סגור
דבלין אירלנד אנשים מבלים שוווקי חג המולד קניות עם מסכות קורונה
דבלין אירלנד אנשים מבלים שוווקי חג המולד קניות עם מסכות קורונה (צילום: רויטרס)

FT
הכנסות אירלנד ממסי ענקיות הטכנולוגיה יבלמו את המיתון

מס החברות הנמוך גרם לענקיות כמו אפל, אינטל, אמזון ופייזר לנהור לאירלנד. כשפרצה המגפה, הכנסותיהן זינקו, וגם הקופה של הממשלה התמלאה. סגן ראש הממשלה: "ההכנסות שנוצרו על ידי החברות הבינלאומיות נותנות לנו תחמושת פיננסית"

עבור מרבית המדינות החברות באיחוד האירופי התחזית הכלכלית נראית קודרת למדי, זאת לנוכח התגברות החששות למיתון והלחץ על ההוצאות הממשלתיות. באירלנד, לעומת זאת, המצב שונה.
הכנסות המדינה ממסי חברות ב־2021 היו גבוהות ב־8 מיליארד יורו מהתחזיות, זאת לאחר שהמגפה הגדילה את הכנסות חברות הטכנולוגיה והפארמה. ההכנסות ממסים שמשלמות חברות שהגיעו לאירלנד בזכות מס של 12.5%, מטפסות מאז 2015 וזינקו ב־2021 ב־30% נוספים לעומת 2020.
הכלכלה האירית התרחבה ברבעון השני ב־6.3% לעומת ממוצע של 0.6% בלבד באיחוד האירופי. ההשפעה של החברות הבינלאומיות היתה כה גדולה, עד כי הנתונים של אירלנד שיבשו את הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, זאת אף שהמדינה המונה 5.1 מיליון תושבים מייצגת פחות מ־3% מהכלכלה האזורית.

מס נוסף על חברות אנרגיה
שיעורי התעסוקה וההשקעות הזרות טיפסו גם כן לשיא. "הכלכלה לוהטת יותר ממזג האוויר", אמר דני מק'קוי, יו"ר קונפדרציית המעסיקים Ibec, בהתייחסותו לטמפרטורות שטיפסו לאחרונה לשיא.
אך אירלנד אינה חפה מבעיות. המחירים טיפסו ב־9.1% ב־12 החודשים עד יוני. משפחות רבות לא מצליחות לרכוש בית בדבלין ובערים אחרות.
"המשכורות שלנו לא רעות", אמר מארק מרפי (39), מנהל אזורי בארגון צדקה, המתגורר עם אשתו במערב קורק. הם דחו בתחילה את התוכניות להתחתן ולהקים משפחה כדי לחסוך לבית "צנוע ביותר" בטווח מחיר של 300 אלף יורו. "אבל כעת אותם בתים עולים 400 אלף יורו — זה לא במסגרת האשראי שלנו".
הצריכה הפרטית באירלנד התכווצה ב־1.3% ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון קודם לכן. הביקוש המקומי המותאם (Modified domestic demand), מדד לגודל הכלכלה שלא כולל חלק מהחברות הבינלאומיות במדינה ונחשב למדויק יותר מהתמ"ג, נפל ב־1% ברבעון הראשון. בכירים במדינה מזהירים גם שמס החברות נוטה לתנודתיות. מחצית מהכנסות של 15.3 מיליארד יורו בשנה שעברה הגיעה מעשר חברות בלבד, בהן אפל, גוגל, אינטל, מטא, אמזון ופייזר.
אך לעת עתה ההכנסות הדשנות ממסים מעניקות לאירלנד רשת הצלה חזקה, וצפוי אף עודף תקציבי קטן, זאת בהנחה שרמת ההוצאות תישאר ללא שינוי. עם זאת, אירלנד, בדומה למדינות נוספות באיחוד, בהן ספרד, שוקלת כעת להטיל מס נוסף על חברות האנרגיה בתקציב של 2023, שיפורסם ב־23 בספטמבר.
דרמוט או'לירי, הכלכלן הראשי בחברת הברוקראז' Goodbody, טוען שלאירלנד אין סיבה לאמץ את נתיב ה"רובין הוד" כי היא יכולה להשתמש בהכנסות ממס החברות כדי לממן הוצאות של קרוב ל־7 מיליארד יורו שכבר הוכרז עליהן בתקציב. גם ללא החברות הבינלאומיות, הכלכלה התכווצה ב־2020 בשיעור נמוך והתאוששה מהר יותר ב־2021 מאשר הממוצע באיחוד האירופי, כך לפי סוכנות דירוג האשראי DBRS Morningstar.
"המשרות וההכנסות שנוצרו על ידי החברות הבינלאומיות סייעו לנו להימנע ממיתון כשהמגפה פרצה, וכעת הן נותנות לנו תחמושת פיננסית להקל את יוקר המחיה ולהימנע פעם נוספת ממיתון", אמר בחודש שעבר סגן ראש הממשלה ליאו ורדקר באירוע שבו הציג נתוני שיא של ההשקעות במדינה.
אך אם הכלכלה העולמית תחווה האטה, מגזר החברות הבינלאומיות של אירלנד עלול להתגלות כעקב אכילס של המדינה. הסיכוי למיתון באיחוד האירופי ובארה"ב מתגבר, וכל האטה תפגע בהכנסות של חברות המושקעות באירלנד, כך שגם תשלום המסים יהיה נמוך יותר.
מחסור כרוני בדיור
בבנק המרכזי דיווחו כי תשלומי מס החברות, שהיו גבוהים מהתחזיות בשבע השנים האחרונות, כבר עמדו על קרוב ל־9 מיליארד יורו במחצית הראשונה של 2022. בממשלה אמנם לא מוכנים לחשוף האם וכיצד ישתמשו בהכנסות ממסים בתקציב, אך בבנק המרכזי ובמועצת הייעוץ הפיסקאלי האירית הזהירו כבר מהסתמכות על הכנסות ממסים שעלולות להתגלות כבלתי יציבות. "אין שום דבר באופק שמצביע על כך שההכנסות ממס החברות עומדות ליפול במהירות", אמר סימוס קופי, מרצה באוניברסיטת קורק ומומחה למס חברות. "אך לפני חמש או שש שנים לא היה שום דבר באופק שהצביע על העלייה החדה".
ג'ון פיצג'רלד, מרצה לכלכלה בטריניטי קולג', אמר כי התרחיש הגרוע ביותר של ירידה דרסטית בתשלומי מס חברות הוא הפסד של 4%-3% בהכנסה הלאומית, שיפגע קשה במימון הציבורי. ב־Ibec מזהירים שהכלכלה האירית עומדת בפני "נקודת מפנה", וכי "עבור אירלנד, ככלכלה פתוחה וקטנה, שינוי בתזרים ההון דרך הכלכלה העולמית עלול להשפיע באופן חסר פרופורציה על מודל הצמיחה".
הבנק המרכזי הזהיר גם מהקצב האיטי של בניית בתים חדשים, שאמורים לסייע בפתרון המחסור הכרוני בדיור. לפי תחזית המכון לחקר כלכלי וחברתי, אחד מכל שלושה אנשים בגילי 44-35 לא יוכל לרכוש בית לפני היציאה לפנסיה.
בכל זאת, המזל עשוי להמשיך ולהאיר פנים לאירלנד. אף שהממשלה מעריכה שהחלטתה להצטרף להסכם של ה־OECD לקביעת מס חברות מינימלי של 15% עלולה להפחית את ההכנסות ב־2 מיליארד יורו, יישום ההסכם נדחה לעת עתה.
השקעות זרות ישירות ממשיכות לטפס, ומספרן במחצית הראשונה טיפס ב־9% לעומת התקופה המקבילה ב־2021, כולל זינוק של 18% בחברות שעוברות לאירלנד. קונל מאק קוילה, הכלכלן הראשי של סוכנות הברוקראז' Davy, אמר שאינו רואה "סיבה ממשית" לכך שמסי חברות זרות המשקיעות באירלנד "יקרסו בזמן הקרוב".
לעת עתה, אירלנד מתמודדת עם הבעיה של ניהול שפע. "אנחנו המקבילה של משק בית שבדיוק זכה בלוטו", אמר מק'קוי. "האם אנחנו בוגרים מספיק לומר שאפשר להשתמש בהון החדש לטובת הדורות הבאים, או שפשוט נתיר רסן עבור מחצית מהדור הזה ונתחרט על כך בעתיד?".