סגור
עובדים שוטפים קני סוכר ב שדה ב הודו
עובדים קוטפים קני סוכר בשדה בהודו. יצרנית הסוכר השנייה בגודלה בעולם (צילום: REUTERS/Rajendra Jadhav/File Photo)

אחרי שזינקו לשיא של 11 שנה: מחירי הסוכר צפויים להמשיך לעלות בשל תנאי מזג האוויר

החוזים העתידיים למסחר בסוכר גולמי עלו בימים האחרונים ב-53 סנט לקילו. בברזיל ובהודו, היצרניות המובילות בעולם, דחו גשמים לא עונתיים את תחילת הקציר. עליית המחירים תגולם במחירי המוצרים - משקאות ממותקים, שוקולדים ועוד

מחירי הסוכר זינקו לנוכח הביקוש העולה, אך לאור התחזית לתנאי מזג אוויר קשים ההערכה בקרב האנליסטים היא כי המחיר עלול לעלות אף יותר, כך לפי דיווח באתר CNBC.
החוזים העתידיים למסחר בסוכר גולמי עלו בימים האחרונים ב-24 סנט לפאונד (53 סנט לקילו) וטיפסו לשיא של 11 שנים. אנליסט הסוכר גיריש צ'הימוול מ-S&P מעריך כי המחירים יישארו גבוהים בטווח הקצר והבינוני, זאת בשל מזג האוויר שעלול לפגוע ביצרניות הסוכר המובילות.
"המחיר העולה של קונפיטורות ומשקאות מסוכרים יגלם בתוכו את ערכי הסוכר העולים", הוסיף ג'ון סטנספילד מפלטפורמת נתוני המסחר DNEXT. לדבריו, המחירים של מזון מעובד עולים ברחבי העולם. "בטבליית שוקולד יש חלב, אבקת קקאו וכן הלאה, והעלויות שלהם גם בעלייה. עלויות האנרגיה והעבודה הנדרשות לייצור המוצרים הללו גם גבוהות יותר". עוד הוסיף כי נרשמה ירידה בגידול קני הסוכר ביצרניות הגדולות, בראשן הודו, תאילנד, סין ופקיסטן.
הודו היא יצרנית הסוכר השנייה בגודלה בעולם אחרי ברזיל. בתחילת החודש הוריד האיגוד ההודי למסחר בסוכר את הערכות ייצור הסוכר שלו בקרוב ל-3% עבור השנה בין אוקטובר 2022 וספטמבר 2023. לפי האיגוד, הירידה בהערכות נובעת מגשמים לא עונתיים במהרשטרה, המייצגת יותר משליש תפוקת הסוכר במדינה.
סטנספילד ציין שלכך יש להוסיף ירידה ביבול הסלק השנה באירופה, בין השאר בשל הבצורת החמורה בקיץ. כ-80% מייצור הסוכר העולמי מקורו בקני סוכר, כך לפי ארגון הסוכר הבינלאומי, ו-20% מסלקים.
הסוכר נפגע גם מגשמים בברזיל – היצרנית המובילה בעולם – שדחו החודש את תחילת הקציר. "המחירים כל כך גבוהים כעת שגם אם המחירים יצטננו משמעותית לאחר שהיבול הברזילאי יגיע לשוק, המחירים עדיין ייחשבו גבוהים לעומת הרמות ההיסטוריות", אמר האנליסט מתיו ביגין מפיץ' סלושנס. לפי פיץ', גורם נוסף שדוחף את מחירי הסוכר למעלה הוא ההחלטה המפתיעה החודש של אופ"ק להוריד את ייצור הנפט. כתוצאה מכך, הועברו יותר קני סוכר לצרכי ייצור אתנול ולא סוכר.