הטלטלה בתעשיית הרכב האמריקאית: סטלנטיס תרשום הפסד של 2.3 מיליארד יורו
ענקית הרכב, המחזיקה במותגים כמו ג'יפ, פיאט וקרייזלר, פרסמה נתונים מקדמיים המצביעים על ירידה של 6% במשלוחים וברווחיות, על רקע מכסים אמריקאיים, עלויות ייצור גבוהות ותנודות מטבע. המנכ"ל החדש מתמודד עם ירידה של 38% במניית החברה מתחילת השנה
ענקית הרכב סטלנטיס צופה הפסד נקי של 2.3 מיליארד יורו (2.68 מיליארד דולר) במחצית הראשונה של השנה, זאת בעקבות חיובי נטו לפני מס והשפעה מוקדמת של המכסים בארה"ב, כך נמסר היום (יום ב') מהחברה במסגרת דוחות מקדמיים.
סטלנטיס, המחזיקה במותגים ידועים כגון ג'יפ, דודג', פיאט, קרייזלר ופז'ו, מעריכה כי הכנסותיה במחצית הראשונה יסתכמו ב־74.3 מיליארד יורו, ירידה מ־85 מיליארד יורו בתקופה המקבילה אשתקד. הנתונים המקדמיים מתפרסמים בהיעדר תחזית פיננסית, אותה השעתה החברה ב-30 באפריל. לטענת סטלנטיס, הפערים שנוצרו בין ציפיות האנליסטים לבין ביצועי החברה בפועל הצדיקו פרסום חריג של מידע פיננסי ראשוני ולא מבוקר.
העדכון ממחיש את האתגרים שעימם מתמודד המנכ"ל החדש, אנטוניו פילוסה, שנכנס לתפקיד במאי בעקבות התפטרותו המפתיעה של קודמו, קרלוס טווארס, לאחר ירידה חדה ברווחיות, ירידות במכירות וקשיים בשוק האמריקאי. מניית סטלנטיס, הנסחרת בבורסת מילאנו, ירדה ביום שני בבוקר ב־1.6%, לאחר שמחקה חלק מהפסדים מוקדמים יותר. מתחילת השנה איבדה המניה כ־38% מערכה.
לדברי סטלנטיס, ארבעה גורמים מרכזיים השפיעו באופן משמעותי על ביצועי המחצית הראשונה: צעדים ראשוניים לשיפור הרווחיות, חיובי מס נטו בהיקף של כ־3.3 מיליארד יורו, עלייה בעלויות הייצור שהכבידה על הרווח התפעולי המתואם, תנודות בשערי המטבע והשפעות מוקדמות של המכסים האמריקאיים. החברה מעריכה כי ספגה פגיעה של כ־300 מיליון יורו בעקבות המכסים, וכן הפסדי ייצור מתוכננים כחלק מתוכנית ההתייעלות שלה.
הדו"ח הכספי למחצית הראשונה של 2025 צפוי להתפרסם כמתוכנן ב־29 ביולי. בינתיים, מסרה סטלנטיס כי היקף המשלוחים ברבעון השני הסתכם בכ־1.4 מיליון כלי רכב – ירידה שנתית של 6%. בצפון אמריקה לבדה נרשמה ירידה חדה יותר: כ־109 אלף רכבים פחות, ירידה שנתית של כ־25%, בשל קיטון בייצור ובמשלוחים של רכבים מיובאים (הנפגעים ביותר מהמכסים) וכן ירידה במכירות לשוק המוסדי.































