סגור
בעל השליטה ב רב בריח שמואל דונרשטיין
בעל השליטה ברב בריח, שמואל דונרשטיין (צילום: אייל טואג)

בלעדי
רב בריח רוכבת על גל ההתייקרויות: מוצרי הבנייה יעלו 8% יותר

התייקרות מוצרי החברה - שכוללים לא רק מנעולים אלא גם מוצרי פלסטיק, ברזל ובטון - מצטרפת לגל התייקרויות של שלל מוצרים בתחום הבנייה, שיחד צפויים להעלות משמעותית את עלות הדירות

קבוצת רב בריח הודיעה אתמול לקבלנים על התייקרות כל מוצריה בשיעור של עד כ־8%. בענף מעריכים שהצעד הזה מייקר את עלות הבנייה של דירה שנבנית עם מוצרי החברה בכ־1,500–3,000 שקל. אלא שזה רק קצה הקרחון, משום שקבלנים עימם שוחחנו מדווחים על עליית מחירים של הרבה מאוד מוצרי בנייה. ההתייקרות הזו מתווספת להתייקרות עלויות המימון שמשלמים הקבלנים בעקבות עליית הריבית במהלך שנה שעברה, והתייקרות שכר העבודה בגלל מחסור חמור בכוח אדם.
רב בריח יוצאת דופן בנוף של הספקים בענף הבנייה, משום שמנכ"ל החברה שמואל דונרשטיין טרח להפיץ ללקוחותיו מכתב בו הסביר את המניעים להחלטה. ספקים אחרים פשוט מעדכנים את המחירון שלהם בלי להודיע ללקוחות. בעלים של חברת בנייה גדולה אמר ל"כלכליסט" כי "מאז תחילת המלחמה הבנייה התייקרה ב־2.7% בעקבות עלייה במחיר חומרי הגלם, ההובלה והדלקים. במקביל שכר העבודה התייקר ב־3.5%".
במכתב שהגיע לידי "כלכליסט" ועליו חתום דונרשטיין, ההתייקרות מוסברת כך: "חוסר היציבות הכלכלית העולמית ואפקט של מלחמת חרבות ברזל בישראל ובאזור, הגבלות המסחר מול תורכיה, עליית מחיר הדולר, ועליית מחירי ההובלות והסוחרות, הביאו לעלייה משמעותית במחירי חומרי הגלם בארץ ובעולם".
למעשה, דלתות הפלדה שמייצרת קבוצת רב בריח ומוכרות לציבור רחב הן רק כ־10% מסל המוצרים של החברה. כיום היא מספקת לכ־1,600 אתרי בנייה 350 מוצרים שונים, בהם מוצרי פלסטיק שונים, ברזל ובטון. בין היתר החברה מספקת גם ממ"דים, צינורות שונים, וגדרות למניעת נפילה באתרי הבנייה. רב בריח מוכרת מוצרים בכ־40 אלף שקל בממוצע לדירת מגורים, כאשר הקבלן קונה את כל סל המוצרים שהיא מציעה.
בענף התעשייה מסבירים כי שלושה גורמים מרכזיים השלובים זה בזה הובילו להתייקרות מוצרי הבנייה, כאשר המנוע המרכזי של הגורמים האלה הוא כמובן המצב הגיאופוליטי והמלחמה המקומית. עלויות ההובלה התייקרו בגלל האיום של החות'ים על אוניות משא בים האדום, שאילצו אותן להאריך את ההפלגה בחודש בדרכן מהמזרח הרחוק לישראל.
בתנועת מלקחיים, החרם שהטיל נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן גרם להתייקרות האלטרנטיבה הזולה האחרת ליבוא סחורות. ספקים מספרים כי אפשר לעקוף את החרם הטורקי על ידי העברת הסחורות שמיוצרות בטורקיה לנמלים אחרים מחוץ לטורקיה, למשל בסלובניה ובולגריה, אך המעקף הזה כרוך בעלויות - כ־%2–3% דמי תיווך לגורם שקונה את הסחורות במקום היבואן הישראלי, וכן עלויות שנגזרות מהובלת הסוחרה במשאיות מטורקיה לאותם נמלים חלופיים באירופה.
עוד מהשלכות המצב הגיאופוליטי - הנפט, שהתייקר בחודשיים האחרונים בכ־10%, מוביל להתייקרות מוצרי פלסטיק; וביקוש מוגבר לפלדה על ידי התעשיות הביטחוניות מוביל להתייקרותה.
הצלע השלישית היא התייקרות תשומות בגלל האינפלציה שמשפיעה על שכר הדירה שמשלמים מפעלים, המים והחשמל, ושכר המינימום שעודכן בתחילת אפריל והוסיף עוד משקולת לתעשיינים.
גל ההתייקרויות האלה יפגש בסופו של דבר את הצרכן דרך עליית מדד תשומות הבנייה. על פי החוק היום קבלנים יכולים להצמיד כ־40% מהתשלומים לדירה למדד הזה. זהו מנגנון אוטומטי שמוביל לתוספת של אלפי שקלים לכל רכישה.
הסיכונים של מי שכבר חתם על הסכם לרכישת הדירה מגודרים ומוגבלים להצמדה למדד תשומות הבנייה. אבל מי שעדיין לא רכש דירה ומתכנן לעשות זאת בעתיד עלול לגלות שהמחיר עלה, משום שקבלנים שיבקשו לשמור על שיעור הרווח יעלו את מחיר הדירה. המכה הזו קלה לעומת החשש מעיכובים במסירת דירות בגלל מחסור בכוח אדם, שנובע ממניעת כניסה של כ־80 אלף עובדים תושבי הרשות הפלסטינים.
הקשיים האלה נוחתים על הענף דווקא בתקופה שבה רואים בדיווחי הלמ"ס התאוששות בביקוש לדירות. בינואר השנה למשל נמכרו 7,887 דירות, 17.7% יותר מאשר ינואר אשתקד. השילוב של עלייה מתונה (בינתיים) בביקוש עם קושי להגדיל את ההיצע הם תשתית שתאפשר לקבלנים להעלות את מחיר הדירות. למרות זאת הצעדים שהממשלה נוקטת דלים ולא מורגשים.