$
בארץ

בלעדי - עוד עיכוב ברכבת הקלה בירושלים: לא תתחיל לפעול גם בספטמבר 2010

לפי הערכות של מקורבים לפרויקט, הזכיינית לא תסיים את השלמת המקטע הראשון של הרכבת בתחילת 2010, ולא תהיה זכאית לקבל מהאוצר את תוספת המימון בגובה עשרות מיליוני שקלים

ליאור גוטמן 06:5904.10.09

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, שאמור לצאת לדרך בתחילת ספטמבר 2010, עלול להתעכב בכמה חודשים, כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה: חשש שמשרד האוצר יתעכב בהעברת מאות מיליוני שקלים לרשות חברת סיטיפס, זכיינית הפרויקט, דבר שעלול לעצור את השלמת מקטעי הרכבת בבירה. כך טוענים גורמים המקורבים לפרויקט.

 

מקור החשש הוא בתנאי העברת הכסף לרשות סיטיפס, כפי שהם מפורטים בחוזה שנחתם בינה לבין המדינה. על פי החוזה, עד סוף הרבעון הראשון של שנת 2010 אמור משרד האוצר להעביר 45-40 מיליון יורו (כ־250 מיליון שקל) לסיטיפס עבור השלמת מקטעי עבודה. במילים אחרות, התשלום יינתן כאשר הרכבת כבר תפעל על פני אותם מקטעי מסילה שבנייתם תושלם. הכסף שיועבר לסיטיפס אמור לשמש את הזכיינית לתשלומים לספקים שלה ולהחזר הלוואות שנלקחו מבנק לאומיומ בנק הפועלים עבור הפרויקט.

 

עיכובים בהסדרת התנועה

 

ואולם, בחינת מצבו הנוכחי של הפרויקט מעלה ספק בדבר השלמת העבודות בחלק ממקטעי העבודה עד סוף הרבעון הראשון של 2010. גורם המקורב לנושא הסביר שהצמתים ומקטעי הרכבת שבהם תוואי הרכבת אמור לעבור, לא עברו במועד המקורי לידי סיטיפס, כדי שזו תוכל להסדיר את התנועה במהלך ביצוע עבודות התשתית והבינוי במקום.

כתוצאה מהעיכוב הזה נוצר לזכיינית קושי להתקדם בביצוע הפרויקט בהתאם ללוח הזמנים המתוכנן. כאמור, כעת חוששים גורמים המקורבים לפרויקט הרכבת הקלה שהעיכוב יביא להקפאת המימון הממשלתי.

 

סיטיפס נמצאת בידי קבוצת אשטרום(27.5%), הראל ביטוח (20%), אלסטום טרנספוט (20%), פולאר השקעות(17.5%), קרן תשתיות לישראל (10%), וחברת CGEA Connex, המחזיקה ב־5% הנותרים.

 

הרעיון להקמת רכבת קלה בירושלים קרם עור וגידים כבר בשנות התשעים. הכוונה היתה לסלול כמה צירי תנועה שיחברו את מרכז העיר עם שכונותיה. המדינה מפעילה את הפרויקט בשיטת BOT, כך שעם סיום תקופת הזיכיון יעבור הפרויקט בשלמותו לרשות המדינה. לפי ההסכם בפרויקט, סיטיפס קיבלה תקופת זיכיון של 30 שנה, מתוכן שלוש שנים הוקצבו לתקופת ההקמה ו־27 שנה להפעלת הרכבת הקלת תחת סיטיפס. הזכיינית גם קיבלה מענק הקמה של 1.4 מיליארד שקל.

 

הקו הראשון של הרכבת הקלה, שיהיה הקו האדום, יקשר בין שכונת פסגת זאב לבין הר הרצל, בואכה מרכז העיר. הקו יכלול 23 תחנות ואורכו יעמוד על 14 ק"מ. לאורך תוואי הרכבת יוקמו ארבעה חניוני "חנה וסע", שבהם יוכלו הנוסעים להחנות את רכבם ולעלות לרכבת הקלה.

 

הקו המשלים, הקו הכחול, יחצה את צפון העיר מהר חוצבים להר חומה, דרך מרכז העיר. בקו זה ינועו שישה אוטובוסים רבי־קיבולת.

 

השר כץ רוצה לפתוח בזמן

 

לפני כמה שבועות ערך שר התחבורה ישראל כץ סיור לאורך הציר המתוכנן של הקו הכחול, ובסיומו הכריז שיעשה הכל כדי להשיק את קו הרכבת במועד המתוכנן.

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כשיגיע המועד, בעוד כמה חודשים, המדינה תבחן האם הזכיין עמד בכל תנאי החוזה, ותפעל על פיו".

 

בסיטיפס סירבו להתייחס, ומסרו ש"הנושא הנו בין סיטיפס למדינה, וכי בכל הקשור לפרויקט תמשיך החברה לעשות את המקסימום כדי לקדמו, לרווחת תושבי ירושלים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x