סגור
רוג'ר ור Roger Ver
רוג'ר ור. "מאוכזב ומופתע" מהמעצר (צילום: בלומברג)

"הישו של הביטקוין" נעצר בספרד, בארה"ב יבקשו את הסגרתו בשל העלמות מס

לטענת משרד המשפטים האמריקאי, רוג'ר ור, ממשקיעי הביטקוין המוקדמים שפעל לקידום מעמדו, העביר לארה"ב מידע כוזב על שווי אחזקות הקריפטו שלו; ור טוען כי "הסתמך על אנשי מקצוע מובילים בתחום המסים"

רוג'ר ור (Roger Ver), אחד המשקיעים הראשונים בביטקוין, נעצר בספרד לאחר שהואשם על ידי הרשויות בארה"ב בהעלמת מס בגובה 48 מיליון דולר, כך לפי דיווח ברויטרס.
לפי כתב האישום שהוגש בבית המשפט הפדרלי בלוס אנג'לס, ור (45), שזכה לכינוי "הישו של הביטקוין" מואשם בביצוע הונאה ובהעלמת מס. ממשרד המשפטים האמריקאי נמסר כי בכוונתם לדרוש את הסגרתו של ור לארה"ב.
עורך דינו, בריאן סקריאטוס מסר בתגובה כי הוא "מאכוזב ומופתע" ממעצרו של ור במהלך ביקור בספרד. "ור הסתמך על אנשי מקצוע מובילים בתחום המסים שיעזרו לו לדווח על החזקות הביטקוין שלו, והוא התכוון בכל עת לציית לגמרי לחוקי המס האמריקאים", מסר. "אנחנו מצפים להוכיח את חפותו בבית המשפט, אם נגיע לכך".
ור כיהן במשך זמן מה כמנכ"ל מפתחת הארנקים הדיגיטליים Bitcoin.com. הוא החל לרכוש את מטבע הקריפטו ב-2011 והיה פעיל מאד בשנים ההן לקידום מעמדו - אז קיבל את הכינוי האמור. ב-2014 הוא ויתר על אזרחותו האמריקאית לטובת סנט קיטס ונוויס בספרד. אולם, התובעים טוענים כי למהלך היו השלכות מבחינת תשלום המסים.
לפי החוק האמריקאי, כשאדם מוותר על האזרחות שלו, היחס אל הנכסים שלו הוא כאילו נמכרו במחיר השוק. כל רווח הנובע מאותה "מכירה" אמור להילקח בחשבון בתשלום המסים בשנה הבאה. במקרה של ור, כשהוא קיבל אזרחות בסנט קיטס ונוויס, היו בבעלותו שתי חברות שהחזיקו בסביבות 131 אלף ביטקוין, שבאותו הזמן נסחר במחיר של 871 דולר - מחיר שהציב את שווי ההחזקות הללו על יותר מ-114 מיליון דולר.
לטענת התובעים, ור שכר פירמת עורכי דין שתעזור לו בתשלומי המס לאחר הוויתור על האזרחות וכן שמאי לביצוע הערכת שווי לחברות - לפי כתב האישום הוא סיפק להם מידע שגוי וכוזב לגבי כמות הביטקוין שהיו בבעלותו.
כתוצאה, כך נטען, פירמת עורכי הדין הגישה מטעמו הצהרות מס שהעניקו שווי נמוך מדי לחברות. בנוסף לכך, ור לא הצהיר על ביטקוין שבבעלותו האישית.
בכך לא מסתיימת הפרשה. לטענת משרד המשפטים האמריקאי. ב-2017 העביר ור לבעלותו 70 אלף ביטקוין משתי החברות ומכר אותם עבור 240 מיליון דולר, כך לפי כתב האישום. גם במקרה זה, לא שילם מסים על המכירה של שתי החברות האמריקאיות. לפיכך, בכתב האישום נטעו כי הוא העלים ממס ההכנסה 48 מיליון דולר במסים עבור השנים 2014-2017.