סגור
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס עם שר האוצר הבריטי קוואסי קווארטנג
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס עם שר האוצר הבריטי קוואזי קווארטנג. ריי דליו טען שהם "לוקים באי כשירות" (צילום: EPA)

ראש ממשלת בריטניה מינתה שר אוצר חדש וביטלה עוד קיצוצי מסים

בניסיון לשרוד את הלחץ הפוליטי והכאוס הכלכלי שנגרמו בעקבות פרסום תוכנית קיצוצי המסים של השניים, פיטרה ליז טראז את קוואזי קווארטנג ומינתה במקומו את שר הבריאות ושר החוץ לשעבר ג'רמי האנט. טראס ביטלה התחייבות שלה לבטל העלאת מס חברות מ-19% ל-25%

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס פיטרה את שר האוצר שלה קוואזי קווארטנג, לאחר שכיהן בתפקיד פחות משישה שבועות, וביטלה חלקים מתוכנית קיצוצי המסים היומרנית שלהם שגרמה לסערה בשווקים. טראס נקטה את הצעד הדרמטי בניסיון לשרוד את הלחץ הפוליטי והכאוס הכלכלי שנגרמו מפרסום התוכנית הפיסקלית של השניים.
ג'רמי האנט, שר הבריאות ושר החוץ לשעבר, הוכרז כמחליפו של קווארטנג. כריס פילפ, המזכיר הראשי של משרד האוצר, הוחלף גם הוא באדוארד ארגר. במסיבת העיתונאים שערכה אמרה טראס שהיא רוצה להרגיע את השווקים, וכי האנט חולק את אותן השאיפות כמוה למען המדינה.

1 צפייה בגלריה
ג'רמי האנט שר החוץ של בריטניה בבוקר של ה 23.7.19
ג'רמי האנט שר החוץ של בריטניה בבוקר של ה 23.7.19
ג'רמי האנט
(צילום: רויטרס)

"ברור שחלקים מהמיני-תקציב שלנו הלכו רחוק יותר ומהר יותר ממה שהשווקים ציפו", אמרה טראס במסיבת עיתונאים קצרה שערכה היום. טראס ביטלה את ההתחייבות לבטל את העלאת מס החברות מ-19% ל-25%, החלטה ששווה לקופת המדינה כ-19 מיליארד ליש"ט עד 2026.
קווארטנג מסר במכתב ההתפטרות שלו לאחר שהתבקש לעזוב את תפקידו: "האווירה הכלכלית השתנתה במהירות מאז שפרסמנו את תוכנית הצמיחה ב-23 בספטמבר. בתגובה, ביחד עם הבנק של אנגליה ועם בכירים נוספים במשרד האוצר, הגבנו לאירועים האלה, ואני מודה לכפופים לי על המחויבות שלהם".
עוד אמר קווארטנג: "חשוב עכשיו כשאנחנו מתקדמים להדגיש את המחויבות של ממשלתכם למשמעת פיסקלית. התוכנית הפיסקלית לטווח בינוני היא חיונית למטרה זו, ואני מצפה לתמוך בך וביורש שלי כדי להשיג זאת מהספסל האחורי".
איגרות החוב הממשלתיות הבריטיות הוסיפו להתאושש בימים האחרונים מאז שממשלתה של טראס החלה לחפש דרכים לאזן את הספרים, לאחר שהתוכנית לקיצוצי מסים, ללא מימון ראוי, ריסקה את ערך הנכסים הבריטיים ועוררה ביקורת בינלאומית קשה.
מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם ריי דליו למשל הצהיר כי ראשי בריטניה "לוקים באי כשירות" וטען כי הם מובילים את בריטניה להתנהג כמו מדינה מתפתחת, מכיוון שהיא מייצרת יותר מדי חוב ביחס לביקוש העולמי.
קווארטנג הכריז על מדיניות פיסקלית חדשה ב-23 בספטמבר, שהיתה אמורה להוביל להפחתת מסים בהיקף עצום ולדה-רגולציה, זאת בניסיון לזעזע את הכלכלה לאחר שנים של סטגנציה.
אלא שתגובת השווקים היתה כל כך אכזרית עד שהבנק המרכזי הבריטי נאלץ להתערב כדי למנוע מקרנות הפנסיה להיקלע לכאוס, בעוד עלויות ההלוואות והמשכנתאות זינקו.
טראס וקווארטנג היו תחת לחץ גובר לבצע פניית פרסה, כאשר סקרים הראו שהתמיכה במפלגה השמרנית שלהם קרסה, מה שגרם לעמיתיהם לדון בגלוי בשאלת החלפתם.
טראס מסתכנת כעת בהפלת ממשלתה, אם היא לא תצליח לייצר חבילה של קיצוצים בהוצאות הציבוריות והעלאת מסים שיכולה לפייס את המשקיעים ולזכות לאישורו של בית הנבחרים.