סגור
פול אוסטר פנאי
פול אוסטר (צילום: אי פי איי)

הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר הלך לעולמו בגיל 77

אוסטר, אשר חתום על עשרות רבי-מכר, מת מסיבוכים של סרטן הריאות בביתו שבברוקלין. "ארמון הירח", "המצאת הבדידות" ו"הטרילוגיה הניו־יורקית" הן רק כמה מיצירותיו הבולטות

הסופר היהודי אמריקאי פול אוסטר הלך לעולמו בגיל 77, בביתו בברוקלין, מסיבוכים של סרטן הריאות. אוסטר, מחבר "ארמון הירח", "המצאת הבדידות" ו"הטרילוגיה הניו־יורקית", היה סופר ותסריטאי שמזוהה עם העיר ניו יורק, עם נושאי כתיבה כמו מקריות, גורל ובדידות, והיה מספר-סיפורים מיוחד במינו.
הוא נולד ב-1947 בניוארק, ניו ג'רזי, למשפחה יהודית מהמעמד הבינוני (ראש עיריית ירושלים לשעבר דניאל אוסטר הוא קרוב משפחה רחוק שלו). כשהיה צעיר נהנה לקרוא הרבה ובהדרגה גילה עניין גם בכתיבה. בזמן התיכון הוריו התגרשו והוא, אמו ואחותו עברו לאיזור אחר בניוארק. בערך באותה תקופה החליט לעזוב את הלימודים ונסע לטייל באירופה. ב-1966 חזר לארצות הברית ולמד ספרות באוניברסיטת קולומביה. בשנות מלחמת וייטנאם לא התגייס לצבא בגלל בעיות בריאות, ועבד על ספינת משא כספן. ב-1971 נסע לצרפת וחי שם כמה שנים.
בסוף שנות ה-70 הלך אביו לעולמו. בעקבות מותו, כתב אוסטר את ספרו הראשון מ-1979 "המצאת הבדידות", ממואר המתאר את אביו המרוחק והאדיש, ואת סיפורו המשפחתי של האב: אמו של האב רצחה את בעלה, סבו של אוסטר.
מאז פירסם אוסטר שורה ארוכה של רומנים, בהם "מוסיקת המקרה", "לווייתן", "ארמון הירח", "הטרילוגיה הניו יורקית" ו"מר ורטיגו", וכן תסריטים לקולנוע ("עישון", "לולו על הגשר"), וספרים אוטוביוגרפיים. הוא התגורר בברוקלין עם אשתו השנייה, הסופרת סירי הוסטוודט. בנו דניאל מנישואיו הראשונים נפטר ב-2022. בתו סופי מנישואיו השניים היא זמרת ושחקנית.
אוסטר ביקר לראשונה בישראל בינואר 1997, מאז ביקר פעמים נוספות. הוא היה מיודד ידידות ארוכת שנים עם דויד גרוסמן.
בשנות ה-80 הוא נחשב לכותב ספרות פוסטמודרנית ששוברת מוסכמות כתיבה. אבל בעיקר הוא נודע בזכות הנושאים שבהם עסק כמעט בכל ספריו – מקריות וצירופי מקרים, גורל אנושי, בדידות. הספר האחרון שפירסם, "באומגרטנר" (עם עובד), היה גם הוא כתוב בסגנון האוסטרי הקלאסי, שמזכיר את יצירותיו הקודמות: גיבור גברי שחווה חוסר יציבות בחייו. במרכז הרומן סופר מבוגר שמתמודד עם זקנה ואובדן.