סגור

ביידן מגן על עובדי הטקסטיל, Temu ושיין ישלמו את המחיר

המשרד הפדרלי לביטחון פנים פועל לסגור פרצה שמאפשרת לענקיות המקוונות הסיניות להזרים סחורה לארה"ב מבלי לשלם מכסים. העילה: חשש משימוש בעובדי כפייה בסין והגנה על חצי מיליון עובדים אמריקאים

הרשויות בארצות הברית יפעלו ביתר שאת על מנת לסגור פרצה במסלולי היבוא למדינה, המאפשרת לענקיות מסחר מקוון כמו Temu ושיין להזרים משלוחי בגדים זולים מסין מבלי לשלם מכסים — על כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל".
המשלוחים הללו, המכונים דה מינימיס — כלומר, חבילות בעלות שווי נמוך הנשלחות ישירות ללקוחות בארצות הברית — יזכו כעת לפיקוח הדוק יותר. בין השאר ייבדק האם הסחורות המיובאות לארצות הברית מפרות את החרם האמריקאי על עבודות כפייה — כך לפי הודעת המשרד לביטחון פנים בסוף השבוע האחרון. המהלך, הננקט במסגרת מלחמה רחבה יותר ביבוא לא חוקי של פריטי הלבשה, מגיע בעקבות בקשות חוזרות ונשנות מצד גורמים בתעשיית האופנה האמריקאית, איגודי עובדים ומחוקקים משני קצוות הקשת הפוליטית. "אנחנו מחוייבים למגרש משחקים הוגן עבור העסקים האמריקאיים", ציין השר לביטחון פנים אלחנדרו מיורקאס.
מהלכי האכיפה החדשים יכללו "טרגוט מורחב" של חבילות כאלה, בדיקות מעבדה ופעולות אכיפה ממוקדות, כך בהודעת המשרד לביטחון פנים.
ההוצאות של האמריקאים על אופנה מהירה טיפסו ב־2% בשנה שעברה לעומת 2022, כאשר נתח השוק של שיין הוא הגדול ביותר ועומד על 40%. כיום, חבילות ששווי תכולתן נמוך מ־800 דולר הנשלחות ישירות מעבר לים אינן מחויבות במכסים והפיקוח עליהן רופף מאוד מצד רשויות המכס. זאת לפי אותו הפטור ממנו נהנים אמריקאים החוזרים הביתה עם מזכרות ממדינות זרות. בה בעת, מספרן של החבילות הללו זינק בשנים האחרונות בשיעור דו־ספרתי, ובשנה שעברה הגיעו כמיליארד מהן לארצות הברית, בעיקר מסין. Temu ושיין ככל הנראה היו אחראיות על כשליש ממשלוחי הדה־מינימיס, כך לפי דו"ח על המפלגה הקומוניסטית הסינית שפרסמה ב־2023 ועדה של בית הנבחרים.
Temu ושיין סירבו להגיב לפניות אליהן. בה בעת, Temu ציינה בעבר כי האשמות לפיהן היא מוכרת תוצרי עבודות כפייה אינן מבוססות וכי היא לא זקוקה לפטור שמאפשרות חבילות דה־מינימיס, לצורכי צמיחה. שיין ציינה בעבר כי היא נוקטת "אפס סובלנות" כלפי עבודות כפייה וכי מגזר חבילות הדה־מינימיס איננו חיוני להצלחתה.
מבקרי השיטה טענו כי בשל הפטור ממכסים, החבילות הללו למעשה מהוות פרצת מס שבפועל מעניקה לסין הסכם סחר חופשי. ארגונים עסקיים בארצות הברית ציינו במקביל, כי מדובר בערוץ סחר חוקי שמסייע לעסקים בכל הגדלים לבצע מסחר ללא בירוקרטיה מסורבלת.
המהלכים החדשים מוכרזים בשנת בחירות, זאת לאחר שבחודשים האחרונים ביקש הנשיא ביידן לצבור תמיכה בקרב איגודי העובדים. בהודעה ביום שישי, הממשל הפדרלי הציג את התוכניות לסגירת פרצת המס כדרך להגן על 500 אלף עובדי הטקסטיל האמריקאים. "תעשיית הטקסטיל, כמו תעשיות אחרות, סובלת כאשר מתחרים משתמשים בעבודות כפייה, מפרים חוקי מכס ומבצעים נהלים לא חוקיים אחרים על מנת לפגוע בעסקים אמריקאיים ולהוריד מחירים באופן לא הוגן", ציין מיורקאס.
המהלך עשוי להיות בעל השלכות חשובות למאמצי ארצות הברית לחסום יבוא של סחורות המיוצרות על ידי עובדי כפייה. כך, מאז 2022 אוסרת ארצות הברית על יבוא מוצרים ממחוז שינג'יאנג בסין, אחד מאזורי גידול הכותנה המובילים בעולם, זאת בשל החשש כי בני המיעוט האויגורי ומיעוטים אחרים מועסקים שם בכפייה. נתיב חבילות הדה־מינימיס משמש, לפי הטענה, דרך למשלוחים סיניים לעקוף את האיסור הזה.
רפובליקנים ודמוקרטים כאחד פעלו בנחישות לצמצום היקף המשלוחים הללו. בפברואר האחרון, 40 דמוקרטים חברי בית הנבחרים דרשו מהממשל לנקוט פעולה בטענה כי נדרשת תוכנית אכיפה נוקשה. מספר מחוקקים אף הציעו חקיקה שתאסור באופן גורף על משלוחים המגיעים מסין להשתמש בשיטת הדה־מינימיס.
מלבד נקיטת פעולות למניעת המשלוחים, המשרד לביטחון פנים ציין כי ישקול גם ביצוע חקירות פליליות במקרים של הפרות מסוימות, זאת בעקבות לחצים שהפעילו מחוקקים.