סגור

תקועים במדבר: האוליגרכים מילטו מטוסים לדובאי רק כדי שיקורקעו שם

דובאי הפכה ליעד המועדף על המטוסים הפרטיים והיאכטות של עשירי רוסיה מכיוון שהנסיכות לא לקחה חלק בסבבי הסנקציות של המערב. אולם, מהרגע שהמטוסים הגיעו לדובאי לא ניתן להטיס אותם, משום שלחברות אירופיות ואמריקאיות אסור לבטח מטוסים בבעלות רוסית

לאחר שמרגע הטלת הסנקציות על האוליגרכים, הם מיהרו להטיס את המטוסים הפרטיים שלהם לדובאי כדי לשמור עליהם, כעת דווח בוול סטריט ג'ורנל כי עשרות מטוסים פרטיים המקושרים לעשירי רוסיה תקועים על מגרש בטרמינל בדובאי.


דובאי הפכה ליעד המועדף על המטוסים הפרטיים והיאכטות של עשירי רוסיה מכיוון שנמנעה מהעברת ביקורת ציבורית נגד רוסיה ולא לקחה חלק בסבבי הסנקציות שהשיתו מדינות המערב, כך לדברי עלירזא איטכדייח, מנכ"ל חברת המטוסים פריסטרים בלונדון.
2 צפייה בגלריה
שדה תעופה דובאי נמל תעופה מטוסים פרטיים אוליגרכים
שדה תעופה דובאי נמל תעופה מטוסים פרטיים אוליגרכים
נמל התעופה בדובאי
(צילום: DCAF)
לפי הנתונים שאספו בחברת המחקר הגרמנית WINGX, שלושים מטוסים שהבסיס שלהם הוא רוסיה חונים כעת בדובאי, מרביתם נמצאים שם כבר למעלה משבוע. 90 מטוסים בינלאומיים נוספים חונים בדובאי, אך לא ברור מה המקור שלהם.
בין המטוסים הרוסיים אפשר למנות את את מטוס הבואינג 787 דרימליינר של רומן אברמוביץ' המוערך בשווי 250 מיליון דולר, שנחת בדובאי ב-4 במרץ. המטוס יכול להטיס עד 250 נוסעים. לפי הנתונים, האמירויות רשומות כיעד האחרון גם של מטוס הגאלפסטרים של טייקון הפלדה ויקטור רשניקוב, של מטוס Embraer המקושר לאיש העסקים מיכאיל גוטסרייב ומטוס בומבריידר של ארקדי רוטנברג, שותפו לשעבר לג'ודו של הנשיא ולדימיר פוטין.
העלות של השארת מטוסים בטרמינל המטוסים הפרטיים בשדה התעופה אל-מכתום בדובאי עומד על כאלף דולר ביום.
2 צפייה בגלריה
שדה תעופה דובאי נמל תעופה מטוסים פרטיים אוליגרכים
שדה תעופה דובאי נמל תעופה מטוסים פרטיים אוליגרכים
נמל התעופה בדובאי
(צילום: centraljets)
לפי עורכי דין המתמחים בנושא, הטלת הסנקציות פירושה שברגע שהמטוסים שבבעלות רוסית מגיעים לדובאי, הם לא יכולים להטיס אותם לשום מקום אחר. "מטוסים רבים הקשורים לבעלים רוסים עברו לאיחוד האמירויות, כי אפשר לטוס למרחב האווירי שם", אמר סטיב ורסאנו, מנכ"ל Jet Business, סוכנות מלונדון למכירת מטוסים פרטיים. "אך ברגע שמגיעים לשם אז הם פחות או יותר מקורקעים". הסיבה העיקרית לכך היא שלחברות אירופיות ואמריקאיות אסור לבטח מטוסים בבעלות רוסית או להעניק להם שירותי תחזוקה. במשרד המסחר האמריקאי אף איימו בעונש מאסר וקנסות לכל מי שיפר את הסנקציות הנוגעות למטוסים.
המטוסים הרוסיים נמצאים גם בשדות תעופה נוספים שנותרו פתוחים עבורים. כך למשל, לפי WINGX, באיסטנבול חונים לפחות 6 מטוסים פרטיים שהבסיס שלהם הוא רוסיה, ובטביליסי בירת גיאורגיה יש עוד שני מטוסים הקשורים לבעלים רוסיים.