סגור

דווקא בעונת החגים: המחסור העולמי במכוניות להשכרה הולך ומעמיק

חברות השכרת הרכב, שמכרו חלקים גדולים מציי הרכב שלהן בתחילת מגפת הקורונה, מתקשות למלא אותם מחדש; במקביל, הביקוש לרכבים גדל בשל הסרת ההגבלות על תיירות נכנסת בחלקים גדולים של העולם. לפי חברת הנסיעות קיאק, התעריף הממוצע להשכרה ליום של רכב בארה"ב עמד בדצמבר על 81 דולר - עלייה של 31% לעומת דצמבר 2020

המחסור העולמי במכוניות להשכרה הולך ומעמיק, וחברות כמו הרץ מתקשות למלא מחדש את הצי שלהן לאחר שמכרו חלקים נרחבים ממנו בתחילת מגפת הקורונה; כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. סיבה נוספת למחסור קשורה לכך שחל שיפור בענף התיירות הודות לחיסונים, כך שהביקוש גדל אך המלאי מצומצם.
הקושי במציאת מכונית גורם לחלק מהלקוחות להתפשר על דרישות כמו גודל המכונית, וחלקם אפילו מוכנים לקבל מכונית שלא לגמרי עונה על הצרכים שלהם. במקביל, המחסור מוביל לעלייה חדה בתעריפים. לפי חברת הנסיעות קיאק, התעריף הממוצע להשכרה ליום בארה"ב עמד בדצמבר על 81 דולר, עלייה של 31% לעומת לפני שנה. לשם השוואה, לפני פרוץ המגפה התעריף הממוצע עמד על 46 דולר ליום בדצמבר. בערים הנחשבות ליעדי תיירות פופולאריים, כמו למשל מאווי, התעריף אף גבוה מ-100 דולר ביום.
2 צפייה בגלריה
הרץ Hertz השכרת רכב ניו ג'רזי ארה"ב
הרץ Hertz השכרת רכב ניו ג'רזי ארה"ב
דוכן השכרת רכב של הרץ בניו ג'רזי
(צילום: AP)
התפשטות זן האומיקרון סיבכה אף יותר את המצב, מכיוון שמטיילים רבים העדיפו לבטל את כרטיסי הטיסות מטעמי זהירות ולשכור מכונית במקום. עם זאת, המחירים העולים מסייעים למאזנים של החברות. כך למשל, באוויס דיווחו בנובמבר כי הרווח התפעולי המותאם ברבעון השלישי עקף לראשונה את רף המיליארד דולר, בעיקר הודות למחירים הגבוהים. "דפוסי ההזמנות של האמריקאים ברבעון הרביעי ועונת החגים יציבים וגבוהים מהרמות שנשמו ב-2019", מסר מנכ"ל אוויס ג'וזף פרארו.
2 צפייה בגלריה
השכרת רכב אויס Avis
השכרת רכב אויס Avis
דוכן השכרת רכב של אוויס
(צילום: בלומברג)
בכירים בתעשיית המכוניות להשכרה מזהירים כי לא צפויה הקלה בקרוב, שכן המחסור בשבבים ממשיך לפגוע בייצור המכוניות החדשות. בניסיון להשיג מכוניות, בחלק מהחברות החלו לרכוש מכוניות משומשות ממכירות פומביות או סוחרים. סיבה נוספת למחסור היא שבתחילת המגפה החברות מכרו חלקים נרחבים מצי המכוניות שלהן בשל הירידה החדה בביקוש, אך ההתאוששות הגיעה מהר מהמצופה. בהרץ דיווחו ברבעון השלישי כי הצי שלהם מונה 390 אלף מכוניות, כ-130 אלף פחות מאשר בסוף 2019, לפני שהמגפה פרצה בארה"ב.
בשלב זה לקוחות רבים מתלוננים על המתנות ארוכות במיוחד בדוכני חברות ההשכרה בשדות התעופה ולחקלם בוטלה ההזמנה בשל מחסור בכלי רכב. "אני לא הולכת לראות את המשפחה שלי בחג המולד בגלל כל המצב בשוק השכרת המכוניות", אמרה לעיתון קייסי קלארק (24), שהתייאשה מהניסיונות למצוא מכונית שכורה במחיר סביר של פחות מ-350 דולר ביום כדי לנסוע למשפחה שלה ברוצ'סטר.