סגור
פיגוע של דאע"ש באולם קונצרטים במוסקבה עשרות הרוגים
כוחות ההצלה באולם הקונצרטים הבוער. המשטרה מנהלת מצוד אחר החשודים (צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)

לפחות 133 בני אדם נרצחו בפיגוע של דאעש ברוסיה, ארה"ב: "הזהרנו אתכם"

מניין הנרצחים בפיגוע באולם ההופעות "קרוקוס סיטי הול" הסמוך למוסקבה ממשיך לטפס, בנוסף ליותר מ-100 פצועים. בממשל האמריקני ציינו כי היה מודיעין על מתקפת טרור מתוכננת - ששותף עם רוסיה. 11 עצורים בתום מצוד נרחב, 4 מהם חשודים כמחבלים. בקרמלין מתעקשים: "יש להם קשר לאוקראינה"

הרשויות ברוסיה עדכנו כי לפחות 133 בני אדם נרצחו אמש (שישי) בפיגוע הירי והמטענים שאירע באולם ההופעות "קרוקוס סיטי הול" בעיר קרסנוגורסק שבמחוז הבירה מוסקבה. בתום מצוד נרחב אחר המחבלים שנמלטו נעצרו 11 חשודים, ארבעה מהם על פי החשד ביצעו את הפיגוע בעצמם.
דאעש לקח אחריות על הפיגוע וסוכנות הידיעות "אעמאק", המזוהה עם הארגון האסלאמיסטי, פרסמה תיעוד של המחבלים מצהירים על נאמנותם. בפרסום צוין כי המחבלים היו חמושים במקלעים, פצצות תבערה, אקדחים וסכינים. עוד דווח כי ארבעה פעילי דאעש ביצעו את הפיגוע - שלושה מהם ביצעו את הירי, ורביעי הצית שריפה במקום.
למרות שדאעש לקח אחריות, וגורמים בממשל האמריקני אישרו לכמה כלי תקשורת כי ארגון הטרור אכן עומד מאחורי הפיגוע - בשירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (ה-FSB) מתעקשים כי למחבלים יש קשר לאוקראינה. בקייב מכחישים.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען בצהריים (שבת) כי "המחבלים ניסו להימלט לאוקראינה", השווה אותם לנאצים - והבטיח: "כל האחראים ייענשו".
3 צפייה בגלריה
תיעוד של מחבלי דאעש שביצעו את הפיגוע ליד מוסקבה 22.3.24
תיעוד של מחבלי דאעש שביצעו את הפיגוע ליד מוסקבה 22.3.24
מבצעי הפיגוע מצהירים נאמנות לדאעש. מתוך התיעוד
דוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אדריאן ווטסון, הדגישה כי "מוקדם יותר החודש, הממשל האמריקני החזיק במידע על אודות מתקפת טרור מתוכננת במוסקבה, שייתכן ותכוון כלפי התקהלויות ואסיפות גדולות, כגון הופעות. בעקבות המידע, מחלקת המדינה פרסמה אזהרה לאזרחים אמריקנים השוהים ברוסיה". כמו כן, ציינה ווטסון כי "הממשל שיתף את הרשויות ברוסיה במידע, בהתאם למדיניות ארוכת השנים שלנו בנוגע לחובה לספק אזהרה במצבים דומים".
גורם בממשל האמריקני, שדיבר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "הזהרנו את רוסיה בהתאם להערכות שלנו".
ב-8 במרץ שגרירות ארה"ב במוסקבה אכן קראה לכל אזרחיה לעזוב את שטח המדינה, שכן "קיצונים מתכננים להוציא לפועל מתקפה בבירה הרוסית". האזהרה האמריקנית הגיעה שעות אחרי ששירותי הביטחון במדינה הודיעו כי סיכלו פיגוע של דאעש בבית כנסת במוסקבה. השגרירות האמריקנית לא פירטה בנוגע לאיום, אך המליצה לאזרחיה "להימנע מהופעות והתקהלויות, ולהיות מודעים לסביבתם".
הפיגוע באולם ההופעות בוצע לפי דיווחים ברוסיה על ידי חמישה מחבלים. במקום נשמע תחילה פיצוץ עז סביבות השעה 19:00, ומעט לאחר מכן דווח על פיצוץ נוסף - מה שככל הנראה גרם לשריפת ענק שהובילה לקריסת גג המבנה. מסרטונים שפורסמו מהמקום עלה כי המחבלים, שהיו לבושי מדים, פתחו באש מנשק אוטומטי - ולאחר מכן גם פוצצו מטענים, ופצעו לפחות 146 בני אדם, בהם גם ילדים. שר הבריאות הרוסי הודיע כי 60 מהפצועים מוגדרים במצב קשה.
3 צפייה בגלריה
פיגוע של דאע"ש באולם קונצרטים במוסקבה עשרות הרוגים
פיגוע של דאע"ש באולם קונצרטים במוסקבה עשרות הרוגים
אש באולם הקונצרטים. המחבלים הפעילו מטענים וירו בנשק אוטומטי
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
באולם ההופעות אמורה הייתה להתקיים הופעה של להקת הרוק "פיקניק". מטעם הלהקה נמסר כי אנשיה לא נפגעו בתקרית. "מדובר בטרגדיה שמוקדם להעריך את סדר הגודל שלה. אנחנו עוקבים אחר החדשות ומחכים לעדכונים רשמיים", מסרו.
בעקבות הפיגוע, באזור מוסקבה הוחלט לתגבר את האבטחה בנמלי התעופה ובתחנות הרכבת, ומשרד התרבות של רוסיה הודיע על ביטול כל אירועי התרבות ההמוניים. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הודיע כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקבל עדכונים שוטפים על הירי, ומנחה את הגורמים הרלוונטיים בנוגע לתקרית. מאוחר יותר, דווח בסוכנות הידיעות "TASS" כי פוטין מסר "החלמה מהירה" לכל הפצועים. במקביל, דובר ועדת החקירות של רוסיה, ארגון חקירות עצמאי של הקרמלין שפעל בעבר תחת משרד התובע הכללי, צוטט בסוכנות הידיעות RIA כאומר ש"עדיין מוקדם מדי לומר משהו בנוגע לגורל התוקפים".
3 צפייה בגלריה
פיגוע של דאע"ש באולם קונצרטים במוסקבה עשרות הרוגים
פיגוע של דאע"ש באולם קונצרטים במוסקבה עשרות הרוגים
כוחות משטרה במצוד אחר החשודים
(צילום: REUTERS/Maxim Shemetov)
הפיגוע באולם הקונצרטים הינו אחד הקטלניים שאירעו ברוסיה בעשורים האחרונים, ומניין ההרוגים שצפוי לעלות הזכיר לרבים את הפיגוע הטרגי שאירע בספטמבר 2004 בעיירה בסלאן שבחבל אוסטיה בקווקז. אז עשרות טרוריסטים איסלאמיסטיים רצחו מאות ילדים ומובגרים בבית ספר, אחרי שהחזיקו אותם כבני ערובה באירוע שנמשך כמה ימים.
נשיא צרפת עמנואל מקרון גינה "בתקיפות" את הפיגוע, כינה אותו "מתקפת טרור", ומארמון האליזה נמסר כי "צרפת מביעה סולידריות עם הקורבנות וניצבת לצידם". גם שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס אמש לפיגוע: "אני עצוב מהאירועים הטרגיים במוסקבה. ליבנו עם משפחות הקורבנות וכל הנפגעים. רגעים כאלה מזכירים לנו את שבריריות החיים ואת האנושיות המשותפת שקושרת את כולנו".
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מסר גינוי לפיגוע באמצעות דוברו: "המזכ"ל שולח תנחומים למשפחות הקורבנות ולממשלת רוסיה. הוא מגנה את המתקפה באופן החריף ביותר ומאחל החלמה מהירה לפצועים". גם מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה גינוי: "אנו מגנים את מתקפת הטרור האכזרית והפחדנית באולם הופעות במוסקבה", נמסר.
רוסיה נתונה בשנים האחרונות למתקפות דאעש. בחודש האחרון, כאמור, הודיעו שירותי הביטחון על סיכול הפיגוע בבית הכנסת בבירה. בשנת 2017 ביצעו מחבלי דאעש פיגוע שבו נפצעו 13 בני אדם בפיצוץ בסופרמרקט בסנט פטרסבורג. בנוסף, הוא נטל אחריות לכמה פיגועים נוספים במדינה, בהם ירי בכנסייה שבו נרצחו חמש נשים ב-2018, אך לא גיבה זאת בראיות.
לאורך השנים איים דאעש שוב ושוב לבצע פיגועים ברוסיה כנקמה על מלחמתה נגדו בשטח סוריה, שם היא מסייעת לרודן בשאר אסד להדוף לא רק את ארגוני האופוזיציה המתונים, אלא גם את ארגוני ג'יהאד, שדאעש הוא אחד מהם.