$
בארץ

צוק איתן

הירידה בצריכה בדרום החריפה בשבוע השני למבצע

הפגיעה במכירות הרשתות בדרום בימי המבצע מתעצמת, ואילו בשאר אזורי הארץ נרשמת עלייה. גם משיכת המזומן בדרום צנחה ב־14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

נורית קדוש ותומר ורון 08:3124.07.14

מבצע צוק איתן נמשך, והפגיעה במכירות רשתות המזון בדרום מתעצמת. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה בשבוע השני של מבצע צוק איתן ירדו המכירות בדרום בשיעור גבוה מהירידה שנרשמה בשבוע הראשון למבצע. זאת בעוד בשאר אזורי הארץ נרשם גידול במכירות רשתות המזון.

מכירות הרשתות הפועלות בדרום הסתכמה בשבוע הראשון למבצע בירידה של 2.7% ביחס לשבוע שקדם לאירועים, ובשבוע השני התעצמה הירידה לכ־4.1%. עוד עולה מנתוני סטורנקסט כי בדרום התגברה הירידה במכירות של חנויות הדיסקאונט, לצד מעבר קונים ועלייה מתונה במכירות החנויות השכונתיות. הירידה בחנויות הדיסקאונט בדרום, שהסתכמה בשבוע הלחימה הראשון ב־5.3%, עלתה בשבוע השני ל־5.8%, וזאת נוכח החשש מירי טילים במהלך הנסיעה לסניפים, הממוקמים בפאתי הערים. ניתן להעריך כי ההצטיידות בשבוע הראשון ללחימה במזון יבש, קפוא וחטיפים, ייתרו את הצורך בקניות רבות נוספות.

 

 

באזור תל אביב נשמרה שגרת הקניות גם בשבוע הראשון וגם בשבוע השני למבצע, ואילו בצפון נהנו מעליות משמעותיות. ההערכה היא כי מקורן של חלק מהעליות היא בנופשים והמטיילים שנסעו צפונה. גם בשפלה ובירושלים נרשמו עליות מתונות בשבועיים האחרונים.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", הירידה במכירות שוק מוצרי הצריכה מתחילת השנה נבלמה בחודש יולי בעקבות הלחימה בדרום. ברשתות המזון דיווחו על עלייה חדה במכירות האונליין, שבאה לידי ביטוי בעיקר בדרום הארץ. מרבוע כחול נמסר כי נרשמה עלייה בשיעור 40% במגה באינטרנט, אתר הקניות המקוון של הרשת. בערים באר שבע ואשקלון נרשמה עלייה של כ־70% ביחס לממוצע בשלושת השבועות הקודמים.

 

קניון פלאזה one בבאר שבע, השבוע קניון פלאזה one בבאר שבע, השבוע צילום: הרצל יוסף

 

על פי נתונים של חברת ברינקס, האחראית לתפעול ואספקת מזומנים למרבית הכספומטים בארץ, מאז תחילת המבצע חלה ירידה של 14% במשיכת המזומנים של תושבי הדרום - ממוצע יומי של 135 מיליון שקל לעומת 157 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. גם במרכז נרשמה ירידה, אך בשיעור נמוך יותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x