סגור

מיליארד דולר קנס: פולקסווגן ו-BMW קשרו קשר לעיכוב פיתוח טכנולוגי למניעת זיהום רכב

יצרניות הרכב הגרמניות יחד עם דיימלר וחברות הבת של פולקסווגן – אאודי ופורשה, הפרו את חוקי ההגבלים של האיחוד האירופי. הן עיכבו פיתוח של טכנולוגיה להפחתת רמות פליטת הזיהום במכוניות. פולקסווגן: "זו תביעה ראשונה על שיתוף פעולה טכני כהפרה של הגבלים עסקיים"

הנציבות ההאירופית הטילה קנס של מיליארד דולר על יצרניות הרכב פולקסווגן ו-BMW, בגין קשירת קשר עם דיימלר, לעכב את הפיתוח של טכנולוגיה שהיתה יכולה להפחית את רמות הפליטה במכוניות. על כך מדווח אתר CNN.

לפי הצהרה שפורסמה אתמול (ה'), שלוש החברות הגרמניות, וכן חברות הבת של פולקסווגן – אאודי ופורשה, הפרו את חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי בכך שהסכימו להימנע מתחרות על פיתוח טכני בתחום ניקוי תחמוצת החנקן.

2 צפייה בגלריה
פורשה טייקאן
פורשה טייקאן
פורשה חברה-בת של פולקסווגן. שותפות בהימנעות מתחרות להפחתת זיהום
(צילום: עמית שעל)

האישומים נוגעים להתנהלות החברות בשנים 2009-2014, אז קיימו החברות "פגישות טכניות שגרתיות" שבהן דנו בפיתוח טכנולוגיה שמונעת פליטה הרסנית של תחמוצת חנקן ממכוניות הדיזל, כך לפי הנציבות האירופית.
"חמש יצרניות הרכב: דיימלר, BMW, פולקסווגן, אאודי ופורשה החזיקו בטכנולוגיה להפחתת הפליטה הפוגענית מתחת לנדרש לפי תקנות האיחוד האירופי, אך הן נמנעו מתחרות על השימוש בפוטנציאל המלא של הטכנולוגיה לנקות בצורה טובה יותר מאשר נדרש לפי החוק", מסרה בהצהרה מרגרט ווסטגר, הממונה באיחוד האירופי על ההגבלים העסקיים. "בעולם של ימינו, פליטה מופחתת היא מאפיין חשוב בכל מכונית. אך הקרטל הזה פעל להגבלת התחרות בפרמטר המרכזי הזה", הוסיפה.
על פולקסווגן, כולל אאודי ופורשה, הוטל קנס של 502 מיליון יורו (595 מיליון דולר), בעוד שהקנס על BMW עומד על 373 מיליון יורו (442 מיליון דולר). על דיימלר לא הוטל קנס מכיוון שהיא זו שחשפה את קיומו של הקרטל, כך לפי הנציבות.

2 צפייה בגלריה
ב.מ.וו סדרה 3 חדשה BMW
ב.מ.וו סדרה 3 חדשה BMW
BMW. קנס של 442 מיליון דולר
(צילום: יצרן)

מפולקסווגן נמסר בתגובה כי הם שוקלים האם להגיש ערעור על הפסיקה, שלדברי החברה מייצרת תקדים בעייתי. "הנציבות ביצעה פריצת דרך משפטית עם הפסיקה הזו, כי זו הפעם הראשונה שהיא תובעת שיתוף פעולה טכני כהפרה של הגבלים עסקיים", נמסר בתגובה מהחברה. "היא גם מטילה קנסות על אף שתכני השיחות מעולם לא יושמו בפועל כך שהלקוחות לא נפגעו".
עוד הוסיפו בפולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה, כי ההנחיות של הנציבות לגבי הסכמי שיתופי פעולה טכניים בין חברות רכב "לא מייצגות יותר את האתגרים המורכבים שעומדים בפניי תעשיית הרכב", ולכן צריך לעדכן אותן.
מ-BMW נמסר כי הנציבות "הסירה את מרבית האישומים על הפרות הגבלים עסקיים", וזיכתה את החברה מחשד לשימוש "במכשירים לזיוף" כדי לרמות במבחני הפליטה. "זה מדגיש שמעולם לא היו האשמות למניפולציה לא חוקית של מערכות בקרת הפליטה על ידי BMW".