סגור
מחיר בנזין תחנת דלק מוביל אינפלציה ארה"ב
תחנת דלק בארה"ב (ארכיון) (צילום: AP)

קרן המטבע שוב חותכת את תחזית הצמיחה העולמית ל-3.2% - וזה לא הסוף

הקרן עדכנה בפעם השלישית תוך 7 חודשים את התחזית והאינפלציה. לפי התחזית החדשה, הכלכלה הגלובלית תצמח ב-2.9% בשנת 2023, לעומת התחזית הקודמת שניבאה צמיחה של 3.6%. כלכלני הקרן מבהירים כי יתכנו עדכונים נוספים במהלך השנה

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) עדכנה היום (ג') בפעם השלישית תוך 7 חודשים את תחזית הצמיחה והאינפלציה לכלכלה הגלובלית. לפי התחזית החדשה, הכלכלה הגלובלית תצמח ב-3.2% השנה וב-2.9% בשנת 2023 – זאת לעומת התחזית הקודמת, שניבאה צמיחה נאה יותר של 3.6% ב-2022 וב-2023. ב-2021 עמדה הצמיחה הגלובלית על 6.1%.
"רבים מהסיכונים שסימנו בתחזית של אפריל החלו להתממש", כותב פייר אוליבייה גורינשאס, הכלכלן הראשי החדש של הקרן, בבלוג שליווה את הדו"ח.
גם תחזית האינפלציה עודכנה כלפי מעלה: ב-2022 היא צפויה לעלות ל-6.6% (לעומת 5.7% באפריל) ול-9.5% (לעומת 8.7% באפריל) עבור הכלכלות המפותחות והשווקים המתעוררים בהתאמה; גם לגבי 2023 בוצע עדכון חד כלפי מעלה: 3.3% (לעומת 2.5% באפריל) עבור המפותחות ו-7.3% במתפתחות (לעומת 6.5% באפריל). "הצמיחה הכלכלית הגלובלית מאטה כאשר התחזית נעשית יותר קודרת ופחות ודאית", כותב גורינשאס.
גורינשאס מתאר את הדינמיקה שמדרדרת את הכלכלה העולמית: "האינפלציה גבוהה מהצפוי, במיוחד בארה"ב ובכלכלות האירופיות הגדולות, והיא יצרה הידוק חד בתנאים הפיננסיים בעולם (בעקבות העלאות ריבית - א"פ). ההאטה של סין הייתה חריפה מהצפוי על רקע הסגרים בגלל התפרצויות חדשות של נגיף הקורונה. ההשלכות השליליות מהמלחמה באוקראינה היו חמורות ממה שראינו באפריל. כתוצאה מכך, התוצר העולמי הצטמצם ברבעון השני של השנה".
עוד נכתב בדו"ח כי כלכלת סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, רשמה ירידה חסרת תקדים של 2.6% בתמ"ג. בראיון בלעדי ל"כלכליסט" הסבירה גיטה גופינת, מספר 2 בקרן, כי כלכלת סין לא צפויה לרשום ירידה שנתית בתמ"ג, אך שיעור הצמיחה שלה ב-2022 (שנכון לעכשיו עומד על 3.3%) הוא הנמוך ביותר ב-40 השנים האחרונות מאז שינתה סין את המשטר הכלכלי שלה.
כאמור, מדובר בעדכון התחזיות השלישי שמבצע הארגון הכלכלי הבינלאומי החשוב בעולם תוך 7 חודשים בלבד. נזכיר כי כמדי שנה, פרסמה הקרן תחזית ל-2022 באוקטובר 2021, אך כבר בינואר ואפריל היא נאלצה לעדכן את תחזיות הצמיחה כלפי מטה ואת תחזיות האינפלציה כלפי מעלה, על רקע ההתפתחויות של החודשים האחרונים לרבות המלחמה באוקראינה, הזינוק החד של האינפלציה, המשך שיבוש שרשראות האספקה והמשך השלכות של מגיפת הקורונה (בעיקר על סין).
כלכלני הקרן מבהירים כי יתכנו עדכונים נוספים במהלך השנה, שכן אי הוודאות גבוהה באופן חריג ו"התחזית קודרת", בכלכלות המפותחות ובשווקים המתעוררים בהתאמה. "התוצר העולמי התכווץ ברבעון השני של 2022. שלוש הכלכלות הגדולות בעולם נתקעו. האינפלציה נותרה דאגה גדולה".
כלכלני הקרן בנו כמה תרחישים אפשריים להמשך השנה ותחילת השנה הבאה. תחזית הסטגפלציה (מיתון משולב עם אינפלציה) לא נכללת בתרחיש הבסיס, אך האפשרות של "מיתון טכני" (שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית של התמ"ג) קיימת עבור כמה משקים, לרבות האמריקאי, הסיני והרוסי.
"מאזן הסיכונים הוא בפירוש כלפי מטה, כתוצאה ממגוון רחב של גורמים שעלולים להשפיע לרעה על הביצועים של הכלכלה העולמית", נכתב בדו"ח. המשך המלחמה באוקראינה והעמקת האינפלציה נותרו שני התרחישים שמעוררים הכי הרבה דאגה בקרן.
בדו"ח גם נערכה השוואה בין התוצר ברבעון האחרון של 2021 לעומת הרבעון האחרון של 2022 ממנה עולה כי כמה כלכלות גדולות צפויות לרשום צמיחה כמעט אפסית, לרבות גוש היורו והכלכלות הגדולות באירופה (כולל בריטניה).