סגור

המלכה נפרדה ובריטניה איתה: הנסיך פיליפ הובא למנוחות

בעלה של המלכה אליזבת, שמת בגיל 99 ואחרי 73 שנות נישואין, נטמן בטקס מצומצם שאותו תכנן בעצמו ב"דיוק צבאי": הארון נישא על לנד רובר שעיצב, בשעה 17:00 ציינה בריטניה דקת דומייה. בגלל הקורונה רשימת האורחים צומצמה מ-800 ל-30, ונאסר עליהם לשיר. הנסיך הארי צעד בסמוך לאחיו וויליאם לראשונה מאז הסכסוך, מייגן נשארה בארה"ב

אבל מלכותי, בצל הקורונה: הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה אליזבת השנייה שהלך לעולמו בגיל 99 בסוף השבוע שעבר, נטמן היום בטקס מצומצם בקפלת סנט ג'ורג' שבטירת ווינדזור, השוכנת ממערב ללונדון. בטקס, שהחל בשעה 17:00 לפי שעון ישראל, הורשו להשתתף רק 30 איש, וכולם נדרשים לעטות מסכות ולשמור על ריחוק חברתי. גם המלכה אליזבת, שהופיעה בציבור לראשונה מאז מות בעלה, ישבה לבדה.
לבקשת הנסיך פיליפ עצמו, ההלוויה לא הוגדרה הלוויה ממלכתית, והציבור לא הורשה לחלוק כבוד אחרון מול ארונו לפני כן. עם זאת, בפתח ההלוויה ציינה בריטניה דקת דומייה לאומית, והאירוע כולו הועבר בשידור חי לכל רחבי בריטניה והעולם. טירת ווינדזור שבה נערך הטקס היא טירה בת 950 שנה, והיא ממוקמת כ-30 קילומטרים מהבירה הבריטית.
6 צפייה בגלריה
כלכליסט בני משפחת המלוכה ובהם הנסיכים הארי ו-וויליאם מלווים את הארון
כלכליסט בני משפחת המלוכה ובהם הנסיכים הארי ו-וויליאם מלווים את הארון
בני משפחת המלוכה ובהם הנסיכים הארי ו-וויליאם מלווים את הארון
(רויטרס)

6 צפייה בגלריה
כלכליסט יורש העצר צ'ארלס והמלכה אליזבת בהלווית הנסיך פיליפ
כלכליסט יורש העצר צ'ארלס והמלכה אליזבת בהלווית הנסיך פיליפ
יורש העצר צ'ארלס והמלכה אליזבת בהלווית הנסיך פיליפ
(רויטרס)

6 צפייה בגלריה
כלכליסט מסע ההלוויה של הנסיך פיליפ
כלכליסט מסע ההלוויה של הנסיך פיליפ
סע ההלוויה של הנסיך פיליפ
(AP)

הלווייתו של הנסיך פיליפ שונה בתכלית מכפי שתוכננה להיראות מבעוד מועד: לפי התוכנית המקורית אמורים היו להגיע לקפלת סנט ג'ורג' כ-800 אורחים, אבל בעקבות המגפה, ולמרות הירידה המשמעותית בתחלואה בממלכה, המלכה אליזבת נאלצה לפי ארמון בקינגהאם לקבל "החלטות קשות מאוד" ולאשר רשימה מצומצמת של 30 איש בלבד.
רוב המוזמנים הם בני משפחת המלוכה הקרובים ביותר של פיליפ ואליזבת. נמנים איתם ארבעת ילדיהם – יורש העצר צ'רלס והנסיכים אן, אנדרו ואדוארד – וכן נכדיהם ובני זוגם של הארבעה. שמה של בת זוג אחת בולט במיוחד בהיעדרו: זה של דוכסית סאסקס מייגן, רעייתו של הנסיך הארי, שנותרה בביתה בלוס אנג'לס – לכאורה בעצת הרופא שלה עקב הריונה.
ההיעדרות של מייגן מגיעה כשברקע הקרע בין הדוכסית ובעלה הארי לבין משפחת המלוכה, שהוחרף בעקבות הריאיון הפרובוקטיבי של השניים בחודש שעבר, שבו טענה בין היתר לגזענות מצד אחד מבני משפחת המלוכה, שאת שמו היא סירבה לחשוף. הארי עצמו נחת מוקדם יותר השבוע בבריטניה, לראשונה מאז שוויתר בשנה שעברה על תפקידיו השונים בבית המלוכה, ולפי רשת "סקיי ניוז" הוא נכנס מיד לבידוד. ההנחיות הקיימות מאפשרות לו לצאת מהבידוד כדי להשתתף בהלוויה.
ברשימת הנוכחים המצומצמת גם שלושה מקרוביו הגרמנים של פיליפ, שנולד ב-1921 למשפחת אצולה בעלת שורשים גרמניים ודניים. משפחתו נמלטה בעודו תינוק לבריטניה לאחר הפלת שלטון המלך ביוון, מלך שהיה סבו. בתקשורת הבריטית ציינו את הסמליות שבהזמנת האצילים הגרמנים – בהם ברנהרד, נסיך הכתר של באדן – לאור העובדה שאבותיהם של אלו לא הורשו להשתתף בחתונתם של פיליפ ואליזבת ב-1947, עקב הטינה הרבה כלפי הגרמנים לאחר מלחמת העולם השנייה.
שם נוסף שהובלט ברשימת המוזמנים הוא זה של פנלופי נצ'בול, רוזנת מאונטבטן מבורמה, שבתקשורת הבריטית מציינים כי הייתה אשת סודו הקרובה של פיליפ. הידידות בין השניים נמשכה עשרות שנים, אף שנצ'בול צעירה מהנסיך ביותר ב-30 שנה. ב"דיילי מייל" ציינו כי פיליפ והרוזנת חלקו אהבה משותפת לרכיבה על כרכרות, וכי פיליפ היה זה שלימד אותה לרכוב על כרכרה בשנות ה-90. בצהובון הבריטי ציינו כי עצם העובדה ששמה נכלל ברשימת האורחים המצומצמת מעידה על החשיבות הרבה שלה בחיי הנסיך.
6 צפייה בגלריה
כלכליסט ירי תותחים בעת הלווייתו של הנסיך פיליפ
כלכליסט ירי תותחים בעת הלווייתו של הנסיך פיליפ
ירי תותחים בעת הלווייתו של הנסיך פיליפ
(רויטרס)

6 צפייה בגלריה
כלכליסט המלכה אליזבת במסע ההלוויה
כלכליסט המלכה אליזבת במסע ההלוויה
המלכה אליזבת במסע ההלוויה
(AP)

6 צפייה בגלריה
כלכליסט המלכה אליזבת מגיעה לטקס ההלוויה
כלכליסט המלכה אליזבת מגיעה לטקס ההלוויה
המלכה מגיעה לטקס ההלוויה
(רויטרס)

אירועי הלוויה החלו היום כבר בשעה 13:00 שעון ישראל. בשעה זו, בהתאם ללוח הזמנים המדוקדק שפרסם ארמון בקינגהאם, הועבר ארונו של הנסיך ממקום מנוחתו הנוכחי בקפלה הפנימית של טירת ווינדזור אל אולם פנימי בטירה. שלוש שעות לאחר מכן החל מסדר לכבודו בחצר הפנימית של הטירה על ידי נציגים שונים מהכוחות המזוינים של בריטניה, ובהם גם אנשי הצי המלכותי – שבו שירת פיליפ בצעירותו, במהלך מלחמת העולם השנייה.
כמה דקות לאחר מסדר הכבוד הגיע לחצר הפנימית קרון מתים ונשא את ארונו של הנסיך פיליפ אל קפלת סנט ג'ורג' הסמוכה לטירה. הרכב הזה הוא לנד רובר שעוצב במיוחד על ידי פיליפ עצמו, ולפי הדיווחים בתקשורת הבריטית את עיצובו הוא החל כבר ב-2003. על חלקו האחורי הפתוח של הלנד רובר הורכב ציוד מיוחד שאִפשר לרתום את הארון ולשאת אותו בבטחה, ולבקשת פיליפ הרכב נצבע בירוק בגוון המזכיר את זה שמשמש כלי רכב צבאיים בבריטניה.
בני משפחתו הקרובים של פיליפ צעדו מאחורי הלנד רובר בעוד זה עושה את דרכו האיטית לעבר קפלת סנט ג'ורג'. את התהלוכה המלכותית הובילו יורש העצר צ'רלס ואחותו הנסיכה אן, ומאחוריהם צעדו בין היתר שני בניו של צ'רלס, הנסיך וויליאם והנסיך הארי. על רקע היחסים ביניהם, שסובלים ממתיחות מאז החלטת הארי לפרוש מתפקידיו הרשמיים, השניים לא עמדו זה לצד זה – בניגוד לצעידה המשותפת שלהם מאחורי ארונה של אמם דיאנה כשהיו ילדים, ב-1997. הפעם חצץ בין שני הנסיכים בן דודם פיטר פיליפס, בנה של הנסיכה אן ונכדם הראשון של אליזבת ופיליפ. בארמון בקינגהאם אמרו לאור ההתמקדות של התקשורת הבריטית בסידור הזה כי אין בכוונתם "להיגרר לדרמה", אך הודו שהסידור אושר באופן אישי על ידי המלכה.
פרט נוסף שהודגש בתקשורת הבריטית הוא העובדה שבניגוד למסורת, המשתתפים בתהלוכה לא לבשו הפעם מדים צבאיים, אלא מעילים אזרחיים ועליהם מדליות – ככל הנראה במטרה למנוע מבוכה מהנסיך הארי, שאיבד את תוארי הכבוד הצבאיים שלו עם פרישתו מתפקידיו הרשמיים, ולפיכך עלול היה למצוא עצמו היחיד בתהלוכה שנדרש לצעוד בלבוש אזרחי.
המלכה אליזבת עצמה נסעה מאחורי התהלוכה ברכב משלה, מסוג בנטלי, ובקדמת התהלוכה צעדה תזמורת צבאית של משמר הגרנדירים, משמר שבו שימש פיליפ כקולונל במשך 42 שנה. בתהלוכה השתתפו גם כמה גנרלים בכירים, כאות נוסף לקשר העמוק של פיליפ לצבא ולשאר זרועות הכוחות המזוינים. פיליפ אמנם נאלץ לוותר על שירותו בצי ב-1951 בעקבות עלייתה לשלטון של רעייתו, אך שמר על קשר עמוק אליו ולשאר ענפי הצבא לאורך כל חייו.
התהלוכה נמשכה כשמונה דקות, ובמהלכה ירו תותחים מטחי כבוד בכל דקה עגולה, ונשמעו גם צלצולי פעמונים. המלכה הגיעה ראשונה לקפלה, דרך כניסה צדדית, וצעדה למקום הישיבה שלה באולם. במסגרת הגבלות הקורונה הוחלט כי היא תשב לבדה ותעטה מסכה כמו כל שאר האורחים. בשעה 17:00 (שעון ישראל) צוינה בבריטניה דקת הדומייה.
לאחר דקת הדומייה החל הטקס. הארון הונח על הבמה בקפלה ושאר בני המלוכה התיישבו במקומות השמורים להם. על הנוכחים נאסר להשתתף בשירה של מקהלה מצומצמת בת ארבעה חברים בלבד. את הטקס מנחה הדיקן מווינדזור, תוארו של ראש הכנסייה בקפלת סנט ג'ורג', והוא יימשך 50 דקות. לבקשת פיליפ, בטקס לא יישמעו דברי הספד. במסגרת רצונו להדגיש את קרבתו הרבה לכוחות המזוינים, הנסיך ביקש גם שתזמורת ביוגל של חיל הנחתים המלכותי תנגן את קריאת האזהרה הנהוגה בספינות מלחמה בריטיות לקראת יציאה למלחמה, מנגינה המכונה Action stations. הגנרל ניק קרטר, שעומד בראש הכוחות המזוינים של בריטניה, אמר לקראת ההלוויה כי הטקס יסמל בין היתר "דיוק צבאי", אך מעל לכול "יחגוג חיים שנוצלו היטב".
המלכה עצמה, שבנה אנדרו העיד כי אמרה שמותו של פיליפ "הותיר חלל עצום בחייה", לא צפויה לשאת דברים במהלך הטקס. כצעד סמלי שהודגש בהרחבה בתקשורת הבריטית, ארמון בקינהגאם פרסם אמש תמונות חדשות של הזוג המלכותי, ובהן אחת שבה הם נראים מחויכים תחת אור השמש בנופש בסקוטלנד, ב-2003.
אמש קרא הארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין וולבי, שיוביל את הטקס בלוויה לצד הדיקן מווינדזור, להתפלל למען המלכה. בנוסף הוא קרא לבריטים שלא להסיק מהאופן שבו תיראה היום בפומבי – לראשונה מאז מות בעלה – על התחושות שאותן היא חווה כעת בתוך-תוכה. "היא המלכה, היא תתנהג בצורה מכובדת ביותר ובאומץ יוצא דופן, כפי שהיא תמיד עושה", אמר הארכיבישוף. "אבל בה בעת היא נפרדת מאדם שהיא הייתה נשואה לו במשך 73 שנים". הארכיבישוף הוסיף: "אני חושב שזה דבר משמעותי ביותר בחייו של אדם, ואני מקווה שהאומה, שמי מאמין בזה, יתפלל עבורה, ואם לא – אז שיזדהה עמה בלב, ינחם אותה ויאחל לה כוח ברגע מייסר כל-כך".