סגור

האינפלציה בטורקיה בשיא של כמעט שנתיים - מתקרבת ל-20%

המחירים בטורקיה עלו באוגוסט ב-19.25% בחישוב שנתי. מחירי המזון זינקו ב-30% לעומת אוגוסט אשתקד וב-3% לעומת יולי. האינפלציה בטורקיה גבוהה מהריבית, ששיעורה נותר על 19% זה חצי שנה

שיעור האינפלציה השנתי בטורקיה טיפס יותר מהצפוי ל-19.25% בחודש אוגוסט, מעל ליעד של הבנק המרכזי במדינה, והרמה הגבוהה ביותר זה כמעט שנתיים - כך לפי פרסומים באתרי חדשות שונים בעולם, ובהם סוכנות הידיעות בלומברג והעיתון הטורקי "דיילי סבאח". מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 1.12% בחודש החולף, כך על פי נתוני לשכת הסטטיסטיקה הטורקית - טורקסטאט.


הבנק המרכזי בטורקיה הותיר את הריבית על רמה של 19% מאז חודש מרץ, והבטיח כמה פעמים לשמור אותה מעל רמת האינפלציה. עם זאת, בשיחת ועידה עם משקיעים, שנערכה ביום רביעי השבוע, משקיעים אמרו כי מושל הבנק Şahap Kavcıoğlu לא חזר על ההתחייבות הזו, וכי הם מפרשים זאת כשינוי שיכול לסלול את הדרך להורדות ריבית מוקדמות יותר.
העלייה במדד אוגוסט הביאה את הריבית הריאלית בטורקיה לרמה שלילית של 25 נקודות בסיס, מה שהציב אתגר נוסף לבנק המרכזי. הרשות המוניטרית מסרה כי האינפלציה תלך במסלול הפכפך בטווח הקצר בשל גורמי ההיצע והביקוש, וכי היא תעקוב אחר השפעת התנודתיות על המדיניות המוניטרית.

1 צפייה בגלריה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
ארדואן לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
נשיא טורקיה ארדואן על רקע שטרות של לירה טורקית
(צילום: איי אף פי, רויטרס)

ביולי הבנק העלה את תחזית האינפלציה השנתית שלו ל-14.1%, בעוד מושל הבנק העריך כי האינפלציה תרד משמעותית ברבעון הרביעי. אנליסטים מעריכים כי הקלה מוניטרית צפויה להתחיל ברבעון הרביעי. האינפלציה דהרה למעלה בשל מחירי הסחורות, הביקוש הצרכני לאחר הסגר והפיחות בלירה שהשאיר את מחירי היבוא גבוהים.
מחירי המזון זינקו בכמעט 30% באוגוסט לעומת השנה שעברה, וביותר מ-3% לעומת החודש שקדם לו. המחירים בבתי המלון ובמסעדות וכן של המוצרים לבית קפצו גם הם. מדד המחירים ליצרן עלה ב-2.77% באוגוסט לעומת החודש שלפניו, ורשם עלייה שנתית של 45.52%, לפי הנתונים.
סקר אומדן חציוני של רויטרס, שבו השתתפו 15 כלכלנים, צפה שהאינפלציה השנתית תרד לשיעור של 18.7%. התחזית החציונית לנתון החודשי עמדה על 0.6%. סקר של בלומברג בקרב 21 אנליסטים הצביע על האטה ל -18.75%.
"ההתחייבות של הבנק המרכזי לשמור על שיעור הריבית מעל לאינפלציה הופכת לקשה יותר כעת, (אבל) אנחנו לא חושבים שהבנק יבחר להעלות את הריבית", אמר Haluk Bürümcekçi, מייסד Bürümcekçi Consulting. הבנק ככל הנראה ימשיך להדגיש כי עליות מחירי המזון הן זמניות, ולהדגיש את מדדי הליבה של האינפלציה הנמוכים יותר, אמר. Bürümcekçi ניבא כי לא תהיה הורדת ריבית השנה בשל אינפלציה גבוהה.
האינפלציה השנתית עמדה על 18.95% ביולי ועל 17.53% ביוני. בארבע השנים האחרונות היא לרוב בשיעור דו-ספרתי.