סגור
מטע קקאו בגאנה
מטע קקאו בגאנה (צילום: Paul Ninson/Bloomberg)

בתנאי האקלים החדשים, הקקאו והקפה נקלעו לסכנה קיומית

ההתחממות הגלובלית הקטינה את שטחי הגידול הטבעיים של פולי הקקאו והקפה בעשרות אחוזים, תופעה שצפויה רק להחמיר. התוצאה המיידית: נסיקה חדה במחירי הסחורות. התחזית: המשך עליית מחירי מוצרים וכיווץ אריזות

מפסח ועד פסחא, קופסאות שוקולד מהודרות הן מתנת חג פופולרית באופן חוצה תרבויות ועמים. השנה, עם זאת, כבר פחות פשוט לשלוח יד לאריזות הללו, אחרי שמחירי הקקאו נסקו ב־49% בחודש האחרון לבדו לרמה הגבוהה בכל הזמנים. במקביל נוסקים גם מחירי הקפה, והבשורות הרעות הן שלא מדובר בעלייה זמנית. ייתכן ושני מוצרים שהפכו למובנים מאליהם בחיינו נמצאים בדרך לעתיד קודר. הסיבה: שינויי האקלים.
גידולי קקאו וקפה דורשים תנאים קפדניים הקיימים באזורי גידול מצומצמים בעולם. קקאו, למשל, יכול לגדול רק בטווח של כ־20 מעלות מצפון ומדרום לקו המשווה וזקוק לטמפרטורות אחידות, לחות גבוהה, גשם בשפע ואדמה עשירה בחנקן. כלומר: ליערות גשם. עליית הטמפרטורות, המשפיעה על הלחות ועל הגשם, מפחיתה את יכולת הקקאו והקפה לשגשג. שינויי האקלים אחראיים גם למזיקים ולמחלות שבמקרים מסוימים הפחיתו את תפוקת היבולים בשיעור של עד 50%.
כך, אירועי מזג אוויר קיצוניים שהופכים תדירים ועוצמתיים יותר מחסלים שדות ענק שטופחו לאורך שנים. תנאי האקלים משתקים שרשראות אספקה של מוצרים מבוססי קקאו בעידן שבו הביקושים רק גדלים והולכים. בעשור האחרון, הביקוש העולמי לפולי קקאו ולתוצריו עלה פי שלושה לעומת קצב הגידול באוכלוסייה והתעשייה עשויה לצמוח ב־20% בעשור הבא, כך לפי התחזיות, אם יסופקו לה התנאים המתאימים.
לפי ארגון הקקאו הבינלאומי, המורכב ממדינות המייצרות וצורכות קקאו, הגירעון העולמי באספקה יזנק ל־374 אלף טונות בעונת 2024־2023, מ־74 אלף טונות בעונה הקודמת. אספקת הקקאו העולמית צפויה לרדת בכ־11% ל־4.45 מיליון טונות בהשוואה ל־2022־2023, זאת בשל ההשפעה המזיקה של תנאי מזג האוויר ומחלות הצמחים הנגזרות מהם. מועצת הקקאו של גאנה, מדינת הגידול השנייה בגודלה אחרי חוף השנהב, צופה את היבול הדל ביותר מזה 20 שנה.
במקביל, תפוקת הקפה נפגעה בעקבות בצורת קיצונית בדרום מזרח אסיה, בעיקר בווייטנאם ובאינדונזיה. כך, החוזים העתידיים על רובוסטה טיפסו ב־15% בחודש האחרון ל־3,825 דולר לטונה, לאחר שבסוף ינואר כבר עמדו על שיא של 29 שנים.
בחגורת הקקאו של מערב אפריקה, שם 2 מיליון חקלאים קטנים תלויים בפולים לפרנסתם, מיוצרים כ־70% מתפוקת הקקאו העולמית. אולם, מעצמות הגידול, חוף השנהב וגאנה, עומדות, כאמור, בפני יבול קטסטרופלי, שכן טמפרטורות רותחות בשל תופעת האל ניניו המחממת את מי האוקיינוס, לצד עליית טמפרטורה בגלל פליטות גזי חממה ממקורות אנושיים, הובילו לגשמים עזים מחוץ לעונה ולגלי חום קשים.
למעשה, כמות המשקעים עמדה על יותר מפי שניים בהשוואה לממוצע של 30 שנה והיבולים קרסו. גלי החום שהתלוו לכך הפחיתו אותם עוד יותר בשל רגישות הקקאו לתנאי עקה.
בהינתן ההתחממות הגלובלית המואצת, תנאי הגידול צפויים רק להידרדר. עוד לפני עשור, מחקר של הפאנל הבין־ממשלתי לשינויי אקלים הראה כי ללא הפחתת פליטות גזי חממה, מדינות כמו חוף השנהב וגאנה יתחממו עד אמצע המאה בכ־2.1 מעלות ואולי לא יוכלו להמשיך ולגדל קקאו באזורים המסורתיים.
כתוצאה, המדינות הללו ייאלצו לדחוק את אזורי הגידול מחוץ ליערות הגשם, לאזורים הרריים קרירים יותר המשמשים כיום כשמורות טבע בהן הגידול אסור. גם שטחי הקפה עומדים בפני צמצום, כאשר לפי מחקרים, אזורים שהתאימו עד היום לגידול קפה יתכווצו עד אמצע המאה בכ־50%.
עליות המחירים מאיימות על יצרניות הקפה והשוקולד ברחבי העולם. מניית בארי קליבו, הנמנית עם יצרניות הקקאו והשוקולד הגדולות בעולם, איבדה כ־27% משווייה בשנה האחרונה. ענקית מוצרי הצריכה נסטלה העלתה מחירים עוד ב־2023 והודיעה כי ייתכן ותיאלץ להמשיך במגמה בשל המשברים המתמשכים.
יצרנית הקפה לוואצה דיווחה אמנם על הכנסות של יותר מ־3 מיליארד דולר בשנה שעברה, אך ציינה כי שורת הרווח נפגעה מהחלטתה להגביל לעת עתה את העלאות המחירים.
יצרנית השוקולד לינדט דיווחה לצרכנים, כי לאחר שתנאי האקלים מילאו תפקיד מרכזי במחסור בקקאו, היא נאלצה להעלות מחירים השנה וצפויה לעשות כך גם בשנה הבאה. מצוקת האספקה והתחזיות להידרדרות נוספת הביאו את היצרניות לבניית אסטרטגיה שבמסגרתה לא רק יעלו מחירי מוצרים, אלא גם יכווצו אריזות ויפחיתו מוצקי קקאו — מהלכים בהם החלו בעונת הפסחא הנוכחית.
כך למשל, בבריטניה דווח כי כל היצרניות המובילות, בהן קדבורי, מארס, טוויקס וקיטקט שיווקו השנה ביצי פסחא קטנות מהרגיל. במקביל, המחירים טיפסו בעשרות אחוזים.