אדידס ונייקי יוצאות מסין, אינטרספורט תמלא את הוואקום
מכסי טראמפ דוחקים את ענקיות הספורט לשווקי ייצור משתלמים יותר. אחת מקמעונאיות הספורט הגדולות בעולם, חברה שוויצרית עם נוכחות בולטת באירופה, תלך דווקא בכיוון ההפוך כדי להתמודד עם הלחץ שייווצר בשווקים החלופיים
בשיחה עם ה"פייננשל טיימס" אמר המנכ"ל הנכנס של אינטרספורט אינטרנשיונל, טום פולי, כי הקבוצה שוקלת לייצר בסין נתח גדול יותר של מוצרי מותג הבית שלה — שהיו אחראיים על הכנסות בגובה כ־1.4 מיליארד יורו בשנה שעברה. השיקולים לטובת המהלך נשמעים בעוד מותגי ספורט אמריקאיים מתרחקים מסין ומעבירים ייצור לשווקים אחרים באסיה שבהם מושתים מכסים נמוכים יותר. בהתאם, פעילות הייצור הכוללת בסין התכווצה ביולי זה החודש הרביעי ברציפות.
"ההתרחקות מהמדינה עשויה להפעיל לחצים על יכולות הייצור בשווקים שבדרך כלל לא היו חווים לחצים כאלה", מציין פולי. "זה לא כאילו שאנחנו צריכים לעבור כעת מבנגלאדש לסין, אבל היינו יכולים לעשות זאת", הוסיף פולי. שווקי הייצור המרכזיים של אינטרספורט מונים את סין, בנגלאדש, וייטנאם וקמבודיה.
אינטרספורט, המפעילה 5,500 חנויות ב־42 מדינות, היא תאגיד בבעלות שוויצרית המנוהל על ידי ארגונים בינלאומיים. הנוכחות שלו בולטת במיוחד באירופה, כאשר בגרמניה, אינטרספורט היא רשת חנויות מוצרי הספורט הגדולה במדינה. הקבוצה, שהכנסותיה השנתיות עמדו בשנה שעברה על 14 מיליארד יורו, משווקת את מוצרי המותג הפרטי, כמו גם מוצרים של מותגים מוכרים כמו נייקי ואדידס. החברה איננה מפרסמת את גובה רווחיה.
כעת מתמודדת החברה עם תחרות גוברת על שטחי מפעלים במדינות כמו וייטנאם ובנגלאדש, זאת למרות שטחי הייצור העודפים בסין. מתיחות הסחר המתמשכת בין ארצות הברית לסין גרמה למותגי ספורט להוציא ייצור מסין בשנים האחרונות. בשנה שעברה ייצרה אדידס 27% ממוצריה בווייטנאם, 19% באינדונזיה, ו־16% בלבד בסין — בעיקר עבור המכירות במדינה עצמה. נייקי מייצרת כיום 16% מהנעליים שלה בסין, ובחודש יוני היא דיווחה לאנליסטים כי היא מעוניינת להפחית זאת לשיעור חד־ספרתי במהלך 12 החודשים הבאים.
לדברי פולי, מאזן הכוחות בתעשייה נע כעת ממותגים כמו נייקי ואדידס בחזרה לקמעונאים בסגנון של אינטרספורט. "כמובן שהתלות שלהם בנו עלתה", הוא אומר, בציינו כי מותגים מובילים רבים לא הצליחו לצמצם את השיווק ישירות ללקוח לרמות שקיוו להן.
פולי מעוניין כי המותג הפרטי יהווה כ־20% מההכנסות השנתיות בתוך חמש שנים, לעומת 10% כיום, כדי להגביר רווחיות. "למען פעילות עסקית חזקה, אנחנו צריכים שולי רווח גבוהים יותר", סיכם.


































