בלעדי ל"כלכליסט" - בדרך לסכסוך עבודה: מזרחי טפחות פיטר 30 עובדי מערכת המחשוב של הבנק
בסיומו של מאבק קשה בין הנהלת הבנק לוועד הוחלט לפטר את העובדים, שחלקם עבדו במקום יותר מ־5 שנים. יו"ר ועד העובדים: "ננקוט בצעדים משפטיים"
30 מעובדי חברת ITEAM (לשעבר מחיש), החברה־הבת של בנק מזרחי טפחות המפעילה את מערכת המחשוב של הבנק, פוטרו בשבוע שעבר. זהו מהלך מפתיע וחריג מאחר שמדובר בעובדים ותיקים ברובם, שחלקם עבדו בבנק כעובדי קבלן ופרילנסרים במשך יותר מחמש שנים.
המהלך הגיע בסיומו של מאבק קשה בין ועד עובדי הבנק לבין ההנהלה. הוועד ביקש להכניס את 30 העובדים לחוזים חדשים כעובדי בנק, כפי שמצוין בהסכם הקיבוצי שנחתם ב־1998 בין העובדים להנהלת הבנק. אבל ההנהלה הסכימה לקלוט אותם בתנאים שלטענת הוועד היו נחותים לתנאים שעליהם סוכם בהסכם הקיבוצי.
בין הוועד להנהלה התפתח מאבק קשה, כאשר הוועד מתעקש שהבנק יקלוט את העובדים בתנאים של עובדי בנק רגילים. ל"כלכליסט" עוד נודע, כי הנהלת הבנק ערכה הצבעה בין העובדים כדי לבחון את תמיכתם בוועד הנוכחי, בראשות חנן חסן. בהצבעה שמית שנערכה הצביעו 60% מהעובדים נגד הוועד, אבל בעקבות תלונות של עובדים רבים על כך שההצבעה היתה גלויה נערכה הצבעה נוספת, שבה הצביעו 60% מהעובדים דווקא לטובת הוועד ונגד ההנהלה.
בעקבות האירועים החליטה הנהלת מחיש, בתמיכה ובעידוד הבנק, שלא לקלוט את העובדים ולהפסיק את עבודתם בבנק. הם הוחזרו לחברת הקבלנות שדרכה הגיעו לבנק, ומשם פוטרו.
בעקבות הפרשה שורר בין הוועד להנהלה חוסר אמון רב. דובר בנק מזרחי טפחות מסר את תגובת הנהלת מחיש: "ועד מחיש הוא שהתנגד, במכתב ששלח להנהלה, להמשך העסקתם של עובדי הקבלן בחברה, ולמעשה גרם לפיטוריהם. זאת בניגוד גמור לכוונת ההנהלה לקלוט עובדים אלה כעובדים מן המניין, בדיוק כפי שמקובל בבנק, החברה־האם. לאחר שהוועד הבין למה גרמה התנהגותו חסרת האחריות והרגישות, ועל רקע תגובות קשות מצד עובדי החברה כלפי חברי הוועד, הוא מנסה להטיל את האחריות לפיטורי העובדים על הנהלת החברה בתואנות שווא. ראוי שהוועד של מחיש יישא באחריות המלאה להתנהלותו זו, ויכיר בכך שהוא האחראי הבלעדי לפיטוריהם של עובדי הקבלן".
חנן חסן, יו"ר ועד עובדי בנק המזרחי אמר בתגובה: "ההנהלה נתנה מכתבים רק ל-12 איש. 16 איש עדיין עובדים. הוועד רשאי לסרב להמשך העסקתם כעובדי קבלן. מדובר באנשים שעובדים עד 8 שנים במחיש. ההסכם מתיר להחזיק עד 60 עובדי קבלן, ויש כבר מאות כאלה. לכן ביקשנו מההנהלה לקלוט אותם בחברה. ההנהלה לא התיחסה לזה. כשחלפו שלושת החודשים מאז דרישת הוועד, כפי שדורש ההסכם, ההנהלה ביקשה ארכה של עוד 3 חודשים מבלי להתחייב לקלוט אותם בסוף התקופה. כאשר סירבנו לארכה, קיבלנו מכתב מהמנכ"ל שבו הוא קובע שהם נאלצו לתת להם מכתבי פיטורין בגלל הוועד.
בדקנו וגילינו שהם בכלל לא קיבלו מכתבי פיטורין וההנהלה אפילו המשיכה להעסיק אותם. פנינו בדרישה לקבלת מידע אמיתי לגבי מה שההנהלה עשתה, האם ניתנו מכתבי פיטורין, למי ניתנו ומה תוכנם של המכתבים? רק אז, לאחר 18 יום, כשחלק מהעובדים שהמשיכו לעבוד, ההנהלה הפיצה מכתבים לעובדים (ולמעסיקיהם) על הפסקת עבודתם וסילקה אותם ממחיש.
ההנהלה טענה שהיא נתנה להם תשלום בעבור שלושה חודשי הסתגלות נוספים. מבחינתנו, כל הולדתו של הסעיף הרלבנטי שבהסכם באה כדי למנוע את הצפת החברה בעובדי קבלן בתנאים נחותים ואת השימוש במתכונת הדלת המסתובבת. ההנהלה משתמשת בשיטה זו של הדלת המסתובבת. אנחנו לא רוצים שיקרה אצלנו מה שקרה בבנק הפועלים. מספר העובדים הקבלניים אצלנו גבוה כבר יותר ממספר העובדים הקבועים.
במשך כחמש שנים הם הוסיפו מאות עובדי קבלן, בניגוד להסכם המתיר להם להחזיק 60 לכל היותר. כדי לפתור את הבעיה של 28 העובדים הנ"ל, ההנהלה הציעה שהם ייקלטו כעובדי חברה אך בתנאי שיידרשו עוד 5 שנות זמניות בטרם יקבלו קביעות, לא הסכמנו להצעה אבסורדית זו. הצענו להם חלופה שתאפשר להם להתארגן ולקלוט אותם כעובדים קבועים תוך מספר חודשים, הצעה שהתקבלה לכאורה ברצינות, אך הם החליטו לפעות במתכונת אחרת ולטעון שלמעלה ממחצית העובדים בהם מדובר אינם בחזקת עובדי קבלן, למרות שהם עונים על ההגדרות שבהסכם, ולקלוט את אלה שהם מעוניינים בהם מתוך 12 "המפוטרים".
לאור התנהגותם קשה להאמין למה שהם אומרים. אני מניח שננקוט בצעדים משפטיים לגבי העובדים שלא ייקלטו כעובדי חברה. יש עובדי קבלן שעובדים כבר 12 שנה. קיבלנו אישור לסכסוך עבודה אבל חשבתי שאפשר לפתור הבעיות בהסכמה ובהגינות. אנחנו במו"מ ממושך, וניכרת סחבת אצל ההנהלה שכנראה נוח לה בכך, אך ב"ה נשים לזה קץ".


