סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
האם נטפליקס תצליח היכן שגוגל נכשלה?

ענקית הסטרימינג הודיעה כי היא "בוחנת ברצינות את תחום הגיימינג בענן", שטרם הוכיח את עצמו. שירות דומה מבית גוגל הושלך הצידה לאחר שלוש שנים בלבד. האם נטפליקס יכולה לעשות את אותה מהפכה שחוללה בעולם הטלוויזיה?

ביום רביעי, מייק ורדו (Mike Verdu), סגן הנשיא של נטפליקס, העניק מספר הכרזות מעניינות על אודות החזון של החברה בכל הנוגע למשחקים בכנס Disrupt של אתר TechCrunch. ורדו הכריז כי נטפליקס מקימה אולפן משחקים חמישי בקליפורניה; החברה צפויה להשיק יותר מ-50 משחקים ומחציתם אמורים להיות מבוססים על זכיונות שבבעלותה; וכי נטפליקס "בוחנת ברצינות כניסה לתחום הסטרימינג של המשחקים".
ההכרזה על כניסה לתחום הגיימינג בענן נדמית תמוהה ובוסרית, בייחוד משום שלאחרונה גוגל, חברה בעלת תשתית ענן ענפה ויציבה, נכשלה במשימה זו בדיוק. בתחילת החודש, הודיעה ענקית החיפוש כי תסגור את סטאדיה (Stadia), שירות הגיימינג בענן שלה, ותעניק החזר כספי מלא לכל לקוחותיה; הכתובת הייתה על הקיר במובנים רבים: השירות מעולם לא צבר תאוצה והמודל העסקי היה מוטל בספק מלכתחילה.
שירותי גיימינג מבוססי ענן נועדו לפתור את הצורך בחומרה יקרה כדי להריץ משחקים חדשים ותובעניים, הדורשים לרוב מעבד גרפי חזק. אלא ששירותי הענן עצמם תובעים משאבי מחשוב אדירים: השירות מבצע את העיבוד הגרפי בחוות שרתים ומזרים את המשחק אל המסך דרך האינטרנט. הבעיה העיקרית בטכנולוגיה כיום היא שיהוי - העיכוב בין הלחיצה על כפתור בשלט ובין הזמן שהדמות מגיבה לפקודה על המסך. הפתרון לכך הוא חיבור אינטרנט מהיר במיוחד - תשתית שעודנה בלתי-מושגת עבור צרכנים רבים.
4 צפייה בגלריה
נטפליקס סטרימינג טלוויזיה
נטפליקס סטרימינג טלוויזיה
נטפליקס סטרימינג טלוויזיה
(צילום: גטי)
נטפליקס כבר הוכיחה את עצמה כשירות סטרימינג של סדרות וסרטים, שמסוגל לספק תוכן למאות מיליוני לקוחות ברחבי העולם - ולמעשה שינתה כיצד מרביתנו צורכים כיום סרטים וסדרות. כיום החברה גם מציעה מספר מצומצם של משחקי מובייל שניתן להוריד ולשחק ללא תוספת תשלום לדמי המינוי. אך שירות גיימינג בענן יחייב את נטפליקס לבצע קפיצת דרך גדולה במשאבי המחשוב שלה.
נטפליקס נעזרת כיום ב-AWS, שירות הענן של אמזון. זוהי פלטפורמה שאיננה מותאמת למשחקי ענן, ובייחוד למשחקים רבי-משתתפים. חברות גיימינג ענקיות כמו רובלוקס (Roblox) ואפיק גיימס (Epic Games), יצרנית פורטנייט, הקימו שרתים ייעודיים משלהן כדי לצמצם את השיהוי. נטפליקס תצטרך להפגין מחויבות דומה אם היא באמת רצינית בנוגע למחשוב בענן.
4 צפייה בגלריה
מייק ורדו, סגן נשיא נטפליקס למשחקים
מייק ורדו, סגן נשיא נטפליקס למשחקים
מייק ורדו, סגן נשיא נטפליקס למשחקים
(צילום מסך מתוך TechCrunch Disrupt)
מיקרוסופט, סוני, אנבידיה ואמזון בוחנות גם הן כיום שירותי גיימינג בענן משלהן. ורדו הודה כי נטפליקס מתווכנת להציע גיימינג בענן "כערך מוסף. אנחנו לא מבקשים מאנשים להירשם כמנויים כתחליף לקונסולה. זה מודל עסקי שונה בתכלית. תקוותנו היא שלאורך זמן, זה יהפוך להיות האופן שבו אנשים משחקים בכל מקום".
לפני כשנה הוסיפה לשירות את משחקי המובייל הראשונים שלה, וספריית המשחקים הפכה מגוונת למדי. נטפליקס מקווה להציע כ-50 משחקים עד סוף השנה. ורדו כאמור ציין כי ישנם יותר מ-50 משחקים בשלבי פיתוח, מתוכם 14 משחקים מבית ארבעת האולפנים שבבעלות נטפליקס (והחמישי שבדרך). כוחה של נטפליקס גם איפשר לה לשתף פעולה עם כמה חברות גיימינג משמעותיות, כגון יוביסופט, שתשיק שלושה משחקי מובייל בלעדיים למנויי שירות הסטרימינג.
4 צפייה בגלריה
שיתוף הפעולה של יוביסופט ונטפליקס
שיתוף הפעולה של יוביסופט ונטפליקס
שיתוף הפעולה של יוביסופט ונטפליקס
(קרדיט: יוביסופט)
אולם על אף המשאבים הבלתי-מבוטלים שנטפליקס משקיעה בגיימינג, נדמה כי אף אחד מהם לא לכד את תשומת הלב של הקהל הרחב. על פי נתוני חברת סנסור טאוור, המשחקים של נטפליקס מושכים 1.7 מיליון משתמשים יומיים בלבד - פחות מאחוז ממנויי החברה. האם אחד מ-50 המשחקים שבקנה יהיה זה שסוף סוף יגרוף שחקנים חדשים?
ייתכן כי המחסום הגדול ביותר הוא שהמשחקים של נטפליקס, בניגוד לסדרות והסרטים, לא נמצאים באפליקציה עצמה. למעשה, נטפליקס מפנה את המשתמשים לחנות היישומונים של אפל או גוגל ומציעה להם להוריד את המשחקים בחינם. זה עשוי להישמע כמו פרט שולי, אבל ייתכן כי זה מה שמונע מקטלוג המשחקים לצבור תאוצה.
4 צפייה בגלריה
יישומון נטפליקס
יישומון נטפליקס
יישומון נטפליקס
(Unsplash)
בסופו של דבר, אסטרטגיית הגיימינג של נטפליקס עודנה בחיתוליה. בחודשים הקרובים ככל הנראה נלמד כמה רצינית נטפליקס בכוונותיה ואיך היא מתכוונת לפנותת אל קהל הגיימרים. אילו היה מדובר בסטארט-אפ זוטר, היה ניתן להתעלם מהאמירות של ורדו. אבל זו נטפליקס. המודל העסקי שלה שינה את תעשיית הטלוויזיה והקולנוע. מוקדם לקבוע שנטפליקס תהיה גם "הנטפליקס של עולם המשחקים" - ישנן עוד כמה מתחרות על התואר - אבל גם אין סיבה לשלול את הצהרות החברה כעורבא פרח.