סגור

הבחירות בגרמניה: יתרון קל לסוציאליסטים על מפלגתה של מרקל אחרי עדכון המדגמים

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) מהמרכז-שמאל נהנית מיתרון של כאחוז אחד על מפלגת השלטון הנוצרית-דמוקרטית (CDU) של קנצלרית גרמניה הפורשת אנגלה מרקל לאחר עדכון המדגמים - 25.5% לעומת 24.5%. מפלגת הירוקים זכתה בתוצאה משמעותית - 15% מהקולות; בברלין נאלצו לסגור מספר קלפיות בעקבות מחסור בפתקי הצבעה; שיעור המצביעים בדואר גבוה - כ-40%

היום יצא הציבור הגרמני לבחור את הפרלמנט החדש, לראשונה מזה 16 שנים הוא יהיה ללא אנגלה מרקל. הקלפיות נסגרו בשעה שש בערב (זמן ברלין) ולפי המדגמים, מסתמן כי הקרב על ההובלה צמוד מתמיד, עם יתרון קל לסוציאליסטים על מפלגתה של מרקל.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) מהמרכז-שמאל בגרמניה נהנית מיתרון של כאחוז אחד על מפלגת השלטון הנוצרית-דמוקרטית (CDU) של קנצלרית גרמניה הפורשת אנגלה מרקל לאחר עדכון המדגמים - 25.5% לעומת 24.5%. זכייה במקום הראשון בפער קטן של כאחוז תוכל לתת ל-SPD יתרון מסוים במרוץ להקמת קואליציה בראשותה, אך תהיה רחוקה מלהבטיח לה קואליציה כזו.
לפי המדגמים, למקום השלישי הגיעה מפלגת הירוקים עם כ-15%, התוצאה הטובה בתולדותיה, ואחריה "המפלגה הדמוקרטית החופשית" (FDP) מהמחנה הליברלי עם כ-12%. "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) מהימין הקיצוני קיבלה כ-10.5%, כשני אחוזים פחות מאשר בבחירות הקודמות. במקום השישי מפלגת "די לינקה" מהשמאל העמוק עם 5%.

5 צפייה בגלריה
חוגגים SPD ערב בחירות המפלגה הסוציאל דמוקרטית גרמניה
חוגגים SPD ערב בחירות המפלגה הסוציאל דמוקרטית גרמניה
חוגגים ערב בחירות, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, SPD, גרמניה
(EPA)
בבירת המדינה ברלין נרשמו בשעות האחרונות של ההצבעה בעיות בשורת קלפיות, ואחדות נאלצו לסגור את דלתותיהן בשל מחסור בפתקי הצבעה. למרות ששיעור גדול של כ-40% בחר הפעם להצביע בדואר, שיטה מקובלת שהולכת וצוברת לאיטה פופולריות במדינה מאז שנות החמישים, בוחרים דיווחו כי נאלצו לעמוד בתור מעל לשעה.
שני המועמדים המובילים לרשת את תפקידה של מרקל הם אולף שולץ (63) שנחשב לפוליטיקאי המנוסה ביותר ברמה הפדרלית בבחירות אלו, וארמין לאשט (60) שכיהן כראש ממשלת נורדריין-וסטפליה, המדינה המאוכלסת ביותר בגרמניה, ומייצג את גוש הימין השמרני (CDU/CSU) של מרקל. כל אחד כמעט לבטח יהיה חייב לצידו את אנאלנה ברבוק (40) המייצגת את המפלגה השלישית בגודלה – הירוקים, ובניית קואליציה בלעדיה נראית בלתי אפשרית.

5 צפייה בגלריה
המפלגה הנוצרית דמוקרטית CDU בחירות גרמניה
המפלגה הנוצרית דמוקרטית CDU בחירות גרמניה
המפלגה הנוצרית דמוקרטית CDU הערב בגרמניה
( CLEMENS BILAN EPA POOL)
על כל מקרה זהותו של המנהיג שיחליף את הקנצלרית הוותיקה מרקל, תוכרע רק בשבועות הבאים, אחרי שתתגבש קואליציה עם רוב בפרלמנט. בחירות אלו סימנו הידרדרות עמוקה של הגוש השמרני של לאשט, שאיבד מהותית מהפופולריות שלו לאורך כל הקמפיין הנוכחי והוא השיג את התוצאה הגרועה ביותר שלו. בבחירות הקודמות ב-2017 האיחוד, אז בראשות מרקל, השיג את התוצאה הגרועה ביותר בהיסטוריה שלו, כ-32.9% מהקולות.
5 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: מנהיג ה-SPD שולץ, הקנצלרית הפורשת מרקל ומועמד ה-CDU ארמין לאשט
מימין לשמאל: מנהיג ה-SPD שולץ, הקנצלרית הפורשת מרקל ומועמד ה-CDU ארמין לאשט
מימין לשמאל: מנהיג ה-SPD שולץ, הקנצלרית הפורשת מרקל ומועמד ה-CDU ארמין לאשט
(AP, רויטרס)
מפלגות שני המועמדים מהמרכז כבר הצהירו כי לא ישבו עם אחת מהמפלגות הקיצוניות, לא מימין – המפלגה הלאומית הקיצונית ה"אלטרנטיבה לגרמניה" (AFD) שזכתה בבחירות אלו ב-11%, ולא עם מפלגת השמאל הרדיקאלי "די לינקה", שרשמה הישג פחות מרשים של 5% ובקושי עברה את אחוז החסימה. מצב זה הופך כמעט באופן בלתי נמנע את מפלגת הדמוקרטים החופשיים (FDP), ללשון המאזניים ואת העומד בראשה כריסטיאן לינדנר (42), לממליך המלכים.

5 צפייה בגלריה
המפלגה הנוצרית שמרניץ CDU בחירות גרמניה
המפלגה הנוצרית שמרניץ CDU בחירות גרמניה
חברת המפלגה של מרקל, הנוצרית שמרנית CDU היום בבחירות בגרמניה
(AP ,Markus Schreiber)
ה-FDP היא מפלגה פרו עסקית, שהתחזקה על רקע היחלשותה של ה-CDU, והיא דוגלת בהורדת מסים, צמצום רגולציה וריסון האינטגרציה הפיסקלית בגוש היורו. כל אלו עומדות בסתירה לעמדות מפלגת הירוקים, שם הקריאה היא להעלאת מסים והגדלת החוב אם יש צורך בכך כדי לקדם רפורמות בנושא איכות הסביבה, לרבות עמידה ביעדי פליטת הפחמן המאתגרים של המדינה.

5 צפייה בגלריה
מפלגת הירוקים גרמניה בחירות
מפלגת הירוקים גרמניה בחירות
מפלגת הירוקים חוגגת 15% מהקולות
(GETTY)
הממשלה הבאה, כאמור, תאלץ למצוא את דרך האמצע בין הדרישות המנוגדות, המספרים של המדגמים הראשונים מראים כי – פשוט, זה לא יהיה. נכון לעכשיו יש צורך בקואליציה של שלוש מפלגות – לא שתיים כפי שהיה כך שנים. שתי האפשרויות הממשיות הן קואליציה "ג'מייקה" הימנית, עם ארמין לאשט כקנצלר, או קואליציית "רמזור" בראשות אולף שולץ.
בשתי קואליציות ה-fdp והירוקים ייקחו חלק כשותפים. עם זאת, לא הכל סגור. ב-2017 לינדנר נסוג משיחות קואליציה עם ה-CDU/CSU בראשות מרקל, ומנע הקמת קואליציית ג'מייקה. אז הסביר זאת לינדנר כי "עדיף לא למשול כלל, מאשר למשול רע". מרקל לבסוף נאלצה להקים קואליציה עם ה-SPD.