$
רכב

ניתוח כלכליסט

ענף הרכב נערך ליום שאחרי מינוי שר התחבורה החדש

ישראל כץ הלך "ראש בראש" מול יבואני הרכב הוותיקים. מה צפוי לקרות בענף אם הוא יקבל את תיק התחבורה לקדנציה נוספת?

תומר הדר 09:3302.05.15

לאחר מספר חודשי תרדמה בכל הקשור בנושאי רגולציה, ענף הרכב נערך לקראת בחירה מחודשת של ישראל כץ לתפקיד שר התחבורה.

 

בשונה מרוב קודמיו, שר התחבורה ישראל כץ בחר "ללכת ראש בראש" מול יבואני הרכב הוותיקים, מה שהתבטא בעיקר ב"חוק רישוי רכב", החוק המיועד להסדיר את כל ענפי העיסוק בסחר ברכב, מוסכים ושירותים.

 

חוק רישוי רכב החל את דרכו עוד בימי המחאה החברתית של קיץ 2011 - אז הודיע שר התחבורה על הקמת ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב. בין המלצות הוועדה הופיע סעיף הדורש ביטול בעלויות צולבות בין חברות ליסינג ויבואני רכב, הטלת מגבלה על גובה ההנחות שיבואן רכב יכול להעניק לחברות הליסינג ואיסור על בעלות על מספר מותגי רכב ליבואן אחד.

 

לאחר מסירת מסקנות הוועדה הוקמה ועדה מקצועית חדשה, בשיתוף עם נציגי רשות המסים, שקבעה כי חלק ממסקנות ועדת זליכה, כגון איסור הבעלות הצולמת והגבלת ההנחות יבוטלו. עם זאת, מסקנותיה של הוועדה החדשה התגבשו ל"חוק רישוי רכב", שהדיונים בו אמורים להסתיים השנה. בין הסעיפים הבולטים בחוק רישוי רכב מצויים הסעיפים המגדירים את החובות והמגבלות המוטלים על יבואני רכב, הגורמים הפעילים בענף המוסכים - ובסחר ויבוא חלקי חילוף.

 

שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ צילום: אוראל כהן

 

כזכור, הדיונים בחוק רישוי רכב הופסקו עם פיזור הכנסת, אך צפויים להתחדש ביתר שאת במהלך החודשים הקרובים. בפועל, רוב סעיפי חוק רישוי רכב, כגון הסעיפים אשר עוסקים ברגולציית מוסכים, הסדרה של יבוא חלפים וגם יבוא של רכבים ביבוא אישי ומקביל - הם סעיפים אשר מקובלים גם על יבואני הרכב.

 

אחת הסיבות העיקריות לשלווה היחסית שבה יבואני הרכב מקבלים את חוק רישוי רכב היא העובדה שבכל מקרה עבור גופים רבים המעוניינים להיכנס לתחום יבוא הרכב, אין כדאיות אמיתית בעיסוק ביבוא מקביל של מכוניות בגלל שערי מטבע בעייתיים ובגלל נתח רווח נמוך.

 

בכל הנוגע בענף המוסכים, בימים אלה נערכים פיילוטים לסוגי מוסכים חדשים - מוסכים מומחים, כאלה שאינם מורשים מטעם יצרן הרכב אך מתמחים במותגי רכב מסוימים. גם כאן, בקרב יבואני הרכב לא מורגש חשש מהותי מפני התחרות.

 

הבעיה של היבואנים

 

הבעיה העיקרית, מבחינת יבואני הרכב, נמצאת במקום אחר: בכל הנוגע בטיפול ובהענקת האחריות לרכבים המיובאים. כיום, על פי חוק רישוי רכב, יחויב יבואן רכב "לקחת אחריות" גם על רכבים שלא הוא עצמו ייבא לארץ, כלומר גם לטפל, גם לספק חלקים וגם לכבד תביעות אחריות של רכבים שלא יובאו ארצה על ידי יבואן הרכב הוותיק.

 

מבחינת היבואנים מדובר בסעיף בעייתי מאוד. חלק מן הרכבים המיובאים ארצה ביבוא מקביל ויבוא אישי, אינם מיובאים על ידי יבואני הרכב הוותיקים - ולכן היבואנים הוותיקים אינם מחזיקים במערך חלפים, הדרכה ותמיכה באחריות עבורם. בשנת 2014 פנו גורמים בארגוני הגג של יצרני הרכב בארה"ב ובאירופה אל ועדת הכלכלה בדרישה שיבואני הרכב הוותיקים לא יחויבו לתמוך ברכבים שלא יובאו ארצה ביבוא אישי ומקביל. במשרד התחבורה ובוועדת הכלכלה בחרו להתעלם מדרישות יצרני הרכב - ועם הפסקת הדיונים ארגוני הגג של יצרני הרכב "הורידו הילוך". אך כעת, במידה ושר התחבורה הבא של מדינת ישראל יהיה ישראל כץ, סביר להניח שהדיונים בחוק רישוי רכב ימשיכו בדיוק מהיכן שהפסיקו בפעם הקודמת, מה שיגרום לארגוני הגג של יצרני הרכב להפעיל לא מעט לחצים על מנת לשנות את החוק החדש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x