סגור
בנק סיגניצ'ר
בנק סיגניצ'ר (Bobby Caina Calvan|AP)

ארה"ב: קריסת SVB וסיגניצ'ר מחקה 120 מיליארד דולר מהבנקים הקטנים

לפי נתוני הפד, מדובר במחיקת פיקדונות שנרשמה בתוך שבוע אחד בלבד בעקבות הטלטלה בסקטור הבנקאי; לעומת זאת, 25 הבנקים הגדולים במדינה הרוויחו 67 מיליארד דולר בפיקדונות חדשים

בנקים קטנים ובינוניים בארה"ב מחקו פיקדונות בשווי 120 מיליארד דולר בתוך שבוע אחד בלבד על רקע הטלטלה בסקטור הבנקאות, כך לפי נתונים שפרסם הבנק הפדרלי המרכזי. משיכות הפיקדונות קרו לאחר שמוקדם יותר החודש קרסו סיליקון ואלי בנק וסיגניצ'ר בנק, וגבר החשש למשבר בסקטור כולו.
לפי הנתונים שפרסם הפדרל ריזרב, ההפסדים נרשמו בשבוע שהסתיים ב-15 במרץ. לעומת זאת, 25 הבנקים הגדולים ביותר הרוויחו 67 מיליארד דולר בפיקדונות חדשים. משיכות הכספים בכל הבנקים הסתכמו ב-98 מיליארד דולר, ומדובר בירידה שנתית של 5.8%. כלל הפיקדונות בתעשייה הסתכמו ב-17.5 טריליון דולר, הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2021.
הנתונים מדגישים אף יותר את החלוקה בין בנקים קטנים לגדולים, שכן הלחץ שהפעילו המשקיעים על הבנקים הקטנים יותר נמנע מענקיות התעשייה. המשבר האיץ גם מגמות שכבר היו קיימות: הפיקדונות היו בירידה בבנקים הקטנים יותר גם לפני קריסת סיליקון ואלי, ונפלו בחודשיים הראשונים של השנה. באופן כללי, הפיקדונות בכל הבנקים ירדו בשיעור שנתי של 5% ברבעון הרביעי של 2022.
אנליסטים רבים מייחסים את המגמה הזו למדיניות העלאת הריבית של הפד, שכן בתקופה המגפה כשהריבית הייתה אפסית נרשמה עלייה משמעותית בפיקדונות הבנקים. אולם כשבבנק המרכזי התחילו בהעלאת הריבית כדרך לבלום את האינפלציה, הלקוחות חיפשו להעביר את הפיקדונות לאפיקים בעלי תשואות גבוהות יותר.
בממשל האמריקאי פועלים למנוע משיכות המוניות של פיקדונות לאחר קריסת שני הבנקים, כולל על ידי ביטוח של כל הפיקדונות בבנקים שקרסו.
ביום שלישי התחייבה שרת האוצר ג'נט ילן להגן על הפיקדונות גם בבנקים הקטנים יותר והודיעה כי הרגולטורים מוכנים להתערב אם משיכת פיקדונות נוספת תוביל להתפשטות המשבר. עם זאת, ילן ציינה כי לא ניתן לבטח את כל הפיקדונות בלי לקבל קודם את אישור הקונגרס. במקביל יו"ר הפד ג'רום פאוול הגדיר את מערכת הבנקאות כ"יציבה ועמידה".