סגור
דאעש ח'רסאן
(צילום: אוראל כהן)

דאעש האפגני: זה הארגון הרצחני שהיכה ברוסיה - ומאיים על מדינות נוספות

דאעש ח'רסאן, שהוקם ב-2014 במזרח אפגניסטן, ספג במשך שנים מכות קשות מהאמריקאים; ואולם מאז עזיבת ארה"ב את אפגניסטן ב-2021 - הוא החל להרים את ראשו; לפי דוחות מודיעין אמריקאיים שהודלפו לתקשורת, לארגון יש יכולת וכן כוונות להוציא לפועל פיגועים גם באירופה ובארה"ב

מי שעומד מאחורי הפיגוע הקטלני בערב שישי באולם המופעים ליד מוסקבה הוא ארגון דאעש ח'רסאן. זהו הפיגוע הקטלני השני של הארגון הזה מתחילת השנה. מה שמדאיג הוא שהארגון הזה שנוסד באפגניסטן והוציא לפועל שם פיגועים במהלך השנים האחרונות, מתחיל להכות גם מחוץ לטריטוריה הטבעית שלו. בכך הוא מאותת כי הכוונות שיוחסו לו להתפשט הרבה מעבר לאפגניסטן אכן נכונים.
את הפיגוע הקטלני הראשון לשנה זו ביצע דאעש ח'רסאן בתחילת ינואר באיראן. שני מחבלים מתאבדים הרגו קרוב ל-100 איראנים במהלך טקס הזיכרון לקאסם סלימאני, מפקד כוח אלקודס של משמרות המהפכה.
הארגון הזה הוקם ב-2014 במזרח אפגניסטן. השם ח'רסאן מתייחס לאזור היסטורי שכלל חלקים מאיראן של היום, טורקמניסטן ואפגניסטן. מטרת הארגון, שנודע באכזריותו הקיצונית אף יותר מדאעש שפעל בסוריה ובעיראק, היא להקים מדינה אסלאמית בשלב ראשון בכל אזור מרכז אסיה והמדינות השכנות לאפגניסטן.
1 צפייה בגלריה
תיעוד של מחבלי דאעש שביצעו את הפיגוע ליד מוסקבה 22.3.24
תיעוד של מחבלי דאעש שביצעו את הפיגוע ליד מוסקבה 22.3.24
תיעוד של מחבלי דאעש שביצעו את הפיגוע ליד מוסקבה
בתחילת דרכו הארגון התמקד בפיגועים בתוך אפגניסטן, כולל נגד מטרות אמריקאיות אך גם ספג מכות נגד מצד צבא ארה"ב וצבא אפגניסטן שפעל בחסותו. לאחר עזיבת הכוחות האמריקאיים את אפגניסטן ב-2021, החל הארגון להרים ראש ושני הפיגועים שביצע השנה מחוץ לגבולות אפגניסטן מצביעים על כוונותיו האמיתיות. לפי דוחות מודיעין אמריקאיים שחלקם הודלף לתקשורת, לדאעש ח'רסאן יש יכולת וכן כוונות להוציא לפועל פיגועים לא רק ברוסיה ובסין אלא גם באירופה ובארה"ב, כולל פגיעה באתרים יהודיים, חטיפת דיפלומטים למטרות מיקוח ועוד.
מאז הקמת הארגון חוסלו מנהיגיו בזה אחר זה על ידי כוחות אפגניים ואמריקאיים. עם זאת, מאז 2021 עלה שמו של יליד אפגניסטן ת'נאא' אללה ע'פארי שמכונה גם "שיהאב אלמהאג'ר" כמי שמנהיג את דאעש ח'רסאן ביד רמה. תחת ע'פארי פועלת מועצה שכוללת בכירים ממוצא ערבי וטג'יקי. הרשויות האמריקאיות מציעים פרס של 10 מיליון דולר על מי שיספק מידע שיוביל ללכידתו של אל מהאג'ר שמוגדר האיש הכי חשוב בהכוונת הפיגועים ובמימונם. בשנים האחרונות נעשה מאמץ בינלאומי לייבש את דאעש ח'רסאן מבחינת מקורות המימון שלו, אך לפי התוצאות האחרונות נראה שלא נסתמו כל הפרצות.
על דרכי המימון של הארגון הרצחני ניתן ללמוד ממה שקרה בסוף 2021 אז הודיעה טורקיה כי היא מקפיאה את נכסיו של עסמת אללה חלוזאי, בעליה של חברת חלפנות כספים שפעלה בטורקיה ועסקה בהעברת כספים לדאעש ח'רסאן. חלוזאי נחשד בפעילות דומה גם באיחוד האמירויות. נראה שלצד חלוזאי פועלים עוד חלפנים רבים ברשת שמספקת את המימון הדרוש לדאעש ח'רסאן.
בדאעש ח'רסאן יש לפי הערכות אלפי לוחמים חלקם פורשי הטאליבן, בוגרי רשת הטרור האפגנית חקאני (שהייתה מקורבת לאל קאעידה), לוחמים מפקיסטן, מוסלמים מאסיה (בעיקר מטג'יקסטן, הודו, בנגלדש והודו) וכן לוחמים ערבים בוגרי הלחימה בסוריה ובעיראק. לפי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, המלחמה באוקראינה שהחלה ב-2022 פתחה בפני דאעש ח'רסאן אפשרויות חדשות להשגת נשק ואמל"ח, חלקו סופק על ידי המערב, התגלגל לשוק השחור, ונרכש על ידי ארגוני פשיעה ומשם נמכר גם לאנשי דאעש ח'רסאן.