סגור
גלידה שלגון ארטיק יוניליוור מגנום
ארטיק מגנום של יוניליוור. להפוך את החברה לפשטה וממוקדת (צילום: Dontree_M / Shutterstock)

יוניליוור נפרדת מחטיבת הגלידות - מתכוונת לפטר 7,500 עובדים

ענקית מוצרי הצריכה חשפה תוכנית ארגון מחדש, שאמורה להוביל לחסכון של כ-800 מיליון יורו בעלויות ותכלול פיצול של חטיבת הגלידות, הכוללת מותגים כמו מגנום ובן אנד ג'ריס - מניית יוניליוור הגיבה להודעה בזינוק של 5% בבורסה של לונדון

יוניליוור מתכננת לפצל את חטיבת הגלידות שלה, הכוללת מותגים כמו בן אנד ג'רי'ס ומגנום, ולהפוך אותה לעסק בפני עצמו, כך לפי דיווח בסוכנות רויטרס. המהלך המתוכנן הוא חלק מהמאמצים של ענקית מוצרי הצריכה להוריד בעלויות, תוכנית שתוביל לקיצוץ של 7,500 משרות.
המניה הגיבה להודעה בקפיצה של 5% בפתיחת יום המסחר בבורסה של לונדון.
ביוניליוור הודיעו כי הפיצול יצא לדרך באופן מיידי, והמהלך יושלם עד סוף 2025. לאחר הפיצול התחזית היא לצמיחה של כ-5% במכירות ושיפור קל בשולי הרווח. עוד ציינו בחברה כי המטרה היא "להפוך לחברה פשוטה וממוקדת יותר". עוד הוסיפו כי המהלך יעניק לה "גמישות תפעולית ופיננסית לצמוח". ההכנסות של חטיבת הגלידות עמדו בשנה שעברה על 7.9 מיליארד יורו.
התוכנית הכוללת אמורה להוביל לחסכון של בסביבות 800 מיליון יורו (869 מיליון דולר) בשלוש השנים הבאות, וכאמור תשפיע על 7,500 משרות ברחבי העולם. החברה מעסיקה 128 אלף עובדים.
בחודש שעבר דיווחה יוניליוור, שבבעלותה גם מותגים כמו סבון דאב ודאורדורנט רקסונה, על ירידה של 15% במכירות ברבעון הרביעי באינדונזיה, וזאת בשל חרם צרכנים על מותגים מערביים הנתפסים כתומכים בישראל. באותו הזמן דיווחה החברה גם כי עבור 2023 נרשמה ירידה של 15% ברווח הנקי ל-7 מיליארד דולר. המנכ"ל היין שומאכר הודה כי "הביצועים צריכים להשתפר". עם זאת ציין כי החלו לעבוד על תוכניות לעשות זאת. "אנחנו בשלבים הראשונים ויש הרבה עבודה לעשות, אבל אנחנו מתקדמים במהירות ובדחיפות להפוך את יוניליוור שעסק שהמייצר ביצועים טובים באופן קבוע", אמר.
חטיבת הגלידות של יוניליוור עלתה לא מעט לכותרות, זאת לאחר שב-2022 הודיעו בבן אנד ג'ריס על סירובם למכור בהתנחלויות. בעקבות התנגדותה של יוניליוור לכך וניסיונותיה למכור את המותג בארץ לזכיין אבי זינגר, הגיש המותג בצעד נדיר תביעה נגד החברה האם.

"מתמקדים בפיצול והנפקה לחטיבת הגלידות"

"אנחנו מאמינים שפירוד של חטיבת הגלידות הוא מהלך הגיוני, בהתחשב בפרופיל הצמיחה הנמוך יותר שלה והעדר סינרגיות בעלויות בשל שרשרת האספקה המחייבת קירור", כתבו בתגובה להודעה האנליסטים ב-TBC קפיטול. חטיבת הגלידות אחראית ל-16% ממכירות הקבוצה.
"אפשרות ברירת המחדל שאנחנו מתמקדים בה בשלב זה תהיה פיצול והנפקה נפרדת לחטיבה", אמר שומאכר. "מבחינה היסטורית החברה היא חברה אנגלית – הולנדית. אנחנו מנהלים כיום את חטיבות המזון והגלידות בהולנד, ושאר החברה מלונדון. אין זה אומר שהגלידות יהפכו להיות חברה הולנדית או בריטית. אנחנו בודקים את כל האפשרויות". עוד הוסיף כי הגלידות נבדלות משאר החטיבות האחרות בקבוצה בשל הקירור הנדרש בשרשרת האספקה, העונתיות ודרישות ההון הגבוהות. יו"ר החברה איאן מיקינס הוסיף: "הפיצול ייצור חברת גלידות מובילה בעולם, עם עתיד יציב ומרגש".
ההחלטה על הארגון מחדש והורדת העלויות התקבלה לאחר שבפברואר דיווחה החברה על שחיקה נוספת בנתח השוק שלה. ההכנסות נפלו ב-12 החודשים עד דצמבר ב-0.8% ל-59.6 מיליארד יורו.
שומאכר, שנכנס לתפקיד בינואר השנה שעברה, הודה לאחר פרסום התוצאות כי "התחרותיות נותרה מאכזבת, ובאופן כללי הביצועים חייבים להשתפר". בהתאם, הוא הודיע כי בכוונתו להוביל למהפך בביצועים, להעלות את הצמיחה ולהתמקד ב-30 המותגים החזקים ביותר של החברה.
עם זאת, יוניליוור מתמודדת עם אתגרים נוספים שעלולים להקשות על התוכנית של שומאכר, ביניהם חקירה שפתחו רגולטורים ההגבלים העסקיים בבריטניה בחשד שיוניליוור מגזימה בטענות שלה על פעילות ידידותית לסביבה, המתיחות עם בן אנד ג'ריס שהתגברה מחדש בעקבות המלחמה בעזה וביקורת ציבורית על המשך פעילות החברה ברוסיה.
לאחר הפיצוך תיוותר יוניליוור עם ארבע חטיבות – קוסמטיקה, טיפוח אישי, ציוד לבית ותזונה.
"יוניליוור נפרדת מבן אנד ג'ריס עם התוכנית הזו לפצל את חטיבת הגלידות", אמר לגרדיאן האנליסט מאט בריצמן מ- Hargreaves Lansdown. "בעלי המניות דרשו מההנלה לבצע פעולות מסוג זה. הגלידות תמיד נראו פחות קשורות לשאר החטיבות, והביצועים נקלעו לקשיים לאחרונה. כך שהמהלך הזה לא הפתיע במיוחד, אך זה משהו שההנהלה הקודמת לא הצליחה לבצע".