סגור

כללי האיחוד האירופי כופים הפעלת טיסות רפאים מזהמות

הרשויות באירופה קבעו שגם בזמן המגפה חברות שלא ישתמשו במשבצות הנחיתה ייאבדו אותן. התוצאה: רבבות טיסות ריקות. בעוד מפעילות הנתיבים הארוכים דורשות לשנות את הכללים, חברות הלואו־קוסט רוצות למנף את המצב לתועלתן

בריסל הודפת לחצים לשנות את הכללים המאלצים חברות תעופה להשתמש במשבצות הנחיתה היקרות שלהן או לאבדן, זאת לאחר שקיבלה אזהרות על אלפי "טיסות רפאים" ריקות למחצה ומזהמות המתבצעות בחורף הנוכחי.


מחברת התעופה הגרמנית לופטהנזה נמסר שכדי לעמוד בכללי האיחוד האירופי, שלפיהם חברות התעופה צריכות להשתמש בקביעות במשבצות הנחיתה שלהן או לוותר עליהן, היא תיאלץ להפעיל החורף 18 אלף טיסות שלא לצורך.
גם ממשלות באיחוד האירופי דורשות לבצע שינויים בחוקי הנציבות המחייבים חברות תעופה להשתמש ב־50% מחלונות הזמן (סלוטים) שלהן בחורף הקרוב או להחזירן לשיבוץ מחדש, לעומת החיוב הקודם שעמד על 80%.
עם זאת, לפי נציבת התחבורה של האיחוד האירופי, עדינה וליאן, שאמרה את הדברים ל"פייננשל טיימס", הכללים "מאפשרים לחברות התעופה את הגמישות הדרושה כדי למנוע טיסות ריקות". היא ציינה כי נתוני הטיסות מראים שהתעבורה האווירית בחורף הנוכחי היא כ־77% מהרמות שלפני המגפה, וקרובה להערכות של 79% שנחזו לתחילת השנה. "למרות שעלינו להיות זהירים, זה עשוי להצביע על כך שההשפעה של הגל הרביעי ושל גרסת האומיקרון על טיסות לא תהיה שלילית ומתמשכת כפי שחששו מלכתחילה", אמרה וליאן.
4 צפייה בגלריה
עדינה וליאן נציבת התחבורה האירופית
עדינה וליאן נציבת התחבורה האירופית
נציבת התחבורה האירופית עדינה וליאן. "הכללים חיוניים לתחרות"
(צילום: רויטרס)
רף הסלוטים של האיחוד האירופי אמור לעלות ל־64% בקיץ, אז, לפי הצפי, תירשם התאוששות בביקושים לטיסות. כאשר קיימות הגבלות נסיעה, חברות התעופה יכולות לטעון לכוח עליון ואינן מחויבות להשתמש בסלוטים.


שר התחבורה של בלגיה, ג'ורג' גילקינט, דרש גם הוא לשנות את השיטה, והזהיר כי הפעלת טיסות רפאים עלולה לפגוע ביעדי הפחתת הפליטות השאפתניים של האיחוד האירופי. במכתב ששלח לווליאן, והגיע לידי הפייננשל טיימס, קרא השר ל"פעולה מהירה" כדי להפחית את רף ה־50% ולספק "פטורים חדשים [לחברות התעופה], לפחות לעונת החורף 2021/2022 וקיץ 2022, ועד שניתן יהיה לאשר כי אנו יוצאים ממשבר הקורונה".
לופטהנזה תמשיך לקיים טיסות לא רווחיות עבור נוסעים שמעוניינים לטוס, אך הן יהיו כה ריקות, עד שחברת התעופה תבטל אותן אם היא תוכל לעשות זאת מבלי לאבד את זכויות הנחיתה העתידיות שלה בנמלי התעופה המרכזיים, כולל פרנקפורט.
דיווחים שפורסמו מוקדם יותר החודש ולפיהם בריסל איירליינס, שנמצאת בבעלות לופטהנזה, הפעילה בחורף כ־3,000 טיסות ריקות, גררו ביקורת מצד פעילת האקלים המובילה גרטה תונברג.


מנכ"ל לופטהנזה, קרסטן שפור, אמר כי משמעות השיבושים שנגרמו מהאומיקרון היא שהרגולטורים היו צריכים לנקוט החורף צעדים משמעותיים יותר כדי למנוע טיסות מיותרות. "למרות שפטורים ידידותיים לסביבה התקבלו ברוב העולם בתקופת המגפה, האיחוד האירופי אינו מאפשר זאת. זה פוגע באקלים וזה בדיוק ההפך ממה שנציבות האיחוד האירופי רוצה להשיג", אמר שפור.
זכויות המראה ונחיתה בשדות תעופה עמוסים נמנות עם הנכסים היקרים ביותר של חברות התעופה, ואלה יכולות להחליף ידיים תמורת עשרות מיליוני ליש"ט. השאלה כיצד להתמודד עם הסלוטים במהלך המשבר גרמה לקרע בתעשייה והעמידה חברות דגל כמו לופטהנזה מול חברות לואו־קוסט כמו וויזאייר וריאנאייר.


חברות המפעילות טיסות ארוכות, שנפגעו באורח קשה מהמשבר ונותקו מחלק גדול מהנתיבים שלהן, טענו כי יש לוותר על כללי "השתמש בסלוטים או אבד אותם" במהלך המגפה, בעוד שחברות לואו־קוסט שמבקשות לנצל את המגפה כדי להגדיל את אחיזתן בסלוטים, דחפו להחזרת התחרות המלאה. לפי וליאן, מספר חברות לואו־קוסט "הסתגלו במהירות למציאות החדשה ולעתים קרובות הגיעו לפעילות שקרובה לרמות של 2019". היא הביעה תמיכה בכללי הסלוטים בטענה שהם חיוניים להגנה על שדות תעופה, הצרכנים והתחרות בין החברות.
לבריסל יש את הסמכות החוקית לשנות את כללי הסלוטים עד הקיץ הקרוב. לאחר תקופה זו, אמרה הנציבה, האיחוד האירופי יבצע הערכה "כיצד להבטיח שהכללים העתידיים של הסלוטים יבטיחו את החוסן הנדרש להתמודדות עם משברים וידרבנו תחרות שתועיל לצרכנים ולקשרי התעופה". אייר פראנס־KLM מסרה כי היא "בעד הערכה מחדש של הכללים, כך שחברות התעופה ימשיכו להפעיל טיסות רק כאשר הביקוש מצדיק זאת", אך הוסיפה כי לא תפעיל טיסות ריקות רק כדי לשמור על סלוטים. קבוצת הסחר איירליינס למען אירופה אמרה כי היא מקיימת קשר עם הנציבות כדי לוודא שכללי הכוח העליון מיושמים באופן עקבי וגמיש.