאסר

דניאל בירנבאום הורשע בעבירה של שימוש במידע פנים. על סמך הודאתו, כאשר היה בידיו מידע על תוצאות חיוביות של דו"ח כספי ועל עסקת הרכישה על ידי פפסיקו, הנחה מקורבת לו, איילה כהן, בזמן שהיה תחת השפעת אלכוהול, לרכוש מניות של החברה. בעקבות כך זכתה לרווח של כ-200 אלף שקל

דניאל בירנבאום, מנכ"ל חברת סודהסטרים לשעבר, הודה והורשע היום (ב') במסגרת הסדר טיעון בעבירה של שימוש במידע פנים על ידי איש פנים. על פי ההסדר שאושר על ידי בית המשפט המחוזי בת"א, בירנבאום ירצה חודשיים מאסר בפועל וישלם קנס של 50 אלף שקל.
בירנבאום הורשע על סמך הודאתו שכאשר היה בידיו מידע על תוצאות חיוביות של דו"ח כספי ומידע על תחילת מו"מ עם חברת פפסיקו לרכישת סודהסטרים, הנחה מקורבת לו, איילה כהן, לרכוש מניות סודהסטרים. כהן עשתה שימוש במידע הפנים ורכשה מניות במאות אלפי שקלים.
כך על בסיסי מידע הפנים לגבי הדו"ח הכספי לשנת 2016, כהן רכשה מניות ב-150 אלף שקל, ולאחר מספר חודשים מכרה אותן ב-178 אלף שקל, כלומר ברווח של 28 אלף שקל. במקרה השני, מדובר במסירת מידע פנים לגבי עסקת הענק שבה פפסיקו רכשה מניות סודהסטרים - במקרה זה בסכום של 300 אלף שקל, ולאחר מכן מכרה אותן ב-456 אלף שקל, כלומר ברווח של 156 אלף שקל. כלומר שכהן הפיקה רווח של כ-200 אלף שקל מהמידע האסור.
על פי גזר הדין לעניין עסקת פפסיקו-סודה: "בתאריכים הרלוונטיים (15 ו-17 ביולי 2018) אמר בירנבאום לכהן, תחת השפעת אלכוהול, כי אם יש לה כסף פנוי "עכשיו זה זמן טוב להשקיע במניית סודה סטרים".
על פי הודעת הפרקליטות, בין השיקולים שלה לחתום על ההסדר היה כי מדובר ב"אירוע חד פעמי של מסירת המידע ללא כוונת רווח וממילא ללא רווח אישי". לצד זאת, נכתב כי "שקלה המדינה את הודאתו במעשה, לקיחת האחריות והחיסכון בזמן שיפוטי, כמו גם את תרומתו המשמעותית של בירנבאום לחברה".
"הנאשם יצר מודל של דו קיום ותקווה לשלום עם הפלשתינים", אמר בדיון סניגורו של בירנבאום, עו"ד דורי קלגסבלד, "(הוא) קיים אירוע גדול לסיום הרמדאן, השתתפו בו מעל 1,500 איש כולל אנשי תקשורת. הקים בית כנסת בלב מפעל לסובלנות דתית ועוד".
בירנבאום עצמו אמר בדיון: "הבן שלי במדים ומנהל את הרכישות הטקטיות, אני הייתי בחיל הים. קיבלתי הודעה שעד עכשיו המשפחה הוציאה 1.5 מיליון שקל לטובת ציוד טקטי, כולל אמצעי ראיית לילה, אינפרה אדומה, כוונות אופטיות ועוד. ככל שאוכל, ואעשה זאת בכל מקרה, אשים עוד כסף בקרן החירום לטובת המאמץ המלחמתי. אעביר 50 אלף שקל לקרן".
התיק טופל על ידי עורכי הדין עידן שוורץ והדר קולה ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה.