סגור

מורדים בהכחדה: חוקרים הקימו חברה במטרה לשחזר את הממותה הצמרית

חברת קולוסאל קיבלה כבר מימון ראשוני בגובה של 15 מיליון דולר - ומעוניינת להשיב אלפי ממותות לערבות סיביר, אלפי שנים לאחר שנכחדו; עם זאת, היא צפויה לעמוד בפני שורה של שאלות אתיות קשות. הביולוג ג'ורג' צ'רץ, שבמעבדה שלו יתבצע המחקר: "זה יעשה הבדל מהותי בעולם"

קבוצה של חוקרים ומדענים הכריזו אתמול (ב') כי הקימו חברה חדשה שמטרתה לשחזר מבחינה גנטית את הממותה הצמרית (Woolly Mammoth), כך דיווח "הניו יורק טיימס". מטרת חברת קולוסאל (Colossal) היא להשיב אלפים מהחיה הזו לערבות סיביר, אלפי שנים לאחר שנכחדה. "זוהי אבן דרך משמעותית עבורנו", אמר ג'ורג' צ'רץ, ביולוג מבית הספר לרפואה של הרווארד, שבשמונה השנים האחרונות עומד בראש צוות קטן של חוקרים שפיתחו את הכלים להחזרתה של הממותה לחיים. "זה יעשה הבדל מהותי בעולם".
החברה קיבלה כבר מימון ראשוני בגובה של 15 מיליון דולר ותבצע את המחקר במעבדה של ד"ר צ'רץ, וכן תערוך ניסויים במעבדות נפרדות בבוסטון ובדאלאס. צ'רץ הצליח במקור להשיג מימון של 100 אלף דולר מפיטר ת'יל.
אריונה הייסולי, חוקרת לשעבר במעבדה של ד"ר צ'רץ, תפקח על המאמצים של החברה החדשה לשחזר את הדנ"א של פיל תוך הוספת גנים עם תכונות של ממותות - כמו שיער סמיך ושומן עבה לשרידות בקור. החוקרים מקווים להפיק עוברים של הפילים הללו, המזכירים ממותות, בתוך שנים ספורות, ובסופו של דבר לייצר אוכלוסייה שלמה שלהן.
עם זאת, חוקרים רבים מפקפקים ביכולת של החברה להגשים את המטרה שלה. גם אם תצליח לייצר תינוקות של פילים, היא תעמוד בפני שורה של שאלות אתיות קשות, כמו אם זה הומני לייצר חיה שכמעט ולא מכירים את הביולוגיה שלה; ומי יחליט אם ניתן לשחרר אותה ובכך לשנות את המערכת האקולוגית האזורית.
1 צפייה בגלריה
ממותה צמרית woolly mammoth
ממותה צמרית woolly mammoth
ממותה צמרית
(צילום: שאטרסטוק)
"יש המון בעיות שכולנו ניתקל בהן בהמשך הדרך", הגיבה לעיתון בת' שפירו מאוניברסיטת קליפורניה בסנטה קרוז והמחברת של הספר "כיצד לשבט ממותה". ד"ר צ'רץ מצדו טוען שהשבתן לחיים של הממותות עשויה לסייע לסביבה. המישורים בסיביר ובצפון אמריקה, שבהם הממותות נהגו לרעות, נהיים חמים יותר ומשחררים פחמן דו-חמצני. "באופן היפותטי הממותות יכולות להוות פתרון לבעיה", טען. יתרה מכך, הטענה היא כי הממותות הן ששמרו על השטחים הירוקים באזורים הללו, ואף סיפקו דשן באמצעות הגללים שלהן. כיום אקולוגים רוסים מייבאים ביזון וזנים אחרים כדי לשמר את האדמות בסיביר ולהשיב את הירוק למישורים. ד"ר צ'רץ מאמין שהשבת הממותות תסייע במאמצים בצורה יעילה יותר.