$
רכב

יבואנית הרכב ששברה את הכלים

יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה הפתיעה השבוע והודיעה שאין בכוונתה לייקר את הקורולה המשפחתית באוגוסט הקרוב בעקבות מיסוי ירוק 2. מה עומד מאחורי צעד זה ואיך זה ישפיע על המתחרים?

תומר הדר 08:4113.07.13

ביום חמישי האחרון נפלה על ענף הרכב בשורה מפתיעה, לה הענף כלל לא התכונן: יוניון מוטורס יבואנית טויוטה סדקה את חומתם העתיקה של יבואני הרכב הוותיקים בהצהרה מפתיעה: אין בכוונתה לייקר את הקורולה המשפחתית באוגוסט הקרוב. הקורולה שהוצגה השבוע עולה 128 אלף שקל בגרסת הבסיס האוטומטית ו-130 אלף שקל בגרסה הבכירה. זה יהיה גם מחירן בעוד חודש וגם בעוד שלושה חודשים.

 

באוגוסט הקרוב יכנס לתוקפו מתווה מיסוי חדש: מיסוי ירוק 2. מדובר בכניסה לתוקף של שיטה חדשה לחישוב המס אשר מוטל על המכוניות השונות. כיום על כל המכוניות החדשות המשווקות בישראל מוטל מס קניה בשיעור של 83% וממנו מנוכים סכומים של עד 15 אלף שקל שנקבעים בהתאם לנוסחה המשקללת חמישה סוגי מזהמים שונים שהמכוניות פולטות.

 

בנוסחה החדשה מוחמרים הקריטריונים לחישוב כך שרוב המכוניות יקבלו הטבת מס קטנה יותר ולכן יצטרכו להתייקר. במקרה של המכוניות הקטנות, יבואני הרכב כבר הודיעו שברוב המקרים יהיה מדובר בהתייקרות מזערית של כמה מאות שקלים, אך במקרה של המכוניות המשפחתיות - אלה שמככבות בעיקר בציי הליסינג, ההתייקרות תתבטא בסכום של כ-3,000-2,000 שקל ולפעמים אפילו יותר. רוב המכוניות המשפחתיות כיום עולות כ-128 אלף שקל וצפויות לעלות בין 130 ל-132 אלף שקל.

 

טויוטה קורולה החדשה טויוטה קורולה החדשה

 

 

הכיסים העמוקים של היבואנים

 

בל נטעה בנושא העלאת המחירים: לרוב יבואני הרכב יש כיסים עמוקים ויכולת לספוג את הקיזוז בגובה הטבת המס. הסיבה לכך היא שערי מטבע נדיבים שאפשרו ליבואנים בחצי השנה האחרונה לא מעט מרווח תמרון.

 

הכוונה היא שאם מכונית מקבלת הטבת מס קטנה יותר, היבואן יכול לבחור לספוג לכיסו את רוע הגזירה. אך יבואני הרכב אינם ממהרים לסייע ללקוחות ולשמר את המחיר. הסיבה לכך היא שחברות הליסינג הן הרוכשות העיקריות של רכבים משפחתיים מיבואני הרכב.

 

ערכן של חברות הליסינג מוערך על ידי הבנקים בין היתר על סמך מלאי המכוניות המשומשות שלהן, וכך פועלת השיטה: כאשר מחירה של מכונית חדשה מתייקר הוא גורר עמו גם את מחירה של המכוניות המשומשות מאותו דגם. נאמר שמכונית חדשה מודל 2013 שעולה כיום 128 אלף שקל תתייקר ל-132 אלף שקל, אז מכונית משומשת זהה בת חצי שנה תתייקר גם היא במחירונים בהתאם - כך שיש כאן מצב שבו גם חברות הליסינג מרוויחות וגם יבואן הרכב לא צריך לספוג לכיסו את הקטנת הטבת המס.

 

מה הסוד של יבואנית טויוטה?

 

אלא שכאמור השבוע נפלה הפצצה ויבואנית טויוטה הודיעה שלא תעלה מחיר. כיצד בעצם יכלה יבואנית טויוטה לעשות זאת? התשובה, למרבה האירוניה, טמונה הן בסחבת של רשות המסים והן בעובדה שמדובר בדגם חדש לחלוטין.

 

הקורולה עצמה, יש להדגיש, היא מכונית נקיה למדי: ציון הפליטה שלה ממקם אותה בקבוצת הזיהום השלישית. מן הסתם, בדומה ליבואני רכב רבים גם ביבואנית טויוטה ממתינים מאז חודש ינואר למיסוי הירוק, מאחר ורשות המסים הבטיחה שייושם עוד בינואר, כלומר לפני שמונה חודשים, אך הדבר לא קרה ויבואנית טויוטה נאלצה לתכנן את צעדיה בהתאם - כאשר היצרנית כבר קבעה תאריך יעד בשיתוף עם היבואנית לשיווק בישראל.

 

  יונדאי i35 יונדאי i35

 

העובדה שרק בשבועות האחרונים הוחלט על יישום המס הירוק אינה קשורה לנושא המחיר שנקבע מראש בהסתמך על קבוצת הזיהום הנמוכה. אך לא זו בלבד: הקורולה החדשה, בשונה מיונדאי I35, או אופל אסטרה ברלינה, היא מכונית משפחתית חדשה לחלוטין בנוף הישראלי. פירוש הדבר הוא שיבואנית טויוטה אינה צריכה לחשוש מפני פגיעה בערכן של מכוניות כאלה בשוק המכוניות המשומשות וממריבות עם קברניטי חברות הליסינג, פשוט משום שאין מכוניות משומשות כאלה - מן הדור החדש של הקורולה - בציי הרכב של חברות הליסינג.

 

כעת, יבואני הרכב המתחרים בטויוטה נותרו בבעיה חמורה: עד היום כל יבואני הרכב היו ממתינים בכל פעם שמחירוני הרכב עודכנו למוצא פיה של דלק מוטורס יבואנית מאזדה - ובדרך פלא פרסמו את מחירוניהם זמן קצר אחרי מחירוני מאזדה, כשהמחירונים כמובן היו דומים באופן מפתיע לאלה שנקבעו למכוניות מאזדה.

 

אך השנה המצב שונה: יבואנית ראשונה הודיעה שלא תשנה את המחיר - ולא סתם יבואנית, אלא יבואנית המשווקת מכונית רבת מכר שצפויה להתמודד בכבוד על שוק המשפחתיות. כלומר, יבואן מתחרה שיעלה מחיר יצטרך לקחת בחשבון שהלקוחות בהחלט עשויים לנדוד לאולם התצוגה של טויוטה.

 

מבחינת יבואני הרכב, שהתכוננו כולם להעלות מחירים, מדובר במכה אמיתית. השאלה היא אם יבחרו להעלות מחירים נותרת בשלב זה פתוחה, במיוחד גם לאור העובדה שהשוק עדיין ממתין למכונית נוספת שצפויה להיות רבת מכר: מאזדה 3 החדשה שתוצג בעוד כחודשיים. בכל מקרה, בעוד כשלושה שבועות יצטרכו יבואני הרכב להחליט: האם להצטרף לטויוטה ולשמר את המחיר (החלטה שעשויה להיות קשה למאזנים לאור העובדה שמכוניות משפחתיות רבות אינן מקבלות הטבת מס דומה לטויוטה) או להעלות מחיר ולהסתכן באיבוד מכירות לטובת יבואנית הרכב שהחליטה להיטיב עם הצרכן.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x