סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. דיפלומטים בארה"ב מופתעים מהמתרחש בארץ (צילומים: אי פי)

הפרשן תומאס פרידמן, המקורב לביידן: "ארה"ב מעריכה מחדש יחסיה עם ישראל"

לפי הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס, העובדה שביידן מתכוון לעשות זאת לפני הבחירות לנשיאות מצביעה על כך שהוא מאמין שיש לו תמיכה "לא רק ממרבית האמריקאים, אלא גם מרבית היהודים האמריקאים ואפילו מרבית היהודים בישראל. והוא צודק"

"האם אתם יכולים לתאר לעצמכם מצב שארה"ב תפעל לשנות את החוקה בתוך חודשים ספורים בלבד בלי לקיים דיון לאומי רציני ובלי התייעצות עם מומחים או מבלי שהמנהיגים ינסו לייצר קונצנזוס?" כך שואל תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של הניו יורק טיימס בטור האחרון שלו, שבו הוא מנסה להסביר לציבור האמריקאי את ההתרחשויות בארץ.
"שינוי גדול כל כך במערכת המשפט המוערכת של ישראל, שהנחתה את הקמתה של כלכלת הסטארט-אפ המרשימה, הוא משהו שיש לעשות רק לאחר בדיקה מקיפה מצד מומחים לא פוליטיים ומתוך הסכמה רחבה בציבור", הדגיש פרידמן. "כך דמוקרטיות אמיתיות עושות דברים מסוג זה, אך שום דבר מזה לא קרה במקרה של ממשלת נתניהו", מה שרק מוכיח, לדבריו של פרידמן, כי כל "הפארסה" הזו כלל לא קשורה ל"רפורמה" משפטית אלא ל"מחטף מצד הגורמים בקואליציה של נתניהו". החל מהציונות הדתית שמעוניינת לבנות בהתנחלויות בלי הפרעות מצד בג"ץ ועד לחרדים והפטור מגיוס ולימודי ליבה וראש הממשלה בנימין נתניהו "שרוצה להיפטר מבית המשפט כך שיוכל לבצע מינויים פוליטיים כאוות נפשו לתפקידים מרכזיים". כך למשל, פרידמן מסביר לקוראים שנתניהו רוצה לסרס את בג"ץ כדי שלא יוכל למנוע ממנו למנות את "רמאי המסים" אריה דרעי לשר האוצר, תפקיד בו יפקח על "תרומות משלמי המסים הישראלים והאמריקאים" לאוצר הישראלי. "איך זה יכול להיחשב כ'רפורמה' משפטית?"
לדבריו, דיפלומטים בארה"ב מופתעים מהמתרחש בארץ. הדיפלומטים המנוסים מתקשים להאמין שנתניהו המוגדר כ"אדם עם חוכמה משמעותית וכישורים פוליטיים" ירשה לעצמו להימשך באף על ידי אנשים כמו השר לביטחון פנים איתמר בן גביר "שמוכן לסכן את הקשרים של ישראל עם ארה"ב ועם משקיעים בינלאומיים, ואפילו מוכן להסתכן במלחמת אזרחים בישראל, וזאת רק כדי להישאר בשלטון עם קבוצה של אנשים לא חשובים ולאומניים".
לפי פרידמן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה את ממשלת נתניהו "אחת הממשלות הקיצוניות ביותר בהיסטוריה הישראלית", מכיוון שממשל ביידן תופס את הממשלה כעוסקת בהתנהגות קיצונית תחת מעטה ה"רפורמה" המשפטית. כלומר "היא מערערת על האינטרסים המשותפים של ארה"ב עם ישראל, הערכים המשותפים והפיקציה המשותפת אך החשובה לגבי מעמד הגדה המערבית שעזרה לשמור על התקוות לשלום בחיים".
כדוגמה לקיצוניות של הממשלה מצטט פרידמן את בן גביר שבתגובה לריאיון שהעניק השבוע ביידן ל-CNN הכריז כי ישראל היא לא כוכב נוסף בדגל האמריקאי. אולם, פרידמן מציין כי לפי דו"ח של שירות מחקר הקונגרס מ-2020, ישראל קיבלה מארה"ב יותר סיוע זר מאשר כל מדינה אחרת מאז מלחמת העולם השנייה – סכום של 146 מיליארד דולר, שלא מותאם לאינפלציה. "זו הקצאה מכובדת וכזו שאמורה להעניק לנשיא ארה"ב יותר כבוד מצידו של בן גביר, שבצעירותו הורשע בעידוד גזענות כלפי ערבים", כתב פרידמן.
"זה המצב – וזה מכוער", המשיך. לטענתו, ההיפרדות בערכים המשותפים החלה כשהקואליציה "שנבחרה ברוב דחוק" החליטה להתנהג כאילו "זכו בניצחון מוחץ ומיד החלו לשנות את מאזן הכוחות המבוסס בין הממשלה ובית המשפט הגבוה, המאזן העצמאי היחיד על הכוח הפוליטי".
לסיכום, פרידמן מעריך כי בפגישה בשבוע הבא בין ביידן לנשיא המדינה יצחק הרצוג, ידגיש ביידן כי פער כה גדול בין הערכים והאינטרסים המשותפים יוביל בלית ברירה להערכה מחודשת של הקשרים בין המדינות. "הערכה מחודשת כזו המבוססת על האינטרסים והערכים האמריקאיים תהווה גישה של אהבה קשוחה כלפי ישראל שחיונית ביותר לפני שהמדינה באמת תרד מהפסים". לדבריו, העובדה שביידן מתכוון לעשות זאת לפני הבחירות לנשיאות מצביעה על כך שהוא מאמין שיש לו תמיכה "לא רק ממרבית האמריקאים, אלא גם מרבית היהודים האמריקאים ואפילו מרבית היהודים בישראל. והוא צודק".