סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פלאפון
פלאפון (צילום: ניב קלדרון)

קובץ במקום כרטיס פיזי: פלאפון השיקה בישראל שירות eSIM

טכנולוגיית ה-eSIM מאפשרת לעבור בין חברות הסלולר על ידי סריקת קוד QR והורדת קובץ, במקום החלפה פיזית של הכרטיס; כמו כן היא מאפשרת שימוש בחבילות גלישה בחו"ל; פלאפון היא חברת התקשורת הגדולה הראשונה בישראל שתפעיל את השירות

חברת פלאפון משיקה היום שירות eSIM בישראל. טכנולוגיית ה-eSIM מאפשרת למכשירים תומכים לעבור בין חברות הסלולר על ידי סריקת קוד QR והורדת קובץ, במקום החלפה פיזית של הכרטיס, מה שיאפשר מעבר קל יותר.
יתרון נוסף של הטכנולוגיה הוא השימוש בחבילות גלישה בחו"ל. כיום, לא מעט חברות מציעות שירותי eSIM בעולם שמאפשרים לגלוש במדינות שונות, כשבמקרים רבים העלות נמוכה בצורה משמעותית מרכישה של חבילות חו"ל מחברות התקשורת המקומיות. eSIM מאוחסן במכשיר הסלולר כקובץ, ובכך מאפשר להחזיק גם בכמה כרטיסים באותו מכשיר והמנוי יכול להחליף ביניהם.
פלאפון, שבניהולו של אילן סיגל, היא חברת התקשורת הגדולה הראשונה בישראל שתפעיל את השירות, והשנייה אחרי WeCom שכבר מאפשרת את השימוש בטכנולוגיה. גם בחברת פרטנר נערכים להשקת השירות בימים הקרובים.
על פי דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של פלאפון, "ל-35% מלקוחות הסלולר בישראל יש מכשיר התומך בטכנולוגיית ה-eSIM. בסקר שערכנו לאחרונה עולה כי המודעות ל-eSIM עומדת על 63% מהציבור וכי-55% יעדיפו לבחור בחברה המציעה טכנולוגיה זו". בהט מוסיף גם את הסיבות שלקוחות מעדיפים eSIM: "מניעי ההעדפה העיקריים של הלקוחות כפי שעלו מהסקר הם נוחות (29%), קלות ופשטות (22%), חיסכון בהמתנה לקבלת הכרטיס הפיסי (15%), התחברות מהירה (12%)".
בטכנולוגיית ה-eSIM תומכים בין היתר דגמי האייפון (החל מאייפון 11) ומכשירי הגלקסי של סמסונג החל מ-s20. ייתכן שבעתיד תחליף טכנולוגיית ה-eSIM את כרטיסי הסים הפיזיים לחלוטין.
בשבוע שעבר פנה משרד התקשורת לחברות הסלולר הגדולות בדרישה לקבל מידע על המוכנות שלהן להפעלת הטכנולוגיה בארץ. במכתב ששלחה מנכ"לית משרד התקשורת הנכנסת עו"ד ענבל משש, התבקשו החברות "לפרט האם קיימים חסמים כלכליים, שירותיים או הנדסיים, לאספקת השירות במועד שנקב המשרד". כמו כן, הוסיפו בהודעת משרד התקשורת בשבוע שעבר כי "בכוונת המשרד לפעול לשם חיוב מתן השירות על ידי החברות בחודשים הקרובים".
על אף שהטכנולוגיה קיימת בעולם עוד משנת 2017, בישראל חברות התקשורת הגדולות לא מיהרו להטמיע את הטכנולוגיה. בין היתר, נשמעה ביקורת על כך שהעיכוב בכניסת הטכנולוגיה נובעת מחוסר הכדאיות הכלכלית של חברות התקשורת הגדולות בהפעלת הטכנולוגיה – שכן היא מאפשרת ללקוחות לעבור באופן מיידי בין החברות ללא צורך לצאת מהבית, ובכך מגדילה את התחרות.
על פי דוח שכתבה סבינה לוי, אנליסטית בלידר שוקי הון, לחברות התקשורת הגדולות אין "הזדמנויות עסקיות משמעותיות בשימוש בטכנולוגיה". לוי מציינת יתרון אפשרי אחד, אך הוא רחוק: "האפשרות להתרחב לתחומי פעילות משיקים נוספים, בדגש על עולם פתרונות ה-IoT (האינטרנט של הדברים), בדגש על תחום הרכב, מכשירים אלקטרוניים ויישומים נוספים. מדובר במנוע צמיחה פוטנציאלי לטווח הבינוני רחוק, אולם בשלב זה עדיין קשה להעריך את תרומתו לתוצאות".
לכן, כך לפי לוי, "המפעילות המסורתיות, MNO’s (חברת תקשורת שמפעילה רשת, ע"מ) לא הביעו התלהבות גדולה בשינוי המסתמן, ולא השקיעו מאמצים בקידום חבילות מבוססות eSIM, מתוך החשש ליצירת לחצים תחרותיים והנמכת חסמי המעבר בין החברות. מי שכן מיהר לאמץ את הטכנולוגיה, היו שחקניות ה-MVNO, המפעילים הווירטואליים".
מפעילי הסלולר הווירטואליים (למשל רמי לוי) לא מפעילים רשת סלולר בעצמם, אלא משלמים לחברות אחרות עבור שימוש ברשת הסלולר שלהם.