סגור

עושים קאט: התסריטאים בהוליווד פותחים בשביתה

מדובר בשביתה ראשונה מסוגה מאז שנת 2007; 11 אלף התסריטאים מוחים על תנאי העסקתם, והדבר עלול להוביל לעצירה מיידית של הפקת סדרות טלוויזיה רבות ולעיכובים בפתיחת העונה של אחרות

התסריטאים בהוליווד פותחים בשביתה במחאה על תנאי העסקתם, וזאת לראשונה מאז 2007. צעד זה מצד גילדת התסריטאים של אמריקה (WGA) המונה מעל 11 אלף חברים, עלול להוביל לעצירה מיידית של הפקת סדרות טלוויזיה רבות, ואף לעיכוב אפשרי במועד תחילת העונה של סדרות נוספות בהמשך השנה.
ב-CNN דיווחו כי ההודעה על השביתה התקבלה לאחר שהדיונים מול האולפנים הסתיימו אמש בלי הסכמות. לדברי התסריטאים, "על אף שניהלנו מו"מ מתוך כוונה להגיע להסכם הוגן, התגובה של האולפנים להצעות שלנו לא היו מספקות, זאת בהתחשב במשבר הקיומי שעומד בפני הכותבים. הם סגרו את הדלת על כוח העבודה שלהם ופתחו את הדלת להפיכת כתיבה למקצוע של פרילנסרים בלבד. הארגון לעולם לא יסכים להסכם מסוג זה".
השביתה תצא לדרך בהמשך היום (ג'), אך באיגוד הודיעו כי אין כוונה בשלב זה לארגן הפגנות.
מהאולפנים נמסר כי הם מוכנים לשפר את ההצעה שלהם, אך לא יוכלו להיענות לכל דרישות האיגוד. "נקודות המחלוקת העיקריות נוגעת לדרישה ל'העסקת חובה' וקביעת משך התעסוקה בהצעות של האיגוד שיחייבו חברה לאייש תוכנית עם מספר מסוים של כותבים לתקופת זמן מוגדרת, בין אם יש בהם צורך או לא", נמסר בהודעה מטעם צוות המו"מ של האולפנים, "נותרנו מאוחדים ברצון שלנו להגיע להסכם הדדי הן לטובת הכותבים והן לטובת הבריאות ואריכות החיים של התעשייה, וכדי להימנע מפגיעה באלפי עובדים התלויים בתעשייה לפרנסה שלהם".
הפעם האחרונה בה שבתו התסריטאיים היתה כאמור בנובמבר 2007 ואז היא נמשכה 100 ימים עד פברואר 2008. השביתה הזו גרמה לנזק כלכלי מוערך של 2 מיליארד דולר, שבהתאמה לאינפלציה עומד על כ-3 מיליארד דולר היום.
ההשפעה המיידית של השביתה תורגש קרוב לוודאי בתוכניות האירוח, אופרות הסבון ותוכניות כמו "סאטרדיי נייט לייב", שיסיימו את העונה מוקדם מהצפוי. לעומת זאת, במרבית התוכניות המתוסרטות כבר צילמו את פרקי סיום העונה. השביתה גם פחות תשפיע בשלב הראשוני על שירותי הסטרימינג שלהם יש מאגר גדול של תכנים ישנים יותר שיכולים לספק את הלקוחות לפחות באופן זמני.
סכסוך העבודה מגיע בתקופה שבה שני הצדדים נפגעים מהמצב הכלכלי. כך למשל חברות מדיה רבות חוות ירידה במחירי המניות והחלו בקיצוץ בעלויות ובפיטורים. במקביל, התסריטאים מתלוננים על פחות הזדמנויות עבודה ואיבוד מקורות הכנסה בשל שירותי הסטרימינג. הסיבה העיקרית לכך היא שבהסכמי העבודה המסורתיים התסריטאים לרוב זכאים לתמלוגים אם תוכנית נמכרת לשידור מחדש בסינדיקציה, אך הם כמעט ולא מקבלים תמלוגים כשהם יוצרים תכנים מקוריים לשירותי הסטרימינג.
לשביתה צפויות להיות השלכות גם על כלכלת דרום קליפורניה ואזורים אחרים המשמשים לצילומים, כמו ניו יורק. כמו כן, כ-20 אלף אנשים שעובדים ב-600 הפקות עלולים למצוא עצמם בלי עבודה אם ההפקות ייסגרו בשל השביתה.