סגור
עבודה מהבית
עבודה מהבית (צילום: בלומברג)

אתם אשמים: מנכ"לים מייחסים את הירידה בהכנסות לעבודה מרחוק

ברשת המזון המהיר שייק שאק (Shake Shack) טוענים שעצירת קצב החזרה למשרדים קיצצה בחדות את התנועה בסניפים ופגעה במכירות; קימברלי קלארק הבהירה גם היא כי הביקוש לנייר טואלט ומוצרי ניקוי למשרדים "לא הולך לחזור בן רגע"; סקר באוניברסיטת סטנפורד: ההוצאה השנתית של עובדים בניו יורק נפלה ל-6,730 דולר, מול 12,561 דולר לפני המגפה

מזג אוויר, מלחמה ושערי מט"ח - חברות מצאו מאז ומתמיד סיבות שלא בשליטתן כתירוץ לירידה ברווחים והאטה במכירות. כעת יש שעיר לעזאזל חדש – העבודה מרחוק.
כך למשל ברשת המזון המהיר שייק שאק (Shake Shack) טענו ביום חמישי שקצב החזרה של עובדים למשרדים בערים כמו ניו יורק נעצר ברבעון האחרון, מה שגרם לכך שהחברה פספסה את תחזיות האנליסטים בוול סטריט.
מלבד שייק שאק, גם חברות פיננסים, צרכנות וביטוח האשימו את החזרה האטית של עובדים למשרדים בבעיות שלהן. קלורוקס, היצרנית של מטליות חיטוי ואקונומיקה, שהמכירות שלה זינקו במהלך המגפה, טענה ש"שיעורי איוש משרדים נמוכים" פגעו בביקוש לחומרי הניקוי. בדומה, קימברלי קלארק, המייצרת נייר טואלט וניירות ניגוב למשרדים, נפגעה גם כן. "איני חושב שהביקוש מצד המשרדים הולך לחזור בן רגע", הודה המנכ"ל מייקל הסו.
השולחנות במשרדים לא צפויים להתמלא מחדש בזמן הקרוב. שיעורי התפוסה של משרדים בעשר ערים גדולות בארצות הברית עמדו על ממוצע של 44% בשבוע האחרון של יולי, כך לפי נתונים שאספה חברת האבטחה קאסטל סיסטמס.
ניקולס בלום, מרצה לכלכלה באוניברסיטת סטנפורד, שעורך סקר חודשי על דפוסי העבודה מהבית, מתאר את התופעה כ"אפקט הדונאט", כלומר המרכזיים העסקיים במרכזי הערים מתרוקנים, בעוד הפרוורים מסביב מתעבים. להערכתו, העובדים הממוצעים בניו יורק מתכוונים לצמצם בחצי את הזמן שהם מבלים במשרד, ולקצץ את ההוצאות השנתיות בעיר ב-6,730 דולר, זאת לעומת הוצאות מוערכות של 12,561 דולר בשנה לפני פרוץ הקורונה.
בהתאם, לפי שייק שאק, התנועה בסניפים בשעות הצהריים "נמוכה משמעותית" מהרמות שנרשמו ב-2019, כשבניו יורק הרמות נמוכות ב-40%. "אין לי כדור בדולח שיגיד לנו מה הולך לקרות", הגיב על המצב מנכ"ל הרשת רנדי גארוטי. "איני חושב שיש מי שיודע לאן זה מתקדם".
חוסר הוודאות לא מוגבל רק לעולם ההמבורגרים. מנכ"לית חברת הביטוח פרוגרסיב, טרישיה גריפית מודה שהרבה פחות עובדים נוסעים לעבודה במכוניות המבוטחות על ידי החברה. "דיברתי עם עמיתים בתעשיות אחרות, והמסקנה היא שהרבה פחות אנשים מגיעים", אמרה. "האם זה ישתנה אחרי הקיץ? אנחנו לא יודעים".
פחות עובדים במשרדים פירושו גם פחות תביעות לביטוח על תאונות עבודה. "זו פונקציה של העבודה מהבית", הסביר מארק אקווילר, סמנכ"ל התפעול של חברת Verisk. "אין הרבה מעידות ונפילות כשיושבים בסלון".