סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורוה"מ בנימין נתניהו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ורוה"מ בנימין נתניהו (צילומים: Ronen Zvulun/AP, Andrew CABALLERO-REYNOLDS / AFP)

ביידן: "ממשלת נתניהו - הקיצונית ביותר שאני זוכר". הזמנת רה"מ? "הרצוג מגיע בקרוב"

נשיא ארה"ב התייחס בריאיון ל-CNN למדיניות הממשלה ביו"ש ואמר כי "שרים שאומרים 'אנחנו יכולים להתיישב בכל מקום שנרצה' הם חלק מהבעיה". הוא נשאל על הזמנת נתניהו לבית הלבן ואמר: "נתניהו עוד מנסה לפתור את הבעיות בקואליציה שלו". ומה עם נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה? "רחוקים משם"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התבטא באופן חריג היום (א') בריאיון לרשת CNN נגד מדיניות ממשלת ישראל ביהודה ושומרון ואמר כי "זה הקבינט הקיצוני ביותר שראיתי מימי גולדה מאיר". לדבריו, "שרים שאומרים 'אנחנו יכולים להתיישב בכל מקום שנרצה' הם חלק מהבעיה" - כשהוא מתייחס בעיקר לחברי מפלגות הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ועוצמה יהודית של איתמר בן גביר.
ביידן התחמק מהשאלה האם יזמין את נתניהו בקרוב לביקור בבית הלבן ואמר כי נשיא המדינה יצחק הרצוג יגיע בקרוב. "נתניהו עוד מנסה לפתור את הבעיות בקואליציה", אמר, כשברקע ההצבעה מחר בכנסת על ביטול עילת הסבירות.
לדבריו, נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה עלול לקחת עוד זמן רב. "אנחנו רחוקים מאוד משם, יש לנו הרבה על מה לדבר", ציין בריאיון. "אנחנו מתקדמים באזור הזה. זה תלוי בהתנהלות, ובמה שיידרש מאיתנו בשביל שהם יכירו בישראל", אמר ביידן.
הנשיא האמריקני ציין בפני המראיין כי הוא ממשיך להאמין בפתרון שתי המדינות באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ומתח כאמור ביקורת על חברים בממשלה על "השקפתם בנוגע להתנחלויות ביהודה ושומרון".
מאז כניסת השר סמוטריץ' לתפקידו במשרד הביטחון חל, לדברי גורמי ביטחון באזור, שינוי במדיניות ישראל מעבר לקו הירוק. כלפי חוץ השינוי נראה בהחלטות נקודתיות שונות, דוגמת ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, מתן אישורי בנייה, הכשרת המאחז אביתר ותשעה מאחזים נוספים, אולם השינויים הם גם בצורת הפעולה של ישראל עד כה ביהודה ושומרון.
גורם ביטחוני בכיר אמר בשבוע שעבר כי "לאמריקנים מאוד קשה עם הפשיעה הלאומנית. הם מאוד מודאגים, בטח אחרי האירועים בתורמוס עיא (רוב התושבים בכפר הם אזרחים אמריקנים– אב”ק). זאת לצד המאחזים. קשה לדעת מה יתפתח, אבל יש פה אירועים מאוד מורכבים שיכולים להביא לסיטואציה מבצעית מורכבת".
נתניהו, נציין, לא המריא לביקור מאז חודש מרץ האחרון לביקורים מדיניים בחו"ל. רה"מ נפגש אז בסדרת ביקורים באירופה עם מנהיגי צרפת, איטליה, גרמניה ולונדון כדי לדון איתם בעיקר בנושאים הנוגעים לאיראן, כפי שאמרו גורמים ביטחוניים יודעי דבר. מאז נתניהו לא יצא לביקורים מדיניים בחו"ל, למרות מגעים שמתקיימים עם שורת מדינות.
נזכיר כי ממשלת נתניהו הושבעה לפני יותר מחצי שנה ורה"מ עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן, לעומת רה"מ לשעבר נפתלי בנט, שכבר היה בביקור בתקופה המקבילה.
בעבר נידונו אפשרויות לקיום פגישה בין נתניהו לנשיא ביידן בשולי עצרת האו"ם בספטמבר, אך ייתכן שגם זו לא תתקיים - נוכח המצב הביטחוני והמתיחות עם הפלסטינים, לצד המשך חקיקת המהפכה המשפטית שלא בהסכמה רחבה, כפי שמזכירה ארה"ב בכל אפשרות ומעל כל במה.
נתניהו הודיע לאחרונה בפגישה עם חברי קונגרס בירושלים כי הוא הוזמן לביקור בסין, אך תאריך עדיין לא נסגר. "הביקור המיועד יהיה ביקורו הרביעי של ראש הממשלה נתניהו בסין, והממשל האמריקני עודכן על כך לפני חודש", אמרו בלשכת ראש הממשלה בסוף החודש שעבר. "ראש הממשלה נתניהו הבהיר לחברי הקונגרס ששיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני בין ארה"ב וישראל נמצא בשיא של כל הזמנים, והדגיש שארה"ב תמיד תהיה בעלת הברית החיונית של ישראל, שאין לה תחליף".