סגור
סופרמרקט סין
סופרמרקט בסין (צילום: EPA/ Mark R. Cristino)

התאוששות הכלכלה מקרטעת, וסין עומדת על סף דפלציה

כלכלנים בסין קוראים לממשלת סין לנקוט תמריצים חזקים יותר כדי להמשיך את ההתאוששות ממגפת הקורונה עקב סימנים להיחלשות הכלכלה

נתונים כלכליים בסין מעידים על כך שהכלכלה עומדת על סף דפלציה ביוני, וכלכלנים קוראים להשיק חבילת תמריצים חזקה יותר כדי להמשיך את ההתאוששות של המדינה לאחר המגפה. מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.2% בהשוואה לחודש הקודם, והמחירים ירדו בקצב המהיר ביותר מאז 2016 עם ירידה בביקושים.
אנליסטים ציפו שנתונים אלו יובילו את הבנק המרכזי של סין, People's Bank of China, להפחית שוב את הריבית. "סין עדיין צומחת, השאלה היא אם היא תגיע ליעדים שלה", אמר הרון לים, כלכלן ב-Moody's Analytics. "מגמת ההתאוששות עדיין נמשכת, אך החשש הוא שהיא מאטה". סין מכוונת השנה לצמיחת תוצר מקומי גולמי של 5%, לאחר היציאה ממגפת הקורונה, אך עם ירידת מחירי הנכסים והיצוא מתברר שההתאוששות היא שברירית. יש עדיין צמיחה בצריכה, אך קיים חשש שהממשלה תצטרך לעשות יותר כדי להמשיך את ההתאוששות. ההאטה בצמיחה הכלכלית העולמית גם היא מצמצמת את הביקוש ליצוא של סין.
היחלשות הכלכלה מגיעה במקביל לניסיונות של בייג'ינג לצנן את המתיחות עם ארה"ב, שרבים מאשימים אותה בכך שגרמה לחוסר אמון של המשקיעים בסין בעקבות סנקציות מטלטלות. שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן, אשר ביקרה בבייג'ינג בסוף השבוע, ביקשה להרגיע את מארחיה שארה"ב לא מעוניינת בניתוק כלכלי מלא. הירידה במדד הייתה בניגוד לציפיות האנליסטים בסקר של רויטרס לעלייה של 0.2%. מדד מחירי היצרן ירד ב-5.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, יותר מהתחזית של 5% של אנליסטים בסקר רויטרס.
לפי אנליסטים של גולדמן זאקס, הירידה נבעה בחלקה מהיחלשות במחירי הסחורות ומהמשך הורדת המחירים עקב פסטיבל הקניות המקוון "618" של סין באמצע השנה. אינפלציית מוצרי המזון עלתה ביוני, בין השאר עקב העלייה במחירי הירקות, שעלו ב-10.8% משנה לשנה לעומת ירידה של 1.7% במאי. מחירי בשר החזיר היו נמוכים בגלל ביקוש חלש, וירדו ב-7.2% משנה לשנה ביוני.
"נתוני האינפלציה הנמוכה במיוחד תומכים בדעה שלנו שה-PBoC עשוי ליישם שני סבבים נוספים של הורדת ריבית", כתבו כלכלני קבוצת השירותים הפיננסיים נומורה בהערת מחקר. הם הוסיפו כי ייתכן שהבנק המרכזי יבקש לשחרר יותר נזילות למערכת על ידי צמצום יחס הרזרבה. הרון לים ממודי'ס אמר כי אף שכלכלת סין קרובה לדפלציה, לא נראה שה-PBoC בוחן תמריצים כספיים מהסוג שהפד האמריקאי או הבנק המרכזי האירופי היו עושים.
היחלשות הכלכלה בסין מגיעה בעוד כלכלנים סינים דוחקים בממשלה לעבור מצורת התמריצים המסורתית שלה, השקעה בפרויקטים של תשתית גדולים, למיקוד בצרכנים. "צורה זו יכולה להתאים באופן ישיר יותר לחסרונות הכלכליים האמיתיים שלנו", אמר קאי פאנג, כלכלן בכיר מהאקדמיה הסינית למדעי החברה המנוהלת על ידי המדינה, על פי תמליל של פורום עסקי שפרסם אתר החדשות הסיני Caijing.