סגור
פט גלסינגר  מנכ"ל אינטל ה עולמית
מנכ"ל אינטל פט גלסינגר (צילום: ערן יופי כהן, אלכס קולומויסקי)

אינטל תשקיע 33 מיליארד דולר לבניית שני מפעלים בגרמניה ותקבל סבסוד של שליש מהסכום

יום לאחר שנחשפה השקעה של 25 מיליארד דולר בישראל הודיעה החברה כי תקים שני מפעלי ייצור שבבים בעיר מגדבורג. קנצלר גרמניה הכריז כי מדובר בהשקעה הזרה הגבוהה ביותר במדינה. לפי דיווח ברויטרס, הממשלה הגרמנית הבטיחה לאינטל סובסידיות של כ-11 מיליארד דולר

אינטל ממשיכה לחשוף את תוכניות ההתרחבות שלה. יום לאחר שנחשפה ההשקעה שלה בגובה 25 מיליארד דולר בישראל, הודיעה יצרנית השבבים כי תשקיע מעל 30 מיליארד יורו (33 מיליארד דולר) לפיתוח שני מפעלי ייצור שבבים בעיר מגדבורג בגרמניה, בעסקה אותה הגדיר הקנצלר אולף שולץ כהשקעה הזרה הגדולה ביותר במדינה.
לפי דיווח בסוכנות רויטרס, הממשלה הגרמנית הסכימה לספק לאינטל סובסידיות בגובה של כ-10 מיליארד יורו (כ-11 מיליארד דולר), זאת בעוד שבמקור הציעה 6.8 מיליארד יורו עבור בניית המפעלים. "ההסכם הזה מהווה צעד חשוב עבור גרמניה כמיקום לייצור הייטק, ולמען העמידות שלנו", אמר הקנצלר שולץ לאחר החתימה אמש (ב'). "בזכות ההשקעה הזו אנחנו מצמצמים את הפער הטכנולוגי מהמדינות הטובות בעולם ומרחיבים את היכולות שלנו מבחינת הפיתוח והייצור של שבבים".
מנכ"ל אינטל פט גלסינגר אמר בתגובה כי הוא מוכיר תודה לממשלה ולמדינת סקסוניה – אנהולט, שבה נמצאת מדגבורג, על כך שהן עוזרות "להגשים את החזון לתעשיית מוליכים למחצה נמרצת, יציבה ומובילה בגרמניה ובאיחוד האירופי". תחת הנהגתו של גלסינגר משקיעה אינטל מיליארדי דולרים בבניית מפעלים בשלוש יבשות, וזאת כחלק מהמאמצים להשיב את הדומיננטיות שלה בתעשיית ייצור השבבים ולשפר את מעמדה בתחרות מול AMD, אנבידיה וסמסונג. "הפסדנו את התעשייה הזו לטובת אסיה. עלינו להיות תחרותיים אם ברצונינו להחזיר אותה אלינו", אמר גלסינגר ביום שישי בנוגע לדרישות הסובסידיות מגרמניה.
העסקה בגרמניה היא ההשקעה הגדולה השלישית של אינטל שנחשפת בימים האחרונים. ביום שישי דווח על השקעה של 4.6 מיליארד דולר בבניית מפעל שבבים בפולין, וכאמור ביום ראשון נחשף כי אינטל תבנה מפעל בישראל בעלות של 25 מיליארד דולר.
לפי ההערכות חברות הייעוץ מקנזי, השווי של כלל תעשיית המוליכים למחצה צפוי להתרחב לטריליון דולר עד 2030 מ-600 מיליארד דולר ב-2021. בהתאם, ממשלת גרמניה משקיעה מיליארדי יורו בסובסידיות כדי למשוך אליה חברות טכנולוגיה, זאת לנוכח החשש מתלות גדולה מדי בדרום קוריאה ובטייוואן לאספקת שבבים. "העסקה הזו מוכיחה: גרמניה היא מיקום אטרקטיבי ביותר", הוסיף שר הכלכלה רוברט האבק. "אנחנו משחקים בחזית התחרות העולמית ומבטיחים משרות יציבות ויצירת שווי".
המפעל הראשון בתוכנית צפוי להתחיל לפעול בעוד 4-5 שנים, זאת לאחר שבנציבות האירופית יאשרו את חבילת הסובסידיות. לפי אינטל, הבנייה תיצור כ-7,000 משרות ולכך יצטרפו עןד 3,000 משרות הייטק.