סגור
גג עמוד techtalk דסק

בינה מלאכותית - תרופה מצילת חיים

כעת משהוכח כי כלי בינה מלאכותית מפחית תמותה יותר מתרופות רבות, לא ירחק היום בו פיענוח בדיקת דימות או אק"ג ללא סיוע AI יחשב לסיכון מיותר

עבור מרבית הציבור פרץ תחום הבינה המלאכותית (AI) למודעות רק בשנה וחצי האחרונות, עם שחרורם של מודלי שפה רחבים כמו צ'ט GPT לשימוש נרחב. אולם בתחומים מדעיים וטכנולוגים רבים, כמו-גם בתחום הבריאות, יישומי AI נמצאים בשימוש נרחב זה מעל לעשור. השבוע נרשמה רעידת אדמה נוספת בתחום, אשר עשויה להתברר כנקודת מפנה: ניסוי קליני ראשון הוכיח בצורה מובהקת כי כלי מבוסס בינה מלאכותית מסוגל להפחית תמותה באופן ניכר!
עד היום פורסמו פחות ממאה מחקרים קליניים לבדיקת יעילות כלי AI, תוך 'הגרלה' אקראית לקבוצת הטיפול או הביקורת – סוג מחקר המתחייב בעת הכנסת תרופה חדשה לשימוש. המחקר הנוכחי ייחודי אף מעבר לאותם מאה ניסויים קודמים, שכן מדד המטרה שנבחר – תמותה – הוא כה נדיר, שנדרש מספר גדול מאד של מטופלים כדי להוכיח את הייתרון הגלום בכלי הנבדק. ואכן, המחקר הנדון אשר פורסם השבוע בכתב העת המדעי מקבוצת Nature, כלל לא פחות מ-16,000 נבדקים במרכזים רפואיים בטאיוואן.
מתוצאות המחקר עולה שהכנסה של כלי התראה מבוסס AI הקורא את פלטי האק״ג, הביא בקרב המטופלים בסיכון גבוה להפחתה דרמטית בתמותה תוך חודש. בקבוצת הביקורת נפטר מסיבה לבבית אחד מכל 40 חולים בסיכון, לעומת אחד מכל 500 לערך בקבוצת ההתערבות. גם התמותה הכוללת ירדה - אמנם בשיעור צנוע יותר, אך עדיין מובהק סטטיסטית.
1 צפייה בגלריה
כנס חוסן בהייטק AISRAEL - פאנל בריאות פרופ' רן בליצר סמנכ"ל ראש מערך חדשנות בכללית
כנס חוסן בהייטק AISRAEL - פאנל בריאות פרופ' רן בליצר סמנכ"ל ראש מערך חדשנות בכללית
פרופ' רן בליצר
(צילום: יריב כץ)
עבורנו, אנשי החדשנות בכללית המפתחים ומקדמים הטמעה של כלי בינה מלאכותית ברפואה כבר מעל לעשור, מדובר באירוע מרגש. כלי AI מפיתוח עצמי שלנו (מערכת C-Pi) מוטמעים במאות מרפאות בקהילה, וכבר הראינו במאמרים שפורסמו בכתבי העת המדעיים הטובים בעולם שהן משפרות את איכות הטיפול באופן משמעותי. כך, במאמר שפרסמנו לפני כחודש בכתב העת המדעי המוביל בעולם, הניו-אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, הראינו איך בינה מלאכותית שיפרה את יכולת הזיהוי של מחלת כבד קשה פי 100 (!). אולם בסופו של יום, הוכחת הפחתה בתמותה בניסוי קליני בהקצאה אקראית, כפי שהודגם בטאיוואן, היא ההוכחה האולטימטיבית לעידן החדש בו אנו מצויים.
הבינה המלאכותית פותחת בפנינו אפשרויות חדשות ומרגשות - לשיפור איכות הטיפול ובטיחותו, פינוי משאבי זמן של הצוות המטפל לטובת קשר אנושי ממושך יותר עם המטופלים והמטופלות, והפחתת העיסוק בפעולות טכניות שגוזלות משאבי זמן יקרים מעובדי הבריאות כיום. יתרה מכך – להערכתי לא ירחק היום בו ביצוע פעילות טכנית כמו פיענוח תמונה או אק"ג ללא סיוע ובקרה של כלי AI, יחשב לצעד פזיז ואף לסיכון מיותר.
עם זאת, אין להתעלם מכך שהעידן החדש גם מעמיד בפנינו אתגרים גדולים – בהיבטי בטיחות הטיפול, הוגנות ההחלטות הממוחשבות, ובשלות הכלים החדשים לשימוש קליני. כך, בדוגמה מטאיוואן, הסיכון להצפה של מחלקות טיפול נמרץ והמחיר הכרוך בהתראות כוזבות אינו טריויאלי. אין לשלול גם שהתראות מסוג זה יפעלו רק פרק זמן מוגבל, בשל תופעה הקרויה 'עייפות התראות' (Alert fatigue), בה מטפלים מתעלמים מהתראות שרק חלקן הקטן כרוך במצב חירום אמיתי. ועדיין, עם כל ההסתייגויות, לא בכל יום נמצאת 'תרופה' המקטינה תמותה עד פי 14.
כעת ברור יותר מתמיד - עולם הרפואה עומד לעבור שינוי מהותי לטובה, אם נשכיל לעשות שימוש זהיר אך החלטי בכלים המתקדמים שבידינו.
פרופ' רן בליצר הוא סמנכ"ל וראש מערך החדשנות בכללית, וחבר בצוות המייעץ של מזכ"ל האו"ם לתחום הבינה המלאכותית